Docent dr Dragan Ilić |
EUTANAZIJA
|
Eutanazija zbog svoje etičke
višeslojnosti i interdisciplinarne fizionomije, iritira čovekov um
od najstarijih vremena, održavajući u istoj tenziji, kako svoje
pristalice, tako i protivnike. Mnogobrojni argumenti, medju kojima se
sreću i neki za koje je teško reći da nisu opravdani, idu u
prilog prihvatanju eutanazije, a drugi ništa manje mnogobrojni stoje na
suprotnom stanovištu o neprihvatanju eutanazije. Iako eutanazija
predstavlja pre svega medicinski fenomen, o njoj se može govoriti sa
različitih aspekata, etičkog, religijskog, pa i
krivično-pravnog. U svetu pretežni broj krivičnih
zakonodavstava predvidja eutanaziju kao poseban oblik krivičnog dela
ubistva na molbu, ili zahtev ubijenog, ili pak ubistvo iz sažaljenja.
Medjutim, ovakvo shvatanje davalo bi davanje prava bolesniku da odluči o
prekidu lečenja, s obzirom na njegovu neperspektivnost. Ovakav stav značio
bi da lekari njihovu obavezu izvrše kao ozbiljnu i neopozivu odluku
bolesnika. Čovekov san o besmrtnosti nije se
ostvario, pa je tako čovek stvorio uverenje o nekom produžetku
života na nekom drugom svetu. Ali, ipak čine se ogromni napori da
se ovozemaljski život produži, što je moguće duže i
učini srećnim, u tom cilju angažovani su ogromni potencijali i
napori, tako da se postižu odredjeni rezultati na tom polju. Svakako na ovom polju medicina je
učinila najviše, tako da su mnoge bolesti eliminisane ili se vrlo
retko i u malom broju pojavljuju, neke su učinjene laganijim jer se bez
mnogo napora leče, a masovne epidemije se ne javljaju, kako je to nekada
bilo izraženo. Hirurgija, farmakologija i neke druge medicinske nauke,
toliko su napredovale da se pokazuju veoma ohrabrajućim. Tako, ljudski
vek, značajno je uvećan, ali i pored toga medicina nije uspela da
eliminiše neke teške i neizlečive bolesti, pa ni da odstrani
bol i ljudske patnje koje bolest neminovno prate i uzrokuju smrt. Pored već klasičnih bolesti kao
što su rak, leukemija, sida i druge, javljaju se i nove pred kojima je
moderna medicina nemoćna, iako se za to angažuju značajna
sredstva. Ako se tome doda da njihove dimenzije počinju da dobijaju
enormne razmere, a svet da hvata panika, jasno je da čovekov san o
mirnom i bezbednom životu, bez bola i grča, za sada ostaje samo
san. I ovom prilikom čovek se pokazao bezpomoćnim i nesposobnim da
reši vrlo vitalne probleme koji se tiču života i smrti. I dalje ljudi umiru u velikim mukama,
slomljeni neizlečivim bolestima i sve češće nalaze izlaz
u samoubistvu i okončanju života na sličan način. Tako,
neizlečivi bolesnici koji nisu u fizičkoj mogućnosti da sebi
prekrate život, traže da to učine lekari ili rodbina. Ovo se
dešava i kada bolesnik ili nemoćno lice iz bilo kojih razloga
neće ili ne može da izvrši samoubistvo. Medicinska profesija našla se pred
dilemom koja je suprotna normama ponašanja i rada: po svaku cenu
produžavati život ili ga prekinuti kada predstoji neposredno
gašenje, a uz to postoji izričit zahtev pacijenta za smrću. U
toj dilemi, kod mnogih lekara javio bi se običan čovek, koji bi
prekratio bespotrebne muke umirujućeg, smatrajući da čini gest
humaniste, dok bi se drugi pridržavali svoje zakletve, nastojati da
ovakvu agoniju bolesnika produže, jer će u protivnom dovesti u
pitanje svoju pravnu sigurnost koja će se manifestvovati
krivično-pravnim progonom. Zbog svoje etičke višeslojnosti i
interdisciplinarne fizionomije, pitanje eutanizacije, iritiralo je ljudski um
od najstarijih vremena održavajući u snažnoj tenziji kako
svoje pristalice, tako i protivnike. Iako je pitanje eutanazije delimično
pravno, njom se bave i druge naučne discipline, pre svih sociologija,
etika, teologija, kao i neke druge društvene nauke. Eutanazija zbog toga
nikada nije mogla biti na periferiji ljudskih interesovanja, bez obzira na
ideološka i druga opredeljenja društva. Smrt, kao i život
univerzalna je kategorija i ima univerzalan značaj, što
predpostavlja i odgovarajuće zakonsko regulisanje, kao i opšti
tretman eutanazije. Inače, institut eutanazije,
generacijama je hvaljen i osporavan, primenjivan i zabranjivan, došao je
u fazu kada ga treba regulisati na drugim osnovama i etičkim
opredeljenjima. Prošla su vremena kada su medicinska profesija i
krivično zakonodavstvo u ime nekih sasvim apstraktnih etičkih i
filozofskih premisa suvereno zabranjivali lično disponiranje sopstvenim
životom kada je ovaj izgubio svaki realni smisao i postao neizdrživ
teret i umirujućem i njegovoj porodici, država koja od ovakvog života
ima samo štetu, morala bi konačno priznati da za očuvanjem
takvog života ne postoji nikakav interes. Štiteći čovekovo pravo na
život, medicina je došla do barijera koje ne može premostiti i
koje objektivno predstavljaju njen bar privremeni poraz. U ljudskoj svesti
lagano sazreva saznanje o pravu na mirnu i dostojanstvenu smrt, pa i
zakonodavstvo mora tome dati doprinos na način što bi se
konačno opredelio, uvažavajući praktične i racionalne
razloge za ili protiv eutanazije, eleminišući tradicionalne
predrasude, deplasirane i prevazidjene etičke rezone i veliku dozu
sentimentalnosti sa kojom se uvek operisalo prilikom rasprave o eutanaziji. S toga, ovaj rad može doprineti u
odredjenoj meri iniciranju rasprave nekih pitanja koja tangiraju pitanje
mogućnosti pravnog regulisanja eutanazije. Neophodno je istaći da i eutanazija i
samoubistvo, akti su slobodne volje čoveka koji je zbog očuvanog
stanja svoje svesti ovlašćen da raspolaže svojim životom,
tako što ga može uništiti na odgovarajući način.
Ali, dok se samoubistvo u najvećem broju modernih zakonodavstava ne
kažnjava, eutanazija, izuzimajući nekoliko izuzetaka predstavlja
zabranjenu radnju i kvalifikuje se kao privilegovano ili obično ubistvo,
koje objektivno predstavlja zločin. Medjutim, ovakav stav ne sadrži u sebi
dovoljno logike da bi a priori bio akceptiran kao valjan, a ovo iz razloga
što ne treba pravo koje se priznaje jednom licu uskraćivati drugom
samo zato što ono nije u objektivnoj ili nekoj drugoj mogućnosti da
izvrši samoubistvo, ne sme to lično da uradi, ili mu zabranjuju
verski ili drugi razlozi, koji imaju čisto subjektivnu validnost. Pitanje eutanazije ostaje uvek aktuelno, jer
samoubistvo ne može uvek biti njena zamena, a ovo sa sledećih
razloga: Prvo, neke religije zabranjuju svaki vid
samoatakovanja i vernik je u dilemi, šta i kako da učini. Vernici
čija religija zabranjuje samoubistvo, u pretežnom broju
slučajeva ga se klone, ali razlozi vere ne obuhvataju i eutanaziju kao
odredjenu smrt po pozivu, pa joj se u takvim slučajevima pristupa, jer
je forma očuvana a željeni rezultat je postignut. Samim tim, jedan
od razloga koji dozvoljava samoubistvo, dozvoljavao bi i eutanaziju. Sa druge
strane, lica koja se ne mogu podvrći eutanaziji u dilemi prekršiti
religijsku dogmu ili izvršiti samoubistvo, često će zbog
neizdrživih muka kojima su izloženi izvršiti samoubistvo, a
što predstavlja izuzetni lični hendikep vernika, jer prekršiti
takvu zabranu za njih znači emocionalnu katastrofu, jer su izgubili
život na nekom drugom svetu. Dakle, ovaj razlog ide u prilog
legalizacije eutanazije. Drugo, postoje slučajevi da lice koje
hoće da sebi prekrati život nema za tu svrhu odgovarajuće
sredstvo, kako bi izvršilo svoju nameru. Neko ne podnosi oružje,
ali bi se rado ubio nekim brzodelujućim otrovom, smrtonosnom dozom droge
ili pilulama za spavanje. Ako je namera za samoubistvom ozbiljna i trajna, a
lice je neizlečivi bolesnik, tada nema razloga ne dati isti tretman
samoubistvu kao i eutanaziji u pogledu njihovog legaliteta. Treće, postoje slučajevi da je
lice uništeno bolešću izgubilo i najmanju dozu
odlučnosti, nema hrabrosti da prekrati svoj život i ako ne poseduje
odredjeno sredstvo sa kojim bi mogao da sprovede svoju nameru. U ovakvim
slučajevima ova lica bez svoje krivice se deskriminišu što ne
ide u prilog principu pravičnosti i davanja iste šanse svakome.
Ovde su posebno iritirajući slučajevi teških bolesnika koje
zbog velikih bolova koje trpe tretiraju raznim lekovima i terapijama, koje ih
dovode u stanje potpune fizičke obamrlosti, dok je njihov nervni sistem
netaknut i potpuno svesni očajne pozicije traže jedini izlaz koji
se sastoji u samoubistvu, medjutim, ovo nije izvodljivo zbog njihove telesne
nemoći i tada se jedino eutanazija pokazuje kao način izlaska iz
beznadežne situacije, jer ako za bolesnika nema pomoći, koji bi to razlog
bio da mu to neko drugi ne učini, ako već postoji trajan i
izričit zahtev da se takvo neodrživo stanje zaustavi. I četvrto, osećaj pravde i
načelo jednakosti medju ljudima zahtevaju egzistenciju eutanazije i njen
tretman kao legalizovanog instituta. Naime, kada zdrav čovek može
da nadje izlaz u samoubistvu, nema razloga to isto pravo ne omogućiti i
bolesnom, koji nije bio u objektivnoj ili subjektivnoj mogućnosti da
izvrši samoubistvo, on je već hendikepiran svojom bolešću
i opštim stanjem što je prirodna nepravda i zašto ga sada i
pravno hendikepirati oduzimajući mu pravo na smrt u čijoj je samo
nominalnoj, ali ne i faktičkoj vlasti. Na osnovu navedenog, a imajući u vidu dozvoljenost samoubistva, elementarni osećaj pravdi jednakosti zahteva legalizaciju eutanazije, i ona je vrsta intelektualnog ubistva pošto se traži. S toga, trebalo bi je izjednačiti sa samoubistvom i dozvoliti je. |
Eutanazija potiče od grčke
reči euthnasija i znači lako i brzo umiranje, gašenje
života bez samrtnih bolova, ublažavanje smrti time što se
bolesniku daju narkotična sredstva koja lekar sme da pruži samo da
bi ublažio umiranje a nikako da bi ga ubrzao.[1] Ovakva formulacija ima leksički i
enciklopedijski karakter, tako da ne odgovara pojmu eutanazije, koji se u
pravu i zakonodavstvu upotrebljava. Ako bi eutanazija značila
obično gašenje života koje nije praćeno samrtnim mukama,
u tom slučaju bila bi krivično-pravno irelevantna, i ne bi bila
predmet interesovanja krivičnog prava, niti prava uopšte. Takodje,
bila bi van pravne optike ako bi svojoj suštini predstavljala
ublažavanje smrti na način tako što bi se bolesniku davala
narkotična sredstva, ali da davanje ovih sredstava nije u funkciji
ubrzanja smrti, već radi lakšeg i bezbolnijeg umiranja. Leksički smisao reči eutanazija ne
poklapa se sa njenim pravnim pojmom gde ona označava ubijanje iz
milosrdja neizlečivih bolesnika. Preciznije, u svom pravnom smislu i
značaju, sastoji se u pomoći u uskraćivanju života kao i
samom navodjenju na smrt, koje je ravno ubistvu. Dakle, suštinski eutanazija je
ozakonjeno ubistvo kao što je i smrtna kazna, s tim što se ova dva
pojma razlikuju, ali ne i institucionalno. Po drugom, analognom tumačenju, "ubistvo po pristanku, poznatije pod imenom
eutanazije, predstavlja veštačko izazivanje blage smrti kod
neizlečivih bolesnika, odnosno namerno skraćenje života da bi
se bolesniku skratile patnje. Kao takvo, ovo tzv. ubistvo iz sažaljenja,
predstavlja istovremeno psihološki, pravni, etički i filozofski
problem".[2] |
Eutanazija se prema načinu
izvršenja deli na aktivnu i pasivnu. Aktivna se sastoji u preduzimanju
neke radnje ili pokreta, a pasivna u propuštanju, odnosno u pasivnom
ponašanju. Po drugom kriterijumu eutanazija se
može podeliti na eutanaziju de facto i eutanaziju de iure. Eutanazija de
facto se sprovodi ekstralegalno i pretežno u slučajevima kada
pozitivno zakonodavstvo tretira eutanaziju kao obično ili privilegovano ubistvo, tako da se u odsustvu
zakonske dozvole vrši tajno, dok se eutanazija de iure sprovodi na
način i pod uslovom kako je to regulisano zakonskim ili podzakonskim
aktima. Pored toga, podela se može vršiti
i na zakonitu i nezakonitu eutanaziju, odnosno dozvoljenu i nedozvoljenu, ima
slučajeva jednovremene egzistencije zakonite i nezakonite, a to je
slučaj kada propisuje restiktivne uslove za sprovodjenje eutanazije, a u
takve uslove i kriterijume se ne može uklopiti neki životni
slučaj, pa lekar ili član porodice, znajući da se eutanazija
zbog neispunjenja uslova neće dozvoliti, ipak je izvrši, čime
njegova radnja prelazi u kriminalnu sferu ponašanja i postaje
kažnjiva. Ovde treba imati u vidu da je osnovna
lekarska obaveza da ukazuje medicinsku pomoć bolesnicima. Ovakvo
postupanje nalazi se u osnovi lekarske etike i profesionalna je obaveza
lekara i ostalog medicinskog osoblja. Medjutim, istorija medicine, kao i
pravna istorija, pokazali su da je od najstarijih vremena bilo slučajeva
da lekari postupaju u koliziji sa svojim nominalnim, etičkim i
profesionalnim opredeljenjima i umesto da ukazuju neophodnu pomoć svojim
pacijentima, oglušuju se o tu obavezu i ignorišu je i krše ne
ukazujući bolesniku pomoć, bez obzira na zabranu takvog
ponašanja. Samo krivično delo sastoji se u
odbijanju ukazivanja lekarske pomoći bolesniku koji se nalazi u neposrednoj
opasnosti po život a od strane lekara koji je po svojoj lekarskoj
dužnosti obavezan da ukaže tu i takvu pomoć. Sve republike i
pokrajine u bivšoj Jugoslaviji su propisale u svojim krivičnim
zakonima kažnjavanje za nepružanje lekarske pomoći (U Srbiji
je propisano u članu
127, a u Crnoj Gori u članu 117).
Iz ovakve formulacije teksta koji odredjuje biće ovog krivičnog
dela, proizilazilo bi da ga može izvršiti samo lekar. Medjutim,
ovakvo restiktivno tumačenje zakonskog teksta se ne bi moglo prihvatiti.
Naime, na ukazivanje medicinske pomoći licima u opasnosti nisu obavezni
samo lekari koji vrše samostalno lekarsku praksu, već i druga lica
koja pružaju medicinsku pomoć bolesnicima, pod uslovom da imaju
pravo da samostalno vrše medicinsku delatnost svoje struke. To
znači da krivično deloneukazivanja pomoći bolesnom licu nije
samo krivično delo lekara, već i krivično delo celokupnog
medicinskog osoblja.[3] Eutanazija se može izvršiti i
nepružanjem odgovarajućeg medicinskog tretmana bolesniku, pa ovaj
usled toga umre, što je bio i cilj lekara. Kod eutanazije je svrha
nepružanja pomoći u neposrednom okončanju života
bolesnicima koji se nalaze u bezizglednoj situaciji da nastave život. S
obzirom na nagli razvoj medicine, zadnjih godina povećao se broj načina i sredstava koja se stavljaju
u funkciju poboljšanja zdravlja bolesnika, ili u veštačkom
održavanju života. U takvim situacijama, kada život i zdravlje
čoveka sve više zavise od medicinskih aparata, odbijanje
pružanja adekvatne medicinske pomoći bolesniku može da
uzrokuje njegovu smrt, pa se ova okolnost pojavljuje kao pogodnost kada treba
izvršiti eutanaziju, a namera je da sve ostane tajna. Kod krivičnog dela neukazivanje
lekarske pomoći, cilj lekara ili drugog medicinskog osoblja, koje odbija
da pruži lekarsku pomoć bolesniku, nije u htenju da nastupi smrt,
već je osnov odgovornosti u tome što lekar bez pravnog osnova
odbija da obavi svoju profesionalnu dužnost, a kao posledica takvog
odbijanja nastupi pogoršanje zdravlja, telesna povreda ili smrt nekog
lica. |
4. Eutanazija de
facto i de iure
U suštini eutanazija de facto je vrsta
eutanazije de iure, a razlika se sastoji samo u tehnici propisivanja. Od
društvenih interesa zavisilo je da li će se otkriveni slučaj
eutanazije kvalifikovati kao obično ubistvo ili će mu se dati neki
privilegovani oblik. I tamo gde se ona mimo zakona sprovodila i bila de facto
institut, postojala je odgovarajuća tolerancija države koja bi
intervenisala samo kada bi stvari dobile dimenzije i kvalitet koji se iz bilo
kojih razloga ne može dozvoliti. Inače, u ljudskoj istoriji, prvi put,
izuzimajući jedan kratkotrajni eksperiment u SSSR, de facto eutanazija
postaje i de iure 1939. godine. Tada je zakonodavno telo Trećeg Rajha
donelo zakon o eutanaziji, čiji je idejni i duhovni tvorac bio Hitler.
Po njemu će se "dozvoliti
da lica koja su proglašena neizlečivim budu oslobodjena od patnje". Njih će za svega dve godine koliko je zakon primenjivan
biti 275.000. Zbog velikog pritiska svetske javnosti, Hitler je bio prinudjen
da ovaj zakon ukine, ali to nije značilo prestanak usmrćivanja svih
onih koji bi "kvarili" rasni sastav nemačkog naroda, kako ga je zamišljao
Hitler. Naime, eutanazija u smislu masovnog ubijanja, nastavljena je, ali to
nije više vršeno u specijalnim bolnicama, kao do tada, već u
plinskim komorama mnogobrojnih koncentracionih logora, gde su milioni stradali
samo zato što su nemoćni ili su bili pripadnici naroda koji se
nalaze u fokusu nacionalističke mržnje. Kako je eutanazija sprovodjena u Trećem Rajhu, masovne sterilizacije, kao i medicinski eksperimenti na živim ljudima, izazvali su revolt svetskog javnog mnjenja, tako da se dugo nakon Drugog svetskog rata izbegavalo raspravljati o eutanaziji, jer su još bile sveže rane i bolna iskustva nacističke eutanazije i nepoštovanja ličnosti čoveka. Medjutim, protekom vremena, rasprave o
eutanaziji počinju da dobijaju u masovnosti i postaju aktuelnije. Prvo u
raspravama pravnika, filozofa, lekara i dr. da bi vremenom ovo pitanje
postalo i predmet opštenarodne rasprave. Dolazi i do pojava prvih
zakonskih predloga koji potiču od pojedinih asocijacija, grupa gradjana
i profesionalnih organizacija sa zahtevom da se eutanazija legalizuje.
Posebnu upornost za ovo pokazuju razna društva koja se zalažu za
laganu smrt i humano umiranje, kojih je najviše na Zapadu, u SAD i
Australiji. Tako, prvi zakoni o pravu na "prirodnu smrt" donose SAD 1976.
godine, a danas postoje još tridesetak takvih država u SAD,
Australiji i Evropi. Holandski parlament 1986. godine dobio je
predlog zakona kojim je tražena legalizacija eutanazije. Ovaj predlog
predvidjao je "da lekari budu
oslobodjeni krivičnog gonjenja ukoliko eutanaziju izvrše u skladu
sa zakonski definisanim kriterijumima: ako pomognu osobama koje već
umiru ili koje trpe nepodnošljive fizičke ili duševne patnje,
pacijent mora sam da traži da mu se Kako je i uobičajeno, kod donošenja važnih odluka u zemljama zapadne demokratije, podnošenju zakonskog predloga prethodilo je plebiscitarno izjašnjavanje Holandjana za ili protiv eutanazije. Rezultati ispitivanja javnog mnjenja koje je sprovedeno 1986. godine, pokazalo je da 87% Holandjana bilo je za legalizaciju eutanazije, jer smatraju da svaki čovek koji je u objektivnoj mogućnosti da samostalno donosi racionalne odluke, sposoban je da izabere kada će i kako umreti. Danas je u Holandiji eutanazija legalizovana. |
Još od najstarijih vremena ljudske
zajednice su radi svog opstanka primenjivale razne mere koje su omogućavale
njihov relativan prosperitet. Kada je to bilo neophodno, to su bile
represivne mere koje su se primenjivale prema onima koji nisu respektovali
uobičajene ili propisane oblike ponašanja. Oštrina represije
bila je prilagodjena intenzitetu povrede i važnosti napadnutog dobra, pa
je u pojedinim, ne retkim slučajevima kao kontra mera povredi izricana i
smrtna kazna. Te društvene zajednice u arsenalu mera koje su
omogućavale njihov opstanak imale su i usmrćivanje članova
koji bi iz bilo kog razloga ometali opšti prosperitet. Ovi razlozi nisu
bili kaznene prirode, nego čisto racionalne. Jednostavno, trebalo je
eliminisati člana grupe koji zbog nekih svojih fizičkih ili
psihičkih svojstava nije mogao pratiti životni ritam ostalih, pa je
tako postajao prepreka i limitirajući činilac u permanentnom
razvoju grupe, ili je svojim stanjem onemogućavao njen dalji opstanak. U
ovakvim i sličnim situacijama, kao mera "retorzije"ugrožene
populacije vršena je eliminacija takvih pojedinaca. Tako nastaje
eutanazija kao izraz potrebe grupe ili šire zajednice da se opstane. Neki pisci smatraju da eutanazija nastaje
negde prvom polovinom XVII veka, medjutim, smatra se da je ovaj institut
daleko stariji i da njegovu genezu ne treba vezivati za ovaj period. Platon u svojoj knjizi "O državi"
zagovara pasivni oblik eutanazije. Tako, on u bitnom smatra da svaki gradjanin države ima stanovita
prava i obaveze koje mora zbog prosperiteta države i njene snage, koju
treba očuvati i stalno poveæavati, striktno da izvršava.
Gradjanin čak nema "pravo
na bolest", a ukoliko se razboli treba ga
"pustiti da umre". S obzirom da nije sporno da su stari Grci za
razliku od nas cenili svoje mudrace i filozofe, oni su dozvoljavali ubistvo
izvršeno "iz
sažaljenja prema bednom stanju ubijenoga".
U to vreme drugačiji stav i nije mogao biti očekivan. Sa prodorom hrišćanstva i njegovim
postankom zvaničnom religijom u pretežnom delu Evrope i delu Azije,
kao i prodorom monoteističkih religija u ostalom tada poznatom delu
sveta, eutanazija počinje blago da se menja jer je temeljno
hrišćansko načelo "ne ubij", makar i iz milosrdja.
Bez obzira što hrišćanstvo, kao uostalom i druge religije
obećava vernicima život i na "onom Tako Tomas Mor u svom radu "De optimo republicae statu, dege nova insula
utopija", koji je poznat pod imenom "Utopija",
još 1551. godine navodi: "Kada je bolest ne samo neizlečiva nego i propraćena
stalnim bolovima, sveštenici i državni činovnici treba da budu
prvi koji će upozoriti nesrećnike da se odluče za smrt.
Ukazivanje na njihovu bezkorisnost ukazaće im da greše ako nastave
promašeni život prepun bola, čime postaju teret i sebi i
drugima". Očito je da Mor pledira na
eutanaziju po pozivu oslanjajući se na humane razloge koji nalažu
prekid bolesnikovih patnji. Medjutim, on ne ignoriše ni ekonomske, jer
po njemu bolesnik "postaje
teret i sebi i drugima". Dalje, i Frencis Bekon u svom radu "novum orbanuscieniarum", smatra eutanaziju potrebnom, s tim što za razliku od
Mora smatra da ona treba biti poverena lekarima, a ne sveštenicima i
državnim činovnicima, jer je zadatak lekara da leče i
ublažavaju ljudske bolove i patnje, pa su oni logikom stvari i nadležni
da sprovode eutanaziju. On ističe da zadatak lekara nije samo u
ublažavanju bolova "već
i onda kada ono može koristiti u ostvarenju jedne mirne i blage smrti". Treba istaći da se mnogi ugledni
lekari, akademici i nobelovci zalažu za "terapeutsku eutanaziju", onu
koja predstavlja "pomoć
neizlečivim bolesnicima da lakše okončaju život". Medjutim, za lekare se može konstatovati da ostaju verni
Hipokratovoj zakletvi. Kod pravnika mišljenja su podeljena,
ali je činjenica da se u zakonodavstvima eutanazija blaže
kažnjava nego obično ubistvo, bez obzira da li je ona privilegovana
u zakonskim tekstovima u pogledu propisane visine kazne ili ne. U ovom
slučaju, sudovi na osnovu posebnih olakšavajućih okolnosti
blaže reaguju, nego ako je u pitanju obično krivično delo
ubistvo. Interesantno je mišljenje filozofa i
moralista koje je 14. novembra 1949. godine dala Akademija etičkih i
političkih nauka u Parizu, koja u bitnom u strahu od zloupotreba iz bilo
kojih razloga predlaže njeno odbacivanje. |
Istorijska je činjenica da su Spartanci
ubijali svoju decu, ako su bila degenerisana, fizički ili mentalno
slaba, ili njihova opšta konstitucija nije bila takva da bi se mogli
uspešno snalaziti u ratovima. Isti tretman imali su i teški
bolesnici, nemoćni iz bilo kog razloga, kao i starci koji su ubijani jer
nisu ispunjavali kriterijume koji bi po vladajućem stavu ovog
ratničkog naroda predstavljali vizu za dalji život. Smatra se da je
ovo jedan od razloga što je u Sparti ljudski život po nekima iznosio
svega dvadeset jednu godinu. Ovakvi običaji Spartanaca imali su
svoju ideološku i moralnu osnovu u stavovima njihovih najslavnijih i
najautoritativnijih gradjana. "U tom pogledu, i Likurg, i Solon, i Aristotel, i Platon, njihovi
najveći ljudi, filozofi i zakonodavci, pružali su im ne samo
ideološkog već i zakonskog oslonca".[4] Svakako, razlog ovakvog postupanja
Spartanaca bio je pre svega poboljšanje ratničkih kvaliteta jedne
izrazito ratničke nacije, ali izvesno je da se ne smeju zanemariti ni
ekonomski motivi koji se manifestuju u teškoćama jedne mobilne i
ratničke države u izdržavanju neproduktivnog dela
stanovništva, koje nema perspetivu da to bilo kada postane. Tako,
spartanski način života postao je sinonim asketskog i okrutnog življenja. I austrijski domorodci, Aboridžani,
ubijali su decu i starce. Razlozi su bili ekonomski i verski. Sam čin je
imao formu ritualnog ubistva i sprovodio se na specijalnim plamenskim
svečanostima kojom prilikom su žrtve rituala na kraju pojedene.[5] Američki Indijanci nisu jeli svoje
saplemenike ali je znano da su stare i iznemogle roditelje ostavljali u
divljinu gde bi ovi skončali od gladi i žedji ili bi ih rastrgle
divlje zveri.[6] Indijanci, koji su bili pretežno
nomadi, nisu dozvoljavali da izlišno žive i time ih sputavaju
njihovi ostareli preci i iznemogli saplemenici. Prema tome, razlozi ovakvom
postupanju bili su strogo racionalni i bez religijskih ili nekih drugih
premisa, i ako se ne isključuju ritualni i folklorni elementi prilikom
obavljanja obreda. Stari Prusi su ubijali svoje nemoćne roditelje
samo ako je postojala njihova izričita želja u tom pravcu.[7] Ovakvo eliminisanje starih i
nemoćnih je najbliže današnjem pojmu eutanazije. U Švedskoj su postojale izložene
po crkvama velike "porodične
budže", kojima su Švedjani, na
svečan način ubijali, odnosno premlaćivali teške i
neizlečive bolesnike kao i stare i iznemogle ljude i žene. Oto Banberški tvrdi da su kod starih
severnih Slovena mnoge žene ubijale svoju žensku decu - jer su one
radjale mnogobrojnu decu - da bi na taj način mogle da ishrane i odoje
ostalu, naročito mušku decu, kojoj je pridavana daleko veća
važnost. Dakle, razlozi su, u većini slučajeva, čisto
ekonomske prirode. Cajler je je pronašao da su lužički Srbi
ubijali svoje stare i iznemogle roditelje, rodjake i poznanike, prijatelje,
čak i strance samo ako nisu bili sposobni za privredjivanje. Često su ih žive zakopavali,
čak ih kuvali i jeli, priredjujući tom prilikom naročite Slično Slovenima su postupali i stari
Indusi. "Stari vračevi
Inda imali su laganiji posao, jer su svi lečili samo izlečive
bolesnike; neizlečive ne imadoše lečiti jer bi ih njihove
svojte odvezle do reke Ganga, natrpale im nos i usta sa posvećenim
limunom i pobacale ih u vodu."[9] Eutanazija, dakle nije izum XX veka. Poznato
je na primer, da su stari rimski mudraci imali običaj da se
shvativši svoju bolest, istrošenost i bezpomoćnost, bacaju u
reku Tibar, uz objašnjenje da skraćuju svoje muke. Iznemogle, i
starce pred smrt, Heleni su ubijali, tvrdeći da tako čiste svoje
grešne duše a grehove prenose na žrtvovane.[10] |
Ni naši prethodnici nisu bili
isuviše sentimentalni kada su bili u pitanju životi njihovih
predaka. Brojni istorijski i etnološki podaci govore u prilog ovakve
tvrdnje. Tako, poznato je da su u Svrljigu ubijeni starci i starice. "Kada neko ostari i iznemogne, onda se familija
reši da ga ubije, i to se ubijanje u Svrljigu zvalo "lapot". Birov
zadje od kuće do kuće vičući: Hajdete lapot je u tom i
tom selu u toj i toj kući, dodjite na podušje. Pred skupljenim
svetom porodica bi premlatila starce i babe, i to najčešće
batinom, ili tojagom, redje kamenjem ili sekirom. Koga su god vodili na "lapot" ...
išao je bez ikakvog straha nadajući se boljem životu na onom
svetu. I uvek su te jadnike na prvom mestu njihova rodjenja deca ubijala".[11] Da ubijanje nemoćnih nije bilo samo
"specijalitet" Svrljiga i okoline svedoče i drugi navodi istog
autora. Zapadno od Krepoljina, u daljini od 5 kilometara leži
vlaško selo Sige. I tamo postoji predanje od oca na sina koje veli da su
u stara vremena i tamo ubijali starce. Kad ko navrši 70 godina, skupe se
starešine sviju zadruga, izvedu preživelog čiču
čisto obučenog, i to na odredjeno mesto, obično na sred sela.
Tom prilikom donesu njegovi zadrugari umešenu proju, stave mu je na glavu, izgovarajući ove
reči: "Ne ubijamo te mi
već ovaj hleb. Posle ove smrtne presude ubijaju ga, zatrpavaju, i
razidju se svojim kućama".[12] U Risnici, kod Pirota ... u staro doba
ubijali su, vele, i kod nas starce, i to sinovi svoje očeve. Obično
su ih premlaćivali motkama i posle ih vukli drvenim kukama do groblja,
jer su se gadili da mrtvaca dodirnu rukama. Tako se priča da je jedan
čovek ubio svoga oca i kukom ga izvukao iz kuće, pa kuku zatim
bacio. Njegovo dete, medjutim, koje je gledalo sve to, dohvati bačenu
kuku i ponese je kući. Kada ga je otac zapitao šta će mu ta
kuka, dete mu je odgovorilo: "Hoću
da je U našim krajevima eutanazija se
primenjivala u okolini današnje Zenice, Krbave i Karlovca, zatim u
Homolju i Timočkoj krajini, regionima koji gravitiraju Ohridskom i
Dorjanskom jezeru, u okolini Pirota kao i pojedinim delovima Crne Gore... Preci današnjih Ličana takodje su
primenjivali eutanaziju - ali na vrlo neobičan način. Egzekucija je
obavljana udarcem sekire ili malja u glavu, tek pošto se glava
čoveka koji "više
nije za život" postavi na posudu u koju
se hleb meša. U Crnoj Gori u prošlosti bili su "nežniji"
prema onima koji su se po godinama približavali smrti. Ostalo je
zabeleženo da su stare, pre nego što bi im okončali
život, polagali na takozvani "pustenjak", prostirku
napravljenu od vune.[14] Posmatrano iz savremene perspektive, blago rečeno, etička shvatanja i postupanje naših predaka, vrlo su dubiozne moralne vrednosti. Po mnogima, ovo bi spadalo u socijalnu patologiju i tako bilo podložno oštroj etičkoj kritici. Medjutim, kod nas, kao i kod drugih naroda toga vremena, ova pojava bila je ekonomski determinisana, a u kontekstu toga i objektivno nametnuta, a kao takvu neophodno ne posmatrati sa manje kritičnosti. |
Sasvim je izvesno da u osnovi psihologije
smrti jeste strah koji ljudi od nje osećaju. Taj kontinuirani strah,
doveo je do toga da se ljudi prilagodjavaju njemu, kao i drugim nevoljama, da
ga savladaju, neutrališu ili spreče u što je moguće
većoj meri. To se nekada čini tako što se "aktivira smrt"
i ubrza se da bi se sprečio njen dolazak u najtežem vidu i obliku,
i to upravo u onom u kojem se ona i zamišlja. Tako se oživotvoruje
stari ljudski stav pun straha od smrti: nije teška smrt nego umiranje.
Zbog postojanja straha od nje, smrt se nekada priziva, neko to čini
ubijajući se, drugi traže da budu ubijeni, a nekada rodbina ili
lekari u strahu od nje prekraćuju dalje patnje svojih rodjaka ili
pacijenata, nalazeći da je ovaj izbor bolji nego ostatak života
provesti u senci smrti. Tako, i oni, i ako ih smrt ne tangira neposredno,
pokazuju svoj strah pred njom, pa ovaj postaje univerzalan i generalnom
ljudskom opsesijom. Subjektivni čovekov strah od smrti sjajno je
formulisao La Rošfuko rekavši da se "ni Sunce ni smrt ne mogu netremice gledati". "U stara vremena, kod arhaičnih naroda nije postojao njen institucionalizovan pojam. Ona je predstavljala jednu metaforu života i o njoj se govorilo kao o snu, putovanju, rodjenju, bolesti, nesrećnom slučaju, u roku ili obitovalištu predata... Ona se nekada tumači kao nesreća koja je zadesila pretke, a potom postala nasledna, kao sudbina koju je ljudima dosudio neki vrač ili neki bog, kao promašaj ili kao jedno zlo. U ovaj tip pradrevnih tumačenja smrti spada i biblijsko tumačenje smrti kao proklestva koje je Bog bacio na ljude zato što je Adam prekršio njegovu zabranu, to jest okusio zabranjeni plod".[15] Strah od smrti se posebno manifestuje u
ponašanju rodbine i prijatelja pokojnika na sahranama koje nekada
zastrašuju koliko i sama smrt. Na njima dolazi i do samopovredjivanja,
tužbalice na depresivan način ističu vrline pokojnika,
drže se govori čime "živi pokazuju svoje sopstveno bolesno stanje", tj. strah od smrti koji "dovodi ljude do toga da unapred doživljavaju svoju smrt, i
to strašno patološko zamrzavanje života jasno nam govori o
tome kakvu pustoš izaziva stalno prisutna misao o smrti ... Strepnja od
smrti već izaziva magijske reakcije i razne zabrane. Jedno dete je
odlučilo da se nikada neće brijati, jer stari ljudi (koji će
uskoro umreti) imaju bradu ... Ako ne bude imao bradu, neće ni ostariti,
ni umreti. Neko drugo dete odbija da dodiruje cveće koje će sutra
uvenuti ...".[16] Dakle, postoji strah od konkretne smrti,
koja će zadesiti nas ili nama bliske, a ne strepnja od neke apstraktne
opasnosti, koja može ali ne mora da se pojavi. I sama pomisao na smrt, jer će ona
zadesiti nas, i jer je neminovna, izaziva kod čoveka šok i
intenzivan osećaj straha koji se nekada završava u samoubistvu,
duševnoj bolesti ili pak u molbi da se takav život prekrati. Pri
tome, najgora je predstava o sopstvenoj smrti do koje dolazimo na osnovu
pretpostavki i saznanja o tudjem umiranju. "Najstrašnija je smrt drugih, koja se teatralno pred nama
odvija. Socijalne smrti su od smrti načinile spektakularnu dramu i ako
bi, svedena na svoje pravo značenje ona mogla da bude tajni čin...
Stari koji su mnogo više od nas bili poštedjeni od traumatizma,
uspevali su pokadkad da se ne plaše smrti i da se srode sa njom"[17], što takodje predstavlja jednu od manifestacija straha od smrti
jer se pomisao na nju izbegava odstranjivanjem odgovarajuće pažnje.
Zato, neko ne ide na sahrane, da se ne bi podsećao na vlastiti kraj, dok
drugi idu toliko često da im to postaje rutinska stvar kao jesti ili
spavati, čime upoznaju smrt i postaju rezistenti na strah od nje. Oni ga
jednostavno prevazidju. Tako i smrt postaje delom života. Na osnovu izloženog, čoveku imanentni strah od smrti nekada je razlogom ili jedan od razloga, da se to nesnosno stanje, intenzivirano još bolovima i osećanjem skorog kraja, prektari ozbiljnim pozivom lekarima u tom pravcu. |
9. Eutanazija i
patnje samrtnika
Sasvim je sigurno da primena eutanazije
predstavlja velike samrtne muke, fizičke ili psihičke , ili
kumulativno i jedne, i druge, što je najčešći
slučaj. Tako, pretpostavka za primenu eutanazije jeste postojanje
prethodnih patnji samrtnika, pa po njenim pristalicama, a shodno staroj
maksimi: nije ništa biti mrtav nego umirati, nema razloga ne dozvoliti
bezbolnu smrt. Ž. Barbarin u svom napred navedenom
radu izmedju ostalog navodi da se u laičkom svetu smatra da je mehanizam
smrti strašan pa izaziva intenzivan osećaj straha. Upravo ovakav
osećaj patološkog straha pred smrću, kojem podleže mnogo
ljudi koji su suočeni sa njenom blizinom i neminovnošću, doveo
je do postavljanja barijera, koje će bar delom amortizovati njenu
destrukciju i smanjiti strah od nje. Pored ostalog i eutanazija služi
ovoj svsi jer u svojoj suštini znači eleiminaciju bola i
patološke usamljenosti koja prethodi smrti. Svakako da ne postoji jedan
univerzalni strah pred smrću i od nje neodvojivih patnji, eutanazija kao
tradicionalan institut ili ne bi postojala ili bi njena fizionomija i motivi
bili drugačiji. Ovako savremen pojam eutanazije vezan je u svom
pretežnom delu za strah od smrti koja u svojoj osnovi nosi neminovne
bolove i patnje pri umiranju pa ih treba prekratiti ako već nisu u
funkciji izlečenja. Medjutim, prema nekim autorima, koji su se
ozbiljno bavili problemom fizičke smrti, ona nije tako bolna kao
što se predpostavlja, niti joj neminovno prethode onakve i onolike patnje
kako se pretežno misli. Ali,
Ž. Barbarin smatra da čovekovo držanje pred smrću,
očito se razlikuje od naroda, podneblja i okoline koje je okružuju. Agonija
jednog Azijata ne liči na agoniju jednog Latina, agonija prostaka se
razlikuje od agonije umetnika, agonija divljaka od agonije civilizovanog
čoveka. Kinezi
umiru mirno i s nevidjenim spokojstvom, bez agonije, bez uzbudjivanja i
strahovitih potresa koje smrt obično čine užasom; oni se gase
sasvim mirno, kao lampa koja ne dogoreva do kraja. Isti autor,
bezpomoćnost pred smrću pripisuje civilizaciji Zapada i
pripadnicima hrišćanske vere, dok naprotiv, pripadnici
budistièke religije umiru mirno, bez grča što je imaninentno
istočnjacima. Svakodnevna je slika da se na ulicama Kalkute ili drugih
velikih indijskih gradova po sirotinjskim kvartovima sreću prizori,
skoro neverovatni za Evropljane: leševi umrlih sa skoro redovnom slikom
spokojstva na licu. Medjutim,
mirnoća i spokojstvo nije svojstvena svim Azijantima, mada im Gandi u
svojim člancima o Indusima prebacuje da nisu postigli swaraj, koji se po
njima sastoji u nepostojanju straha od smrti. Dalje,
Gandi piše da Englezi nose svoj život dostojanstveno, Arapi i
Pateni smatraju da je smrt samo bolest kao i svaka druga i nikad ne žele
smrt svojih roditelja... Indija je, kažu, nacija filozofa... Medjutim,
jedva da ima naroda koji je tako bezpomoćan kao što su oni. Skok iz
aviona izaziva strah kod onoga koji iskače. Medjutim, to nije strah od
nepoznatog jer tu postoje ljudska iskustva koja se svode na zanemarujuću
dozu rizika da eventualno ne otvori padobran ili se promeni pravac vetra, te
se rizik racionalno prihvata pa cela operacija skakanja predstavlja jedan
manevar i veštinu koja se eventualno može završiti i
smrću. Upravo
zbog toga, ljudske radnje koje u sebi konzumiraju i rizik da se pogine ne
izazivaju kod aktera paničan nego sasvim razuman i racionalan strah koji
se svodi na prihvatanje stanovite doze rizika. Kod smrti stvari sasvim
drugačije stoje. Ona tradicionalno predstavlja sferu nepoznatog i neistraženog.
Zato ona plaši i obespokojava. U Crnoj
Gori stari ljudi kada hoće da daju uverljivost svojim rečima se
zakunu: "Tako mi lako
duša ispala",
što predstavlja veliki strah od fizičkih i drugih pratećih
bolova prilikom umiranja. Smrt predstavlja simbiozu straha i bola u
kojoj je mnogo više straha nego bola. Poseban vid moralnih patnji
samrtnika je "tuga zbog
odvajanja". Univerzalna tuga rastanka od
voljenih i bližnjih, prisutna je kod umirućih i ona se vizuelno
manifestuje na razne načine, snažno pogadja čovekovu intimnu
sferu i deo je psihičkih patnji koje prate približavanje smrti.
Nekada je praćena suzama koje se mogu zapaziti u očima samrtnika
zbog svog konačnog odvajanja od dece, rodjaka i prijatelja, kao i "ovoga sveta".
Ove, ovakve i ovolike psihičke patnje nemaju vernici kojima njihova
religija obećava život na "ovom svetu" pa rastanak zbog
smrti smatraju samo privremenim. Ovo pitanje treba posmatrati na nešto
drugačiji način kod ateista, jer oni nemaju predrasuda u pogledu
"onoga sveta". Sa nastupanjem smrti oni više nemaju budućnosti.
Zato se i čovekovo shvanje smrti i držanje pred njome razlikuje i
sa ovog aspekta. Sa prirodom, posledicama i intenzitetom
fizičkih bolova pri umiranju se uopšte preteruje a samim tim i sa
potrebom vršenja eutanazije. Čovekove patnje nikada nisu takvog
kvaliteta kako se obično misli. Van svake je sumnje da moralni trenutak
predstavlja veliki unutrašnji sukob. Čovek se bori sa disperzijom,
predrasudama i strahom, a potom se jednostavno pomiri sa neizbežnom
sudbinom. Kada dodje dan smrti početnog straha nestaje, nekom
nevidljivom akcijom tetive duše i tela popuštaju. Pomirenost sa
sudbinom tolikih smrtnika nije samo moralna, već je i fizička. Na
vratima smrti svaki otpor slabi. Jer, više od života, smrt je
saglasnost.[18] Mnogi bolesnici umiru lagano i bezbolno, kao
da odlaze u san. Smrt sama po sebi ne boli, i ako je njen privid
drugačiji. Ovome doprinosi strah od bola i nepoznavanje istine da se
pretežan deo agonije, koja vizuelno plaši, sastoji se u nesvesnom
vegetiranju samrtnika. Sama agonija implicira borbu, a ova bol koga
faktički nema ili ga nema kako to pokazuje privid spoljašnosti. Iza
prividne svesti i bola krije se njihovo odsustvo. Nastaje anestezija svesti i
blokada svih osećaja. Kod mnogih bolesti, duboke starosti,
senilnosti, opšte istrošenosti organizma i slično, čak i
agonija izostaje. U istoj meri "u kojoj gubimo snagu, mi isto tako gubimo sposobnost da
osećamo i svest". Život nestaje
lagano u čoveku i ustupa mesto smrti. "Mnogi bolesnici umiru bezbolno; neki ne osećaju da umiru i s
toga su ispunjeni iluzijom da spavaju svoj zadnji san. Poznato je,
sušičavi... utučeni za vreme svog života, postaju
raspoloženi, prijatni i poverljivi u trenutku svoje smrti. Na ivici
groba veseli su i kuju hiljade planova za budućnost, ni iz daleka ne
verujući da se njihov život bliži svome kraju".[19] U prilog ovakve tvrdnje se često navodi
smiren izraz lica kod mnogih umrlih koji izgledaju kao da su zaspali i
odsustvo grča. Smrt ne boli jer anestezira. Potreba za smrću, morala bi se, pak,
pojaviti na kraju života, kao što potreba za snom dolazi na kraju
dana. Izgleda, bez sumnje, da je normalan ciklus bitisanja dovršen i da
se skladna evolucija završava nesrećom. Smrt se, dakle, prihvata i
želi; ona je izgubila svoj strah. Nagon za smrću bi, u
željenom momentu, zamenio nagon za životom. Čovek bi ... umro
bez žalosti i "zadovoljan
životom".[20] Govori se čak i o "naukovanju smrti",
kao i to da je ona "rezultat
istrošenosti" i "posledica slabljenja organizma" što je čini bezbolnom i sličnom snu, što
bi sa svoje strane imalo i odgovarajuće posledice po eutanaziju koja
pretpostavlja bol koji prati smrt. Gotovo svi lekari koje smo anketirali,
saglasni su u tome da se smrt pojavljuje, a da se pri tome ne opaža.
Nemoguće je, isto tako, osetiti prelaz iz života u smrt, kao i
prelaz iz budnog stanja u san ... San stiže na tako prefinjen način
da nikad ne znamo u kojoj će nas sekundi obasuti njegova plima ... i san
razara našu osećajnost. Smrt se približava kao san na
način neke fizičke klonulosti, koja za samrtnika predstavlja mirno
i euforično stanje.[21] Imajući u vidu napred navedeno, proizilazi da laik
hiperboliše za životne manifestacije koje prate umiranje i daje im,
zbog neznanja, irealne dimenzije, pa će zbog toga biti sklon nekada da
prekrati muke nekome ako smatra da su one nepodnošljive i da nisu u
funkciji života, tako da će učiniti ubistvo. Zbog laičke
inhibiranosti smrću, kvalitetan i
kvalifikovan sud o bezperspektivnosti života i intenzitetu patnji
koje se trpe, može doneti samo konzilijum stručnjaka koji će
hladno i bez prisustva emocija doneti sud o faktima, suprotno, dolazilo bi do
tragičnih zabluda koje bi u svojoj suštini imale spoljne
manifestacije patnji koje ne moraju imati bitnog značaja za ocenu intenziteta
fizičkih i moralnih bolova koji se trpe. Zbog toga pitanje bolne ili
bezbolne smrti i patnji koje joj prethode, mora se temeljno proučiti,
posebno sa medicinskog aspekta, jer bi greške u ovome dovele do
grešaka o životu ili smrti. Izvesno je da savremeni razvoj nauke, posebno medicine, kao i dosadašnja bogata iskustva u ovom pravcu pružaju garanciju da će ovaj početni problem za eventualnom primenom eutanazije biti kvalitetno rešen uz mogućnost tragičnih zabluda na koje se ipak mora računati. |
Pristanak povredjenog je posebno intenzivno
proučavan kada je vezivan za krivično delo ubistvo što je i
razumljivo obzirom na važnost zaštitnog objekta. Tako je ubistvo po
pristanku, poznatije kao eutanazija, postalo istovremeno "psihološki, pravni, etički i
filozofski problem", a time i predmet
interdisciplinarnih rasprava. Naravno, on je prevashodno krivično pravni
i medicinski problem. U starijoj krivičnopravnoj literaturi ovaj problem
je bio posebno razmatran u vezi sa ubistvom u dvoboju, pa se isticalo da
ubistvo izvršeno u dvoboju nije krivično delo, pod uslovom da je
dvoboj obavljen po svim pravilima koja su predvidjena za njegovo
izvršenje. Tako je dvoboj i definisan kao borba ugovorena izmedju dva
lica i izvršena po uobičajenim i utvrdjenim pravilima.[22] No, pitanje ubistva u dvoboju, tačnije
gubitka života u njemu, ni danas nije dezaktuelizirano ali je izgubilo
svoju prvobitnu masovnost, a samim tim i raniji značaj. Starija zakonodavstva su krivičnopravno
regulisala pitanje pravne prirode i dozvoljenosti ili nedozvoljenosti dvoboja
i on je pretežno zabranjivan. Interesantno je da je staro crnogorsko
pravo dozvoljavalo dvoboj iako se moglo očekivati sasvim drugačije
rešenje obzirom na veliki broj ličnih knflikata koji su se
rešavali dvobojem, ali je verovatno prevagao ovakav stav iz
tradicionalnih razloga jer se stanje koje je trajalo stotinama godina nije
moglo iskoreniti jednom običnom zakonskom zabranom. Tradicija
rešavanja sporova pištoljima i na drugi podoban način su se
dugo održali jer je to nalagalo elementarno osećanje časti i
ličnog integriteta duelista. Postupiti drugačije je bilo
nezamislivo i značilo bi moralnu ekskomunikaciju i gradjansku smrt lica
koje nije postupilo po običajima i folklornoj tradiciji dvoboja.
Medjutim, u Crnoj Gori su zabranjivali kolektivni dvoboj pod pretnjom
oštrih sankcija jer su dovodili do faktičkog istrebljenja celih
porodica. Pitanje eutanazije može se regulisati
na tri načina: 1. Da se ona tretira kao obično
ubistvo, 2. Da se njena primena dozvoli, i 3. Da ima status privilegovanog ubistva. |
Prva i najčešća
mogućnost zakonskog tretmana eutanazije jeste njeno poistovećivanje
sa običnim ubistvom. Bez obzira na nastojanje da se eutanazija
legalizuje i da dobije nešto šire polje primene, fakat je da je u
današnje vreme stav većine država prema njoj negativan pa se u
najvećem broju slučajeva tretira kao obično ubistvo. Medjutim, bez obzira na ovakav nominalan
tretman eutanazije, prilikom izbora kazne i odmeravanja njene visine, nisu
van sudske optike motivi koji su humani i altruistički, pa dolazi do
blažeg kažnjavanja, jer sud mora uzeti u obzir kvalitet motiva koji
su inicirali izvršenje dela i koji se ne mogu uporedjivati sa motivima
kod uobičajenih krivičnih dela ubistva. |
Jedna druga mogućnost, koja sve
više dobija pravo gradjanstva u svetu, jeste da se eutanazija ne smatra
krivičnim delom ubistva, već da postane sasvim legalni institut. U
tom kontekstu, stav svetskog javnog mnjenja se u zadnje vreme menja na
način što sve više ljudi postaju pristalice eutanazije, a i
države zauzimaju sličan stav prema ovom pitanju. Tako, interesantno je da ovakav intenzivan
trend postoji samo u zemljama tzv. zapadne demokratije, SAD, nekim državama
Zapadne Evrope i Australiji. Suprotno, u istočnoevropskim zemljama,
zemljama u razvoju i nesvrstanim, pitanje legalizacije eutanazije se ne
postavlja u većem obimu, što je rezultat osnovnih društvenih i
ideoloških opredeljenja kao i činjenice da je u ovim zemljama javno
pravni elemenat i javni interes iznad individualnog, kao strah da bi jedna
tako važna stvar kao što je ljudski život, makar on i ne
vredeo mnogo, mogao i delimično izbeći državnoj kontroli
što bi moglo predstavljati uvod u traženju i dobijanju još
većih komplementarnih prava i sloboda. Država se sve više
meša u individualna prava gradjana dajući im oreol opšteg
dobra i državnog interesa, a što je pak u suprotnosti sa nominalnim
pretenzijama države koja odumire. Na Zapadu, gde u registar opštih prava
i sloboda, počinje da spada i pravo na humanu smrt, smartaju da
esencijalni deo svake ljudske slobode pravo na smrt po izboru kada je
život izgubio svaki subjektivni smisao i objektivnu vrednost za
društvo. Bolesnik je taj koji ima pravo da odluči hoće li
prestati život kome je oduzet svaki kvalitet. U protivnom, država
se na nedopustiv, nedemokratski i moralno dubiozan način meša u
život pojedinca koji je izgubio svaki smisao, a sve to u ime nekih
državnih razloga ili sumnjivih etičkih opredeljenja koja se u
bitnom pravdaju uopštenim i kliširanim razlozima koja se ne temelje
na bilo kojoj naučnoj ili moralnoj argumentaciji. Ne dozvoliti nikome da
umre, ako on to već hoće, a taj život nije dostojan
življenju, svojevrsno je nasilje koje će sa demokratizacijom sveta
i novim civilizacijskim tekovinama nestati. Rezltati najnovijih istraživanja
eutanazije, govore da su se iskristalisali stavovi koji služe kao osnov
za zakonsko regulisanje njene legalizacije. Oni se uglavnom svode na
sledeća rešenja: 1. Davanje generalnog prava pacijentu da
odluči da li će se prekinuti njegov medicinski tretman, obzirom na
bezperspektivnost daljeg lečenja, 2. Odsustvo krivičnopravnog ili bilo kog
drugog progona medicinskog osoblja koje sprovodi eutanaziju, i 3. Dužnost medicinskog osoblja da sprovede
u delo ozbiljnu i neopozivu odluku pacijenta. Tehnika i način sprovodjenja eutanazije
posebno se navodi u njenom pasivnom vidu kao što je obustava terapije uz
istovremenu maksimalnu borbu protiv bola, kao i aktivan način koji isto
tako predstavlja borbu protiv bola. Najzad, kao vid pružanja pomoći
predvidja se i pomoć u samoubistvu. Pristalice slobodne eutanazije ne priznaju
legalitet nikakvih "opštih" ili "viših" interesa koji poriču i diskriminišu individualne.
Sistem koji merama represije i izričitim zabranama obezbedjuje
zaštitu slobodnih i uračunljivih pojedinaca od samih sebe, postao
je sam sebi svrhom. Tako bi "čovek
ostao van sistema, a sistem bez ljudi".[23] |
Najzad, treća alternativa o pravnom
statusu eutanazije jeste da se ona ima smatrati krivičnim delom posebne
vrste, odnosno neka vrsta privilegovanog ubistva. Pristalice mišljenja
da eutanaziju treba smatrati posebnim krivičnim delom prave razliku
izmedju dva slučaja, kada je eutanazija izvršena na molbu, zahtev,
odnosno saglasnost lica koje je neizlečivo bolesno i drugi slučaj,
kada je eutanazija posledica molbe porodice neizlečivog bolesnika, ali
protiv volje samog bolesnika. Po pristalicama ovakve razlike eutanazije,
učinilac bi morao da bude kažnjen samo u drugom slučaju i to
za krivično delo ubistvo. U prvom slučaju, medjutim, ne bi se
moglo govoriti o postojanju njegove krivične odgovornosti, ili bi, u
krajnjem slučaju, eutanazija predstavljala posebno krivično delo,
različito i zaprećeno lakšom kaznom nego što je ubistvo.
Ovakvo mišljenje opravdava se time što je svaki pojedinac
ovlašćen da raspolaže svojim životom i što je
nekažnjivo lišiti života samoga sebe. Ako neko zahteva od
drugog da ga liši života, onda taj drugi ne može biti
kažnjen za delo za koje ne bi ni samoubica bio kažnjen.
Kažnjivost bi mogla postojati, prema ovom shvatanju, samo u slučaju
ako bi se takvim delom ili povredom sopstvenog tela vredjaju neki opšti,
viši interesi.[24] Dalje, B. Čejović navodi da "pored sopstvenog interesa za očuvanje
života, postoji opšti interes društva za životom svakog
pojedinog člana ... Društvo može da štiti izvesna dobra i
protiv onoga kome ona pripadaju, tako da njegov eventualni pristanak na
povredu ovih dobara, nije sa krivično pravnog gledišta relevantan
da povredi ovih dobara oduzme karakter krivičnog dela. A to znači,
da, ma koliko postojalo odobrenje teško bolesnog lica za lišenje
života dato drugom licu, to odobrenje ne može to lice osloboditi
krivične odgovornosti za izvršenje dela koje nije samo privatna
stvar njih dvojice. Medjutim, činjenica je da izmedju krivičnog
dela običnog ubistva i lišenja života neizlečivo bolesnog
lica, postoji razlika i da se ova dela ne bi mogla izjednačiti. Zbog
toga se čini prihvatljivim stav da eutanazija bude predvidjena kao
posebno krivično delo različito po svojoj sadržini i
zaprećenoj kazni, od krivičnog dela običnog ubistva".[25] Ovakav
stav se obrazlaže smanjenom društvenom opasnošću jer
postoji i interes ubijenog koji ma kakav bio smanjuje stepen društvene
opasnosti učinjenog dela, pa zbog toga nema osnova da se ono ne smatra
jednom vrstom privilegovanog ubistva. Izvesno je da ovakvo načelno
opredeljenje kao prvi korak ka legalizaciji eutanazije, moglo bi prihvatiti i
naše zakonodavstvo, pre svega što uporedno pravni pregled drugih
zakonodavstava iz ove oblasti daje primer za ovakvim regulisanjem. Inače, eutanazija je tretirana kao privilegovano ubistvo u krivičnim zakonodavstvima Austrije[26], Italije[27], Nemačke[28], Norveške[29] i Švajcarske[30], a takodje ovo krivično delo gotovo je bilo identično regulisano i u Krivičnom zakoniku Kraljevine Jugoslavije.[31] |
Često se u laičkom svetu čini
analogija izmedju smrtne kazne i eutanazije, a nekada se ova dva instituta i
poistovećuju, što nanosi stanovitu štetu eutanaziji, te se
pojavljuje potreba razjašnjenja razlike izmedju smrtne kazne i nje. U
istom pravcu i neki pravno neobrazovani protivnici eutanazije idu još
dalje, tako da poistovećuju smrtnu kaznu i eutanaziju, navodeći da
se i ona izriče i izvršava nad nemoćnim i nedužnim
ljudima, što je u koaliziji sa zahtevom pravde i pravičnosti koji
zahteva odgovornost i kaznu samo za počinjeni delikt, što kod eutanazije
nije slučaj. Samim tim, njoj ne bi bilo mesta ni u životnoj praksi,
a još manje u zakonskoj regulativi. Dok je kazna pandan zločinu,
kod eutanazije postoji kazna, a da joj ne prethodi zločin. Medjutim, smrtna kazna i eutanazija su bez
obzira na neke spoljašnje sličnosti i pojmovno i faktički različiti
instituti sa velikim razlikama, iako medju njima postoje velike
sličnosti koje su više
formalne i vizuelne prirode, nego suštinske. Tako sličnosti izmedju smrtne kazne i
eutanazije ogledaju se u sledećem: 1. Smrtna kazna i eutanazija predstavljaju lišavanje
života nekog lica. Medjutim, kada se eutanazija ozakoni u pravnom
sistemu neke zemlje, onda i ona i smrtna kazna predstavljaju legalizovano
ubistvo, jer je isključena protivpravnost i društvena opasnost. Prvi put u pravoj istoriji ovakav
slučaj je izuzimajući jedan kratak eksperiment u SSSR-u, postojao u
nacističkoj Nemačkoj gde je Zakonom o eutanaziji od 1939. godine
ona legalizovala, pa je postojala paralelno sa smrtnom kaznom i de iure su
predstavljale legalizovano ubistvo. Obe su masovno primenjivane. Medjutim, kada eutanazija nije legalizovana,
nego se sprovodi samo de facto, tada predstavlja krivično delo ubistvo,
dok je smrtna kazna legalizovano ubistvo, koje se ne goni. 2. Rezultat primene obe mere su isti:
veštački izazvana smrt nekog lica. 3. Smrtna kazna i eutanazija su neopozive. 4. I kod jedne, i kod druge mere postoji
objektivna mogućnost greške koja se ni u jednom, ni u drugom
slučaju ne može ispraviti, isto kao što postoji i
mogućnost zloupotrebe u bilo koje svrhe. Ove mogućnosti se uvećavaju
u diktatorskim i totalitarnim režimima, kada oba instituta mogu
poslužiti i služe za eliminaciju političkih protivnika i
drugih nepodobnih. Treba istaći da do ovih zloupotreba dolazi zbog
mnogih raznoraznih motiva i razloga. Faktička mogućnost greške i
zloupotrebe su tradicionalno vrlo snažni argumenti protivnika smrtne
kazne i eutanazije. Što se pak tiče razlike izmedju
smrtne kazne i eutanazije, one se u bitnom ogledaju u sledećem: 1. Smrtna kazna je krivična sankcija koja
se izriče učiniocu krivičnog dela za učinjeno
krivično delo, dok eutanazija akt milosrdja koja se sastoji u
prekraćivanju života neizlečivo bolesnim ili nemoćnim
licima, kada dalji život zbog svoje bezperspektivnosti i patnji nema
nikakve svrhe. 2. Smrtna kazna se izriče presudom koja je
individualni akt sudske vlasti, dok eutanazija to nije. Ona se nikada ne
dozvoljava i ne sprovodi presudom. 3. Smrtna kazna je krivičnopravni institut,
dok eutanazija to ne mora biti, ona se izvršava i ekstralegalno a da pri
tome uvek zadržava osnovne karakteristike akta milosrdja, za razliku od
smrtne kazne koja kada nije legalna, to prestaje da bude i postaje ubistvo
jer je izgubila svojstvo legalnog akta pravosudja. 4. Razlika izmedju eutanazije i smrtne kazne je
i u tome što se ova prva primenjuje prema neizlečivo bolesnim
licima, kojima savremena medicina ne može pomoći, dok se smrtna
kazna izvršava samo nad zdravim krivcem. Ide se toliko daleko u
poštovanju ovog kriterijuma da ukoliko je osudjenik na smrt oboleo,
izvršenje smrtne kazne se odlaže dok ne ozdravi. 5. Smrtna kazna se u savremenom svetu
izvršava streljanjem, vešanjem, električnom strujom i
slično, što znači činjenjem, dok se eutanazija vrlo
često izvršava i nečinjenjem, uskraćivanjem lekova i lečenjem.
Ali, nekada je i smrtna kazna izvršavana nečinjenjem,
uskraćivanjem vode, hrane, vazduha i slično, medjutim, savremena
istorija ne poznaje ovakav njen vid. 6. Dok se broj krivičnih dela koja se
štite smrtnom kaznom smanjuju, kao i broj država koje je imaju u
svojim arsenalima krivičnih sankcija, dotle se polje 7. Eutanaziju sprovode lekari, dok smrtnu kaznu
izvršavaju ovlašćena lica, ili lica odredjena
odgovarajućim zakonskim ili podzakonskim aktima. To je ili policija, ili
zatvorska služba, ili pak specijalista koji se naziva dželatom ili
justifikatorom. Lekar nikada nije dželat. 8. Smrta kazna se uvek pojavljuje kao izvesno
zlo koje se sastoji u lišavanju života učinioca krivičnog
dela, dok je eutanazija dobro koje se čini nevinim ljudima. 9. Cilj svake kazne, pa i smrtne je sprečavanje vršenja krivičnih dela u budućnosti, uticaj na druge da ne vrše krivična dela i jačanje društvene discipline gradjana, njihovog morala i odgovornosti, dok je svrha eutanazije oslobadjanje od daljih i nepotrebnih patnji. |
Ekspantivni razvoj tehnike i medicinske
nauke povećao je broj aparata i raznih instrumenata koji se stavljaju u
funkciju produženja života, efikasnijeg lečenja bolesnika i
ublažavanja bolova koji neminovno prate bolest i umiranje.
Mogućnosti savremenih medicinskih pomagala svakim danom postaju sve
veće i efikasnije, pa se često dolazi u situaciju da se ljudski
život koji bi se primenom klasičnih metoda lečenja davno
ugasio, sada produžava, što predstavlja veliki napredak u
produženju trajanja ljudskog života. Medjutim, velike mogućnosti
ovih tehničkih naprava[32] jednovremeno
služe i produženju života, koji je subjektivno teret za
bolesnika. Produženje života je trenutno i predstavlja samo kratko
odlaganje neminovnog kraja. Tako, ovi instrumenti sada produžavaju ne
život, već agoniju bolesnika. Po pristalicama eutanazije, postavlja
se pitanje da li jedan život koji po standardnim ljudskim merama nije
vredan življenja treba produžavati ovim aparatima, ili bolesnik ima
pravo da odbije mere koje produžavaju samo njegovu smrt, ne i njegov
život. Prema tradicionalnim merilima, smrt kao i rodjenje i život,
neophodno je da se odlikuje dozom dostojanstva. Ljudi su hiljadama godina umirali u jednom
specifičnom miljeu punom ljubavi, saučešća i
sažaljenju zbog rastanka samrtnika sa bliskim prijateljima i rodbinom.
Na prve predznake smrti, porodična, rodjačka ili prijateljska
kohezija, koja je mogla biti i razbijena nekom svadjom, ponovo se
uspostavlja. Bolesnik potomcima ostavlja "amanet" kako da podele imovinu,
kako da se ponašaju, da vrate neki zaostali dug, ili učine
nešto. Tada je okružen ljubalju i pažnjom, faktički
nikada nije sam i nema vremena za "crne misli". Takva atmosfera sa
kojom je okružen i koja je postojala pokolenjima, u sasvim izvanrednoj
je funkciji laganog umiranja i blage smrti. Tako, rodbina se oprosti od
bolesnika još za života, učinivši sve što se
može, ne zloupotrebljavajući dostignuća savremene medicine,
koja na žalost često lišavaju samrtnika ovakvog prirodnog
kraja koji predstavlja dostojanstvo u smrti. Sve ovo ujedno smanjuje
subjektivne patnje bolesnika i reducira nasilno produženje agonije. Ovi razlozi, koji egzistiraju u savremenom
životu, uticali su na pristalice eutanazije na način što oni
traže pravo na pasivnu pomoć pri umiranju i tretiranje smrti kao
prirodnog dogadjaja koji je lišen cele šume raznih mašina,
aparata, instrumenata, cevi i sličnih bolesniku stranih naprava koje ga
plaše i obespokojavaju. Izvesno je da tehnika koja još nije uspela
u svom domenu ljudskih saznanja ne bi smela postati dominantni faktor
atmosfere prilikom umiranja. Zbog ovakvog kraja samrtnika koji je
prikopčan za razne mašine i aparate, pristalice prava na humanu
smrt iniciraju donošenje zakona o prirodnom umiranju, kao akta koji nije
izgubio svoju etièku vrednost. Čovek savremene civilizacije postaje
deprimiran jer ga lišavaju mnogih hiljadugodišnjih tekovina i
manira isuviše brzo da bi se adaptirao na nove, koje jednostavno
odbacuje, jer nisu dobili sadržaj istinske vrednosti pošto nije
proveren dugim ponavljanjem. Zbog toga se teško i prihvataju. Bez
dovoljno kritičnosti i čvrstih argumenata, akceptiraju se stavovi
ili prihvataju stvari koje preko noći postaju hitovi da bi nakon kratkog
vremena euforije došlo do dugog i bolnog trežnjenja. Kod umiranja, moderna medicina daje velike
mogućnosti veštačkog produženja života, ali ne treba
ići u krajnost i insistirati na njegovom trajanju preko prirodnih
granica. Takva želja bila bi protivna prirodnim zakonima kada se radi o
samrtnicima, pa produženje trajanja života ima za posledicu
ugrožavanje ličnog dostojanstva i veliki fizički bol, a da to
nije medicinski neophodno, ni za pacijenta korisno. Kada već
započne terminalna faza umiranja, neophodno je isključiti sve
mašine koje su u funkciji održavanja života i pustiti da se
stvari odvijaju prirodno, a samu tehniku staviti u funkciju mirne i bezbolne
smrti. Dakle, proizilazi da ovo pretpostavlja maksimalnu borbu protiv bola,
koja je jedna od osnova koje sačinjavaju i daju odredjene etičke
kvalitete eutanazije, jer kada ne bi postojali bol i patnja kao pratioci
smrti, pitanje eutanazije se ne bi postavljalo, ili bi se postavljalo na
sasvim drugačiji način. Borba protiv bola je uvek bila pastorče
medicine, što se ne poklapa sa humanitarnim nastojanjima da medicina
smanjuje i eliminiše bol i kao autonomnu kategoriju i kao deo terapije u
efikasnom lečenju bolesnika. Ova borba tekovina je savremene medicine,
iako ovaj deo medicinske pomoći nikada nije dobio odgovarajući
značaj, koji mu pripada. U ovom pravcu postoji jedan interesantan
fenomen vezan za terapiju koja je praćena bolom, naime, lekari ne daju
medikamente koji ublažavaju bol samrtnika kada ovi imaju kontradiktorne
rezultate u lečenju, smatrajući da bi se to protivilo osnovnim
postulatima medicinske etike, jer je cilj lekara produžiti i ovakav
život, pa tek onda ublažiti bol, dakle, lekari daju prednost i
minimalnim mogućnostima produženja života samrtnika u odnosu
na apsolutnu mogućnost eliminacije bola, što bi se efikasno
postiglo nekim opijima ili komparativnim lekovima, ali bi oni za uzvrat bili
štetni za stanje bolesnika. U etičkoj dilemi, lekari se opredeljuju
za produženje bezperspektivnog života predpostavljajući ga
mogućnosti eliminacije bola. Razlog ovakvog postupanja je strah za
sopstvenu pravnu sigurnost koja bi bila ugrožena drugačijim
postupanjem lekara. Drugačiji medicinski tretman bolesnika koji bi
pretpostavio eliminaciju bola bezpredmetnom produženju života,
mogao bi dovesti lekara na optuženičku klupu, javna optužba
mogla bi mu staviti na teret krivično delo nesavesno lečenje
bolesnika ili neukazivanje medicinske pomoći. Rešenje ove dileme
moglo bi se potražiti u drugačijem opredeljenju zakonodavca. Na osnovu napred navedenog, sasvim je
izvesno da ima mesta ozbiljnoj raspravi i konačnom opredeljenju da li je
neophodno nasilno produžavati ljudski život kada je već
započeo proces umiranja, raznim tehničkim aparatima i sredstvima
ili smrt treba tretirati kao prirodni fenomen koji spontano teče, uz
pružanje maksimalne zaštite od bola. S toga, ova vrsta pasivne eutanazije bila bi prvi korak ka njenoj legalizaciji. |
Čovekov je hiljadugodišnji san da
svoj život učini dugim i srećim, a što pretpostavlja
eliminaciju bolesti i bola, pa i pored nesumnjivih rezultata nauke, posebno
medicine, ova njegova nada nije se ostvarila. Još uvek mnoge
klasične bolesti nisu iskorenjene, a javljaju se i nove, dok bol kao
njihov pratilac, ljudski život čini nekvalitetnim, pa se traži
izlaz u samoubistvu, a oni koji to nisu u stanju da učine iz bilo koji
razloga traže mogućnost da im se od strane lekara i rodbine
prekrate muke koje nisu u stanju da sa dostojanstvom podnose, traže
izlaz u eutanaziji. Večna je ljudska dilema da li po svaku
cenu produžiti život ili ga prekratiti kada predstoji njegovo
neposredno gašenje, a to je praćeno nepodnošljivim patnjama i
bolovima. Pred ovom dilemom našli su se kako prijatelji i rodbina
bolesnika, tako i medicinski stručnjaci koji tradicionalno, shodno
Hipokratovoj zakletvi "leči
a ne ubija". Pitanje eutanazije nije ostalo
van interesovanja ni laičkog sveta, pre svega što svako može
doći u situaciju da zatraži primenu eutanazije bilo za sebe ili
druge. Pitanje eutanazije, postalo je pitanje interesovanja svih jer svakog
tangira. Pristalice i protivnici eutanazije su
iznosili odgovarajuće argumente, braneći svoje stavove, pri tome
negirajući stavove svojih protivnika. Spor traje vekovima, ali se
intenzivira od početka xix veka, a ovo pitanje posebno je aktuelno u
zadnjih dvadesetak godina. Do sada su izuzimajući nekoliko
slučajeva, protivnici eutanazije bili u prednosti, s obzirom da se ona
legalizuje previše sporo, ali spor i danas traje. Eutanazija prema načinu izvršenja
može biti aktivna i pasivna. Aktivna se sastoji u preduzimanju neke
radnje ili pokreta, dok se pasivna sastoji u propuštanju takve radnje
ili pokreta. S obzirom na faktičku prirodu eutanazije, ona se jednako
delotvorno vrši i na jedan, i na drugi način. Što se tiče legalizacije
eutanazije, ona može biti legalna i ekstralegalna, de facto i de iure.
Eutanazija de facto se sprovodi ilegalno i pretežno u
slučajevima kada se eutanazija
tretira kao obično ili privilegovano ubistvo. Naprotiv, eutanazija de
iure sprovodi se na način i pod uslovima kako je to regulisano. Inače, ideja eutanazije pojavila se
još u helenističkom periodu. Snažan pečat daje joj
Hipokratova zakletva. Platon je imao razumevanje za eutanaziju, bio je njen
ortodoksni branilac, smatrajući da čovek nema pravo na bolest. Hrišćanstvo ne dozvoljava
eutanaziju, njegovo temeljno načelo je "ne ubij", medjutim, veliki mislioci toga
vremena i nezavisni duhovi nisu prihvatili stav crkvenih dogmi. Tako, Tomas
Mor ukazuje na bezkorisnost života koji je postao teret sebi i drugima,
a slično misli i Frensis Bekon, on je za ostvarenje jedne mirne i blage
smrti. Snažan impuls ideji eutanazije u prvoj polovini ovoga veka daje
profesor Binding sa berlinskog univerziteta, da bi njegove ideje prihvatio i
Fridrih Niče. Na žalost, one će poslužiti Hitleru kao
osnov za opravdanje kriminalizacije eutanazije. Eutanazija je istorijska kategorija. Fakat
je da su je primenjivali i Spartanci, oni su ubijali degenerisanu i
fizički slabu decu, nemoćne i teške bolesnike. I austrijski
domorodci, američki Indijanci, Prusi, stari Sloveni, Indusi i drugi su
praktikovali ubijanje svojih starih i nemoćnih saplemenika i sugradjana,
a i naši preci gajili su istu tradiciju. Uz jedan izuzetak u SSSR-u nakon Oktobarske
revolucije, prvi put u istorji je legalizovana eutanazija u nacističkoj
Nemačkoj, donošenjem Zakona o eutanaziji 1939. godine, po kome je
usmrćeno oko 270.000 ljudi. Ona je bila rasistička i nehumana i
trebala je ostvariti političke ciljeve, a nanela je veliku štetu
ugledu eutanazije. Stav jednog društva prema eutanaziji u
mnogome zavisi od stava lekara prema ovom pitanju. Zato se stav medicinske
etike tradicionalno nalazio u osnovi prava na eutanaziju. Hipokratova
zakletva, koja je u ovom domenu bila nešto manje od 25 vekova osnov lekarskog postupanja,
ustupa mesto Ženevskoj formulaciji istog teksta koji ima više
opšti karakter što ostavlja dovoljan prostor za nacionalna i
šira opredeljenja u pogledu svojih etičkih specifičnosti. Što se tiče pravnog osnova
eutanazije ranije je postojao stav da pristanak povredjenog apsolutno
isključuje postojanje krivičnog dela. Analogno tome, eutanazija po
pozivu ne bi bila krivično delo. Suprotno ovome, javni interes zahteva
kažnjavanje i ako je eutanazija učinjena po zahtevu. Većina
modernih zakonodavstava, medju kojima i naše, zauzima srednji stav, pa
pristanak povredjenog kod eutanazije može uticati na blaže
kažnjavanje ili se ona smatra privilegovanim ubistvom. Bez obzira na
evidentan interes države da se sačuva svaki život, ovaj
interes prestaje da postoji kada se radi o životu koji se bliži
svome kraju, a bolesnik uz to trpi velike patnje. Tada prestaje egzistentnost
opšteg interesa da se sačuva život a nestaje individualni
interes da se takav život okonča. Tada bi pristanak povredjenog
trebalo da predstavlja osnov isključenja odgovornosti i protivpravnosti. Pravno pitanje eutanazije može se
regulisati na tri načina, i to: 1. Da se njena primena dozvoli i pravno
normira, 2. Da se tretira kao privilegovano ubistvo,
i 3. Da ima status običnog ubistva. Eutanazija u pravu Kraljevine Jugoslavije
bila je regulisana članom 168 Krivičnog zakonika, koji je
predvidjao ubistvo na izričit i ozbiljan zahtev ili molbu, za koje je
bila predvidjena kazna zatvora u trajanju od 5, odnosno 3 godine i imala je
status privilegovanog ubistva, a u novom Jugoslaviji ona se tretira kao
obično ubistvo. Pristalice i protivnici eutanazije pozivali
su se, braneći svoje stavove na razloge morala, stavljajući ih u
njenu funkciju i osnove, medjutim, oni su im davali različita
značenja i dimenzije. Ono što je za jedne humano i moralno, za
druge to nije. Protivnici eutanazije ovu smatraju ubistvom, jer je po njima
nehumano oduzeti čoveku život bez obzira na njegov kvalitet, dok
pristalice eutanazije smatraju humanim umreti kada je život gori od
smrti a zakon koji zabranjuje uništenje takvog života, nemoralnim i
nehumanim. S obzirom da je uslov za primenu eutanazije nepostojanje bilo
kakve nade za ozdravljenje, da je kraj blizu i da je praćen izuzetnim
patnjama i bolovima umirućeg, te da postoji njegov zahtev u smislu
prekraćenja takvog života, ne bi se moglo sa sigurnošću
tvrditi da eutanazija nije human i moralan čin. Prisutni su i vrlo bitni socijalni faktori
eutanazije, oni su u ranijih društveno-ekonomskim formacijama imali
poseban značaj, ali se i danas nalaze u njenoj osnovi i čisto je
uslovljavaju. U bogatim društvima imaju manji značaj, dok u
siromašnim mogu imati dominantan uticaj koji će biti
opredeljujući u dilemi, dozvoliti ili ne dozvoliti eutanaziju, ovi
razlozi govore u prilog njene legalizacije. Ekonomski razlozi eutanazije apsolutno
nalažu njenu primenu. Dugo lečenje neizlečivih bolesnika
može za posledicu predstavljati pravu ekonomsku katastrofu. Sistemi
socijalnog osiguranja za ove svrhe angažuju ogromna sredstva koja bi se
racionalnije, ekonomičnije i humanije mogla upotrebiti na one kojima bi
ona pomogla da ozdrave. Pandam pravu na život, kao esencijalnom
i neotudjivom ljudskom pravu i slobodi, je njihovo pravo i na smrt.
Život je lično čovekovo dobro i on može disponirati njime
pod uslovom da time ne tangira zakonom ili moralom utvrdjena prava drugih.
Interes države je da štiti život svojih gradjana, u tom smislu
on predstavlja opšte dobro, medjutim, prestaje bilo kakav objektivni i
moralni interes države da štiti protiv volje pojedinaca život
koji to faktički nije jer predstavlja bolnu vegetaciju bez perspektive
da se bilo šta promeni na bolje. Eutanazija i samoubistvo su akti raspolaganja
sopstvenim životom na način da se on može uništiti,
medjutim, dok se samoubistvo u pretežnom broju ne kažnjava,
eutanazija u većini zemalja podleže oštroj krivičnoj
represiji. Ovakav stav protivureči logici i subjektivno je
neodrživ, jer pravo koje se priznaje jednom licu ne treba
uskraćivati drugom samo iz razloga što ono nije u fizičkoj ili
drugoj mogućnosti da ga objektivno ostvari iako ga subjektivno
hoće. Drugačije opredeljenje pogadjalo bi intiman osećaj
pravde i jednakost medju ljudima. Paritet se postiže legalizacijom
eutanazije ili zabranom i eutanazije i samoubistva. Izvesno je da eutanazija u sebi nosi i neminovnu mogućnost greške, jer medicina i prateće nauke još nisu dostigle nivo kada se može pezpogovorno reći ima li neko šanse da preživi, da li je bolest neizlečiva ili ne, da li će se u odredjeno vreme pronaći lek koji će je sanirati, kao i da li je dijagnoza tačna. Naročito je velika mogućnost nastanka greške kada eutanaziju vrši rodbina koja nije medicinski obrazovana, pa je ovo razlog više za njenu legalizaciju, s obzirom da manja mogućnost greške postoji kod lekara koji raspolažu srtučnim znanjem i potrebnom opremom. Opasnost od greške je jak argument protivnika eutanazije. Medjutim, njega obezvredjuje logična tvrdnja da je mogućnost greške imanentna svakoj ljudskoj delatnosti, a one se ipak obavljaju, jer su pretežno u funkciji ljudskog prosperiteta. Isto tako, postoji i mogućnost
zloupotrebe eutanazije. Ona predstavlja zlonamernu grešku pa izaziva
teži i neprijatniji dojam kod javnosti. Zloupotrebe se mogu pojaviti i
kod eutanazije de iure i de facto. Ali, opravdano se može pretpostaviti
da će manje biti zloupotrebe ako se izvodi pred stručnom lekarskom
kontrolom, nego kada izlazi van društvene kontrole. Tako, legalizacija
eutanazije predstavlja sasvim realnu moguænost smanjenja zloupotrebe.
Skoro svaka tekovima ljudskog uma može se zloupotrebiti na način
što se ne upotrebljava shodno svojoj osnovnoj nameni. To ne znači
da je treba odmah zabraniti, jer ona u bitnom donosi društvu i
pojedincima više koristi nego što pretpostavljena šteta do
koje može doći njenom zloupotrebom. Konačno, postoji mogućnost masovne
i nekontrolisane eutanazije u ratnim i posle ratnim vremenima, revolucijama i
sličnim socijalnim potresima. Ovaj razlog izaziva opravdan skepticizam u
pogledu pravne institucionalizacije eutanazije, medjutim, ovo dobija
zanemarljivu dimenziju u mirnim vremenima i kada pravna država precizno
reguliše uslove i postupak njene primene. Svi izneti razlozi govore u prilog
legalizaciji eutanazije. Svakako, da pri tome ne treba gubiti iz vida
da se o legalizaciji eutanazije danas u svetu veome veoma značajne
diskusije, a pre svega u Evropi, tako da je Holandija pre nekoliko meseci i
zvanično legazilovala eutanazaciju, međutim, postoji tendencija
još nekih evropskih zemlja da to učine u bliskoj budućnosti. |
Februara, 2001. godine |
Postavqeno na Sajt |
16.12.2001. godine |
|
Broj reči |
11488 |
|
Rad pripremio za sajt Jovan Stanojević |
[1] M. Vujaklija: Leksikon stranih reči i izraza "Prosveta"
Beograd, 1980. godine, str. 305.
[2] B. Čejović: Krivično pravni problem transtplantacije,
Beograd, 1974. godine, str. 237.
[3] B. Čejović: op. cit. str. 220.
[4] M. Milenković: Eutanazija ili ubijanje iz milosrdja, Skoplje
1940. godine, str. 23.
[5] M. Milenković: op. cit. str. 23.
[6] M. Milenković: op. cit. str. 23.
[7] M. Milenković: op. cit. str 23.
[8] M. Milenković: op. cit. str. 23-24.
[10] M. Milenković: op. cit. str. 24.
[11] M. Milenković: op. cit. str. 25.
[12] M. Milenković: op. cit. str. 25.
[13] M. Milenković: op. cit. str. 25-26.
[14] Jovan Kozomarka: "Smrtonosno milosrdje", list
"Intervju" od 31. januara 1986. godine.
[15] E. Moren: Čovek i Smrt, Beograd, 1981. godine, str. 131.
[16] E. Moren: op. cit. str. 31-33.
[17] Ž. Barbarin: Knjiga o bezbolnoj smrti, Beograd, 1987. godine,
str. 19.
[18] Ž. Barbarin: op. cit. str. 25.
[19] Ž. Barbarin: op. cit. str. 72-86.
[20] Ž. Barbarin: op. cit. str. 72-86.
[21] Ž. Barbarin: op. cit. str. 72-86.
[22] B. Čejović: op. cit. str. 236.
[23] Dragan Barjaktarević: "Čovek ostao bez sistema, a
sistem bez ljudi", list "Duga", broj 348, od 24. jula 1987.
godine.
[24] B. Čejović: op. cit. str. 238.
[25] B. Čejović: op. cit. str. 238-239.
[26] Paragraf 139 Krivičnog zakonika Austrije predvidja ubistvo na
molbu.
[27] Član 579 Krivičnog zakonika Italije predvidja ubistvo po
pristanku.
[28] Paragraf 216 Krivičnog zakonika Nemačke predvidja ubistvo na
izričit i ozbiljan zahtev.
[29] Član 235 stav 2 Krivičnog zakonika Norveške predvidja
ubistvo po pristanku.
[30] Član 114 Krivičnog zakonika Švajcarske predvidja
ubistvo na zahtev.
[31] Paragraf 168 Krivičnog zakonika Kraljevine Jugoslavije predvidjao
je ubistvo na izričit i ozbiljan zahtev ili molbu.
[32] U Veloj Luci na Korčuli, jedna mlada žena je nakon porodjaja
pala u komu. Odmah je bila privezana za aparate koji su je održavali u
životu. Nije došla k svesti pune dve godine, samo je disala, a posle
dve godine, ne dolazeći svesti, umrla je. Lekari su znali da se neće
nikada probuditi, ali nisu smeli da isključe aparate koji su joj omogućavali
disanje.