Врста: | Судска пракса | ||
Sud: | Уставни суд | Датум: 15.09.2011 | Број: ИУо-1224/2010 |
Абстракт: |
Уставни суд у саставу: заменик председника др Марија Драшкић и судије др Оливера Вучић, Братислав Ђокић, Весна Илић Прелић, др Горан Илић, др Агнеш Картаг Одри, Катарина Манојловић Андрић, мр Милан Марковић, др Боса Ненадић, Милан Станић, др Драган Стојановић, мр Томислав Стојковић, Сабахудин Тахировић и Предраг Ћетковић, на основу члана 167. став 1. тачка 4. Устава Републике Србије, на седници одржаној 15. септембра 2011. године, донео је
1. Покреће се поступак за оцену уставности и законитости Одлуке о сахрањивању и гробљима ("Службени лист општине Краљево", бр. 2/92 и 15/99).
2. Решење доставити Скупштини града Краљева, ради давања одговора.
3. Рок за давање одговора је 30 дана од дана пријема Решења.
Уставном суду поднета је иницијатива за покретање поступка за оцену уставности и законитости одредаба члана 6. Одлуке наведене у изреци. У иницијативи се истиче да, према одредби члана 190. Устава Републике Србије, општина преко својих органа у складу са законом, уређује и обезбеђује обављање и развој комуналних делатности, а да су Законом о комуналним делатностима утврђене комуналне делатности и општи услови и начин њиховог обављања, као и овлашћење општине да уређује и обезбеђује услове обављања комуналних делатности и њихов развој. Такође се наводе одговарајуће одредбе Закона о локалној самоуправи према којима општина може свим, или појединим месним заједницама и другим облицима месне самоуправе поверити вршење одређених послова из надлежности општине, уз обезбеђивање за то потребних средстава. На основу наведених одредаба Устава и закона, иницијатор истиче да је Скупштина општине Краљево прекршила законска овлашћења када је, одредбама члана 6. Одлуке, наметнула обавезу месним заједницама да обављају комуналну делатност која се односи на одржавање гробаља и пружање погребних услуга. Према наводима иницијатора, сходно наведеним прописима, таква одлука се могла донети само на основу предлога месне заједнице (члан 9. Закона о комуналним делатностима), имајући у виду чињеницу да месна заједница није јавно комунално предузеће, да није регистрована за обављање комуналних делатности, те да не поседује средства и потребну опрему за обављање ове комуналне делатности.
У одговору доносиоца акта наводи се: да су одредбе члана 6. Одлуке на основу којих месна заједница, поред осталог, може и да закључи уговор о обављању послова на одржавању и уређењу гробаља на свом подручју, засноване на прописима који су у време доношења наведене Одлуке били на снази; да исти члан није у супротности и са сада важећим прописима који регулишу наведену област; да је Одлука и даље на снази и није замењена другим актом.
У претходном поступку Уставни суд је утврдио да је оспорена Одлука о сахрањивању и гробљима ("Службени лист општине Краљево", бр. 2/92 и 15/99), донета 1992. године, да у међувремену није усаглашавана са Уставом и са законом и да су изменама Одлуке из 1999. године промењени износи новчаних казни за прекршаје.
Оспореном одредбом члана 6. став 1. Одлуке прописано је да комуналне делатности из члана 1. ове одлуке обавља Јавно комунално предузеће „Чистоћа“ на градским гробљима у Краљеву, а у осталим насељеним местима, месна заједница на чијем се подручју налази гробље, а ставом 2. истог члана прописано је да месна заједница са ЈКП „Чистоћа“ може закључити уговор о обављању послова на одржавању и уређењу гробаља на свом подручју. Одредбом члана 1. Одлуке прописано је да се њоме утврђују општи услови за обављање комуналних делатности: одржавање гробља и пружање погребних услуга, као и начин сахрањивања умрлих и начин управљања гробљима на територији општине Краљево.
Одредбом члана 190. став 1. тачка 1. Устава Републике Србије, утврђено је да општина, у складу са законом, уређује и обезбеђује обављање и развој комуналних делатности.
Законом о комуналним делатностима ("Службени гласник РС", бр. 16/97 и 42/98) прописано је да су комуналне делатности - делатности од општег интереса, дефинишу се комуналне делатности и уређују општи услови и начин њиховог обављања. Као комунална делатност, одредбом члана 4. тачка 9) Закона одређено је и уређење и одржавање гробаља и сахрањивање, а одредбом члана 5. тачка 9) Закона ова делатност дефинисана је као опремање простора за сахрањивање и изградњу и одржавање стаза, уређивање, опремање и одржавање објеката за погребне услуге и крематоријума, одржавање гробова, укоп или кремирање умрлих, њихов превоз и пренос и пружање других погребних услуга. Према одредби члана 8. став 1. Закона, за обављање комуналних делатности општина оснива јавна комунална предузећа, или њихово обављање поверава другом предузећу, односно предузетнику, у складу са законом и прописом скупштине општине. Према одредбама члана 8. ст. 3. и 4. Закона, обављање комуналне делатности уређења и одржавања гробља и сахрањивање општина може поверити уговором другом предузећу или предузетнику. Одредбом члана 9. Закона, прописано је да скупштина општине, на предлог месне заједнице може одлучити да се о организовању обављања појединих комуналних делатности или послова из оквира тих делатности у сеоским и издвојеним сеоским насељима, када те делатности служе искључиво потребама становништва и других субјеката у тим насељима, стара месна заједница, при чему је, као пример, наведено одржавање сеоских гробаља. Одредбама члана 13. Закона предвиђено је да скупштина општине прописује услове и начин организовања послова у вршењу комуналних делатности и услове за коришћење комуналних производа, односно комуналних услуга, од којих су најважнији набројани у пет тачака (став 1.), а ставом 2. истог члана утврђено је да скупштина општине прописује начин организовања послова на уређивању и одржавању гробља, гробова и крематоријума и друге услуге везане за обављање погребних услуга. Одредбама чл. 14. до 21. Закона прописани су услови и начин обављања комуналних делатности, а одредбама чл. 22. до 24. утврђени су елементи за образовања цена комуналних услуга, као и обавеза скупштине општине, односно органа општине који скупштина одреди да даје сагласност јавном предузећу на утврђену цену комуналних производа и комуналних услуга.
Законом о локалној самоуправи ("Службени гласник РС", број 129/07) прописано је: да јединица локалне самоуправе за остваривање својих права и дужности и за задовољавање потреба локалног становништва може основати предузећа, установе и друге организације које врше јавну службу, у складу са законом и статутом и да јединица локалне самоуправе може уговором, на начелима конкуренције и јавности, поверити правном или физичком лицу обављање послова из става 1. овог члана (члан 7.); да општина, преко својих органа, у складу са Уставом и законом, уређује и обезбеђује обављање и развој комуналних делатности, па између осталог, и одржавање гробаља и сахрањивање, као и организационе, материјалне и друге услове за њихово обављање (члан 20. тачка 5)); да Скупштина општине, у складу са законом, између осталог оснива службе, јавна предузећа, установе и организације утврђене Статутом општине и врши надзор над њиховим радом (члан 32. тачка 8)), као и да се одлуком скупштине општине, односно скупштине града може свим или појединим месним заједницама и другим облицима месне самоуправе поверити вршење одређених послова из надлежности општине, односно града, уз обезбеђивање за то потребних средстава (члан 77. став 1.).
Према наведеним одредбама Устава и закона, општина је овлашћена да оснива јавна предузећа за обављање комуналних делатности, односно да, ради остваривања својих права и дужности и задовољења потреба локалног становништва, обављање ових послова уговором повери другом правном или физичком лицу. Општина, на предлог месне заједнице, такође може одлучити да се о обављању појединих послова из оквира комуналних делатности стара месна заједница, а као пример старања о конкретној комуналној делатности, у Закону је наведено одржавање сеоских гробаља. Међутим, у смислу наведених одредаба члана 6, а у вези члана 1. Одлуке, Уставни суд је закључио да је оспореном Одлуком месним заједницама у осталим насељеним местима општине Краљево на чијем се подручју налазе гробља, поверено целокупно обављање ове комуналне делатности, будући да је оспореном одредбом члана 6. утврђена обавеза месне заједнице за обављање послова који се, осим одржавања гробаља, односе на пружање погребних услуга, начин сахрањивања и начин управљања гробљима. Овакав закључак произлази и из осталих одредаба Одлуке (члан 13. став 2, члан 14. став 1, чл. 15. и 16, члан 18. ст. 2. и 3., чл. 20, 22. до 27, члан 32. став 2, чл. 33. и 34. и члан 38. став 2.), јер се односе на опште услове за обављање ове комуналне делатности.
На основу изложеног, а имајући у виду чињеницу да је за обављање ове комуналне делатности већ било основано јавно комунално предузеће, Уставни суд је оценио да се као спорна основано могу поставити питања да ли је Скупштина општине била овлашћена да обављање комуналне делатности која обухвата одређивање и одржавање гробаља, опремање простора за сахрањивање и само сахрањивање, односно ову комуналну делатност у целини пренесе на месну заједницу, као и то да своју законску обавезу одређивања другог предузећа или предузетника коме би се уговором поверили послови обављања ове комуналне делатности, такође пренесе на месну заједницу. У вези са изнетим, а с обзиром на чињеницу да је више одредаба Одлуке у правној и логичкој вези са оспореним чланом 6. Одлуке, те да Одлука у материјално правном смислу није усаглашавана са Уставном и законом још од 1992. године, Уставни суд је оценио да има основа за покретање поступка за оцену уставности и законитости Одлуке у целини, јер се спорно правно питање односи на Одлуку у њеном претежном делу. Стога је Уставни суд оценио да су се стекли услови да се, сагласно одредби члана 53. став 1. Закона о Уставном суду („Службени гласник РС“, број 109/07), донесе Решење о покретању поступка за оцену уставности и законитости оспорене Одлуке у целини и да се исто, применом одредбе члана 33. став 1. Закона, достави доносиоцу оспореног акта на одговор.
Сагласно изложеном Уставни суд је, на основу одредаба члана 46. став 1. тачка 1) Закона о Уставном суду и члана 82. тачка 10. Пословника о раду Уставног суда ("Службени гласник РС", бр. 24/08 и 27/08), донео Решење као у изреци.
ЗАМЕНИК ПРЕДСЕДНИКА
УСТАВНОГ СУДА
др Марија Драшкић