СИРИУС
Судска пракса
https://sirius.rs

1. Утврђује се да одредбе члана 6. став 1. у делу који гласи: „а у осталим насељеним местима месна заједница на чијем се подручју налази гробље“ и став 2, члана 13. став 2. у делу који гласи: „или месна заједница“, члана 14. став 1, члана 20, члана 20а став 3, члана 22. став 2, члана 23. став 1, чл. 24. до 26, члана 27. ст. 3. и 5, члана 28. став 2, члана 32. став 2, члана 33. став 1. тачка 5, члана 33. ст. 3. и 4. и члана 34. у деловима који гласе: „односно месна заједница“, члана 15. став 1. у делу који гласи: „или месне заједнице“, члана 16. став 1, члана 18. став 3. и члана 28. став 1. у деловима који гласе: „односно месне заједнице“, члана 33. став 1. тач. 7. и 8. у деловима који гласе: „односно месној заједници“, члана 33. став 5, члана 38. став 1. у деловима који гласе: „и месна заједница“, члана 38. став 2. и члана 39. став 1. у делу који гласи: „или месној заједници“, Одлуке о сахрањивању и гробљима („Службени лист града Краљева“, бр. 2/92, 15/99 и 7/11), нису у сагласности са Уставом и законом. 2. Одбија се захтев за утврђивање неуставности и незаконитости осталих одредаба Одлуке из тачке 1.

Врста: Судска пракса
Sud: Уставни суд   Датум: 19.06.2012 Број: ИУо-1224/2010
Абстракт:

Уставни суд у саставу: председник др Драгиша Б. Слијепчевић и судије др Оливера Вучић, др Марија Драшкић, Братислав Ђокић, др Горан Илић, др Агнеш Картаг Одри, Катарина Манојловић Андрић, мр Милан Марковић, др Боса Ненадић, др Драган Стојановић, мр Томислав Стојковић, Сабахудин Тахировић и Предраг Ћетковић, на основу члана 167. став 1. тач. 1. и 3. Устава Републике Србије, на седници одржаној 19. јуна 2012. године, донео је

ОДЛУКУ

1. Утврђује се да одредбе члана 6. став 1. у делу који гласи: „а у осталим насељеним местима месна заједница на чијем се подручју налази гробље“ и став 2, члана 13. став 2. у делу који гласи: „или месна заједница“, члана 14. став 1, члана 20, члана 20а став 3, члана 22. став 2, члана 23. став 1, чл. 24. до 26, члана 27. ст. 3. и 5, члана 28. став 2, члана 32. став 2, члана 33. став 1. тачка 5, члана 33. ст. 3. и 4. и члана 34. у деловима који гласе: „односно месна заједница“, члана 15. став 1. у делу који гласи: „или месне заједнице“, члана 16. став 1, члана 18. став 3. и члана 28. став 1. у деловима који гласе: „односно месне заједнице“, члана 33. став 1. тач. 7. и 8. у деловима који гласе: „односно месној заједници“, члана 33. став 5, члана 38. став 1. у деловима који гласе: „и месна заједница“, члана 38. став 2. и члана 39. став 1. у делу који гласи: „или месној заједници“, Одлуке о сахрањивању и гробљима („Службени лист града Краљева“, бр. 2/92, 15/99 и 7/11), нису у сагласности са Уставом и законом.

2. Одбија се захтев за утврђивање неуставности и незаконитости осталих одредаба Одлуке из тачке 1.

Образложење

Уставном суду поднета је иницијатива за покретање поступка за оцену уставности и законитости одредаба члана 6. Одлуке о сахрањивању и гробљима (“Службени лист општине Краљево“, бр. 2/92 и 15/99). У иницијативи се наводи да, сагласно одредби члана 190. Устава Републике Србије, општина преко својих органа у складу са законом, уређује и обезбеђује обављање и развој комуналних делатности, а да су Законом о комуналним делатностима („Службени гласник РС“, бр. 16/97 и 42/98) утврђене комуналне делатности, општи услови и начин њиховог обављања, као и овлашћења општине да уређује и обезбеђује услове обављања комуналних делатности и њихов развој. Иницијатор наводи да се, сагласно одредбама Закона о локалној самоуправи („Службени гласник РС“, број 129/07), одлуком скупштине општине, односно скупштине града може свим или појединим месним заједницама и другим облицима месне самоуправе поверити вршење одређених послова из надлежности општине, односно града, уз обезбеђивање за то потребних средстава. Сагласно изнетом, иницијатор сматра да је Скупштина општине Краљево прекршила своја законска овлашћења када је оспореним одредбама Одлуке наметнула обавезу месним заједницама да обављају комуналну делатност одржавања гробља и пружања погребних услуга, с обзиром на то да је овакву одлуку, сагласно одредби члана 9. Закона о комуналним делатностима, могла донети само на предлог месне заједнице. У иницијативи се такође наводи да општина Краљево није обезбедила средства месној заједници за обављање послова ове комуналне делатности, као и да месна заједница није јавно комунално предузеће, није регистрована за обављање комуналних делатности и не поседује потребна средства и опрему за њихово обављање.

Уставни суд је у спроведеном поступку поводом поднете иницијативе оценио да се основано могу поставити као спорна следећа уставноправна питања: да ли је Скупштина општине Краљево била овлашћена да обављање комуналне делатности која обухвата одређивање и одржавање гробаља, опремање простора за сахрањивање и само сахрањивање, односно ову комуналну делатност у целини, пренесе на месну заједницу, као и да ли је могла да своју законску обавезу одређивања другог предузећа или предузетника коме би се уговором поверили послови обављања ове комуналне делатности, такође пренесе на месну заједницу. С обзиром на изнето и чињеницу да је више одредаба Одлуке у правној и логичкој вези са оспореним чланом 6. Одлуке, те да Одлука у материјалноправном смислу није усаглашавана са Уставом и законом још од 1992. године, Уставни суд је, сагласно одредби члана 53. став 1. Закона о Уставном суду („Службени гласник РС“, број 109/07), на седници од 15. септембра 2011. године, донео Решење о покретању поступка за оцену уставности и законитости оспорене Одлуке у целини.

Скупштина града Краљева није доставила одговор на Решење о покретању поступка али је на тражење Уставног суда, а поводом ступања на снагу новог Закона о комуналним делатностима, доставила обавештење да су последње измене и допуне оспорене Одлуке објављене у „Службеном листу града Краљева“, број 7/11, у време важења претходног Закона о комуналним делатностима („Службени гласник РС“, бр. 16/97 и 42/98).

У спроведеном поступку Уставни суд је утврдио следеће:

Оспорену Одлуку о сахрањивању и гробљима („Службени лист општине Краљево“, бр. 2/92 и 15/99), донела је Скупштина општине Краљево, на седници од 6. марта 1992. године, са позивом на одредбе Закона о сахрањивању и гробљима („Службени гласник СРС“, број 20/77) и Закона о комуналним делатностима („Службени гласник СРС“, број 44/89). Оспореном Одлуком се утврђују општи услови за обављање комуналних делатности: одржавање гробља и пружање погребних услуга, као и начин сахрањивања умрлих и начин управљања гробљима на територији општине Краљево (члан 1.). Оспореним одредбама члана 6. Одлуке, које се налазе у поглављу И „ОПШТЕ ОДРЕДБЕ“, прописано је да комуналне делатности из члана 1. ове одлуке обавља Јавно комунално предузеће „Чистоћа“ (у даљем тексту: ЈКП „Чистоћа“) на градским гробљима у Краљеву, а у осталим насељеним местима месна заједница на чијем се подручју налази гробље (став 1.) и да месна заједница са ЈКП „Чистоћа“ може закључити уговор о обављању послова на одржавању и уређењу гробља на свом подручју (став 2.).

Уставни суд је утврдио да су одредбе којима је уређено обављање комуналне делатности одржавања гробља и пружања погребних услуга, начин сахрањивања умрлих и начин управљања гробљима од стране месних заједница и које су од значаја за оцену уставности и законитости оспорене Одлуке, садржане у поглављима ИИ и ИИИ оспорене Одлуке. С тим у вези, одредбама поглавља ИИ „ПРУЖАЊЕ ПОГРЕБНИХ УСЛУГА“ (чл. 7. до 29.) прописано је: да се под погребном делатношћу у смислу ове одлуке подразумева: одобравање, покопавање посмртних остатака на гробљу, давање гробног места на коришћење, пренос и превоз посмртних остатака умрлих на гробље, чување посмртних остатака до сахрањивања, покопавање посмртних остатака у гробно место, одређивање времена сахране, као и друге радње које се предузимају у вези сахрањивања, а да се под сахрањивањем у смислу ове одлуке подразумева покопавање посмртних остатака умрлог (члан 7. ст. 1. и 2.); да општина, предузеће или месна заједница која је обезбедила сахрањивање умрлог лица имају право на надокнаду трошкова од лица која су била дужна да обезбеде сахрањивање из заоставштине умрлог (члан 13. став 2.); да гробно место за сахрањивање посмртних остатака умрлог даје на коришћење ЈКП „Чистоћа“, односно месна заједница (члан 14. став 1.); да овлашћено лице предузећа или месне заједнице доноси решење о коришћењу гробних места-парцеле под условом да постоји усмени или писмени захтев заинтересованог лица, да је захтев оправдан и да подносилац захтева плати утврђену цену (члан 15. став 1.); да се међусобна права и обавезе између лица које је извршило сахрану (у даљем тексту корисник гробног места) и ЈКП „Чистоћа“ односно месна заједница уређују писменим уговором у складу са одредбама ове одлуке (члан 16.); да се посмртни остаци сахрањеног могу ископати и пренети на друго гробље по претходно прибављеном одобрењу надлежног општинског органа и одобрењу органа надлежног за послове санитарне инспекције, ако је на другом гробљу обезбеђено гробно место за сахрану, а да копање, пренос и затрпавање посмртних остатака из једног у други гроб на истом гробљу врше само овлашћена лица од стране ЈКП „Чистоћа“ односно месне заједнице (члан 18. ст. 2. и 3.); да у случају смрти корисника гробног места право коришћења гробног места припада лицу које је оглашено за његовог наследника, а ЈКП „Чистоћа“ односно месна заједница је дужна да са овим лицем закључи писмени уговор из члана 16. ове одлуке (члан 20. став 2.); да корисник гробног места односно породица и сродници сахрањеног лица имају право да по истеку рока обавезног почивања продуже рок почивања под условом да се гробно место уредно одржава и да је плаћена накнада за протекло време почивања, и да ЈКП „Чистоћа“ односно месна заједница може одобрити и другом лицу да под условима из става 1. овог члана продужи рок почивања (члан 22. ст. 1. и 2.); да ако корисник гробног места односно породица, сродници и друга лица не испуњавају услове одржавања гробног места или писмено изјаве да обавезу неће извршити, ЈКП „Чистоћа“ односно месна заједница може запуштено гробно место издати за покопавање посмртних остатака другог умрлог лица, а посмртне остатке до тада сахрањеног преузети и закопати у заједничку за то одређену гробницу (члан 23. став 2.); да ће се одредбе из претходног члана примењивати и на гробове за које је даном ступања на снагу ове одлуке обавезни рок почивања протекао, што ће се утврдити на основу података из документације путем комисије коју одређује ЈКП „Чистоћа“ односно месна заједница и да ће непознате кориснике гробова за које је обавезни и продужени рок почивања протекао ЈКП „Чистоћа“ односно месна заједница позвати и обавестити путем огласа или других средстава информисања да је обавезни продужни рок почивања протекао са упозорењем на последице његовог протека одређене у овој одлуци (члан 24.); да ЈКП „Чистоћа“, односно месна заједница стиче право располагања споменицима и другим објектима на запуштеним гробовима из члана 23. и 24. ове одлуке (члан 25.); да посмртне остатке из гробова односно гробница којима је истекао рок почивања ЈКП „Чистоћа“ односно месна заједница може пренети у за то одређену заједничку парцелу односно гробницу ако за то постоје услови на гробљу, као и да ће надгробне споменике и друге предмете са ових гробова односно гробница ЈКП „Чистоћа“ односно месна заједница уклонити и о томе обавестити кориснике гробова, односно гробница и одредити им рок у коме су дужни да предузму надгробне споменике тј. друге уклоњене предмете (члан 26. ст. 1. и 2.), а ако се корисник гроба односно гробнице не одазове позиву или ако обавештење у смислу става 1. овог члана из било којих разлога није могуће уручити ЈКП „Чистоћа“ односно месна заједница је дужна да уклоњени надгробни споменик чува најмање шест месеци по његовом уклањању (члан 26. став 3.); да се споменик од нарочите историјске и уметничке вредности на који је ЈКП „Чистоћа“ односно месна заједница стекла право располагања не може уклонити са гробља и да је споменике од нарочите историјске или неке вредности ЈКП „Чистоћа“ односно месна заједница дужна да посебно евидентира и да се стара о њиховом уређењу и одржавању (члан 27. ст. 3. и 5.). Одредбама поглавља ИИИ „РЕД НА ГРОБЉУ“ предвиђен је начин одржавања чистоће на гробљу, прописане су радње које је забрањено обављати на гробљу и уређено је обављање занатских радова на гробљу. Када су у питању активности месне заједнице на обезбеђивању и одржавању реда на гробљу, одредбама поглавља ИИИ оспорене Одлуке прописано је: да венци стављени на гробно место приликом сахрањивања могу остати на гробном месту најдуже три месеца и да су по протеку овог рока корисници гробних места дужни да венце уклоне у противном ово ће чинити ЈКП „Чистоћа“ односно месна заједница (члан 32.); да, сагласно одредбама члана 33. став 1. Одлуке, на гробљу у Краљеву занатске радове - израда споменика, надгробне плоче, постављање ограде, монтажа споменика и друге радове на гробљу изводи ЈКП „Чистоћа“, а њихово извођење може одобрити и другим физичким или правним лицима под следећим условима - да се превоз материјала потребног за извођење занатских радова на гробљу изврши само путевима и стазама које одреди ЈКП „Чистоћа“, односно месна заједница (тачка 5.), да ако приликом извођења радова пронађе предмете од вредности без одлагања их преда ЈКП „Чистоћа“, односно месној заједници (тачка 7.) и да пре почетка извођења радова плати одређену накнаду ЈКП „Чистоћа“ односно месној заједници (тачка 8.). Одредбама члана 33. Одлуке је такође прописано: да ЈКП „Чистоћа“, односно месна заједница може да забрани извођење занатских радова на гробљу или појединим деловима гробља у одређене дане или у одређено доба године (став 3.); да извођачу занатских радова који се не придржава одредаба овог члана и одредаба о реду на гробљу ЈКП „Чистоћа“, односно месна заједница може забранити рад на гробљу (став 4.) и да ће се одредбе става 1. тач. 4, 5, 6, 7, 8. и 9. и одредбе ст. 2. и 3. овог члана примењивати на гробља која су у погледу уређивања и одржавања поверена месним заједницама (став 5.). Према одредбама члана 34. оспорене Одлуке, ЈКП „Чистоћа“, односно месна заједница по потреби уз претходну сагласност надлежног општинског органа управе за комуналне послове доноси ближе прописе о реду на гробљима (став 1.), и ЈКП „Чистоћа“ односно месна заједница је дужна да одредбе ове одлуке које се односе на ред на гробљу као и евентуално ближе прописе у смислу става 1. овог члана истакне на видно место на улазу у гробље (став 2.). Одредбама члана 38. оспорене Одлуке које се налазе у поглављу ИВ „КАЗНЕНЕ ОДРЕДБЕ“, прописане су новчане казне за прекршаје предвиђене овом одлуком (став 1.) и утврђено је да ће се новчаном казном од 3.000,00 до 5.000,00 динара казнити и одговорно лице у предузећу или месној заједници за прекршаје из овог члана (став 2.).

У току поступка пред Уставним судом ступила је на снагу Одлука о изменама и допунама оспорене Одлуке, која је објављена у „Службеном листу града Краљева“, број 7/11. Наведеном Одлуком нису мењане одредбе оспореног члана 6. основног текста Одлуке којима је обављање комуналне делатности одржавања гробља и пружања погребних услуга, начин сахрањивања умрлих и начин управљања гробљима у осталим насељеним местима општине Краљево, поверено месним заједницама на чијем се подручју налази гробље и предвиђено да месна заједница са ЈКП „Чистоћа“ може закључити уговор о обављању послова на одржавању и уређењу гробља на свом подручју. У погледу одредаба поглавља ИИ оспорене Одлуке којима се регулише пружање погребних услуга, а које су релевантне за оцену уставности и законитости оспорене Одлуке, Уставни суд је утврдио следеће: да је измењен члан 16. основног текста Одлуке, тако што је прописано да се међусобна права и обавезе између лица коме се даје гробно место на коришћење (у даљем тексту: корисник гробног места) и ЈКП „Чистоћа“, односно месне заједнице, уређују писаним уговором који се закључује у складу са одредбама ове одлуке и који се закључује на период од 10 година и може се по истеку овог рока продужити у складу са одредбама ове одлуке (ст. 1. и 2.), као и да се гробно место које је дато на коришћење не може стављати у правни промет (став 3.); да је допуњена одредба члана 20. став 3. основног текста Одлуке, тако што је прописано да ако није одређен наследник корисника гробног места или ако је више лица оглашено за наследнике ова лица су дужна да између себе одреде лице као заједничког пуномоћника и да примерак пуномоћја доставе ЈКП „Чистоћа“, односно месна заједница; да је основни текст оспорене Одлуке допуњен новим чланом 20а којим је уређено давање гробног места на коришћење сродницима умрлог лица и између осталог, прописано је да ће ЈКП „Чистоћа“, односно месна заједница одредити корисника гробног места ако лица истог степена сродства са умрлим не одреде споразумно, између себе, корисника гробног места (став 3.); да је измењен члан 28. основног текста Одлуке тако што је прописано да се изградња и реконструкција гробнице или другог спомен обележја, као и подизање, преправка или уклањање споменика и другог предмета на гробном месту може вршити ако је за то претходно прибављена сагласност ЈКП „Чистоћа“, односно месне заједнице (став 1.), а ако је гробница или спомен објекат изграђен или ако је споменик или други предмет на гробу подигнут, преправљен или уклоњен супротно ставу 1. овог члана, ЈКП „Чистоћа“ Краљево, односно месна заједница донеће одлуку о обустављању радова, уклањање објеката-гробнице, споменика или другог предмета на гробном месту и о томе обавестити орган Градске управе надлежан за инспекцијске послове (став 2.). Када су у питању казнене одредбе садржане у поглављу ИВ оспорене Одлуке, Уставни суд је утврдио: да су измењене одредбе члана 38. ст. 1. и 2. основног текста Одлуке, тако што је предвиђено да ће се за прекршаје прописане овим чланом Одлуке казнити, поред предузећа, и месне заједнице као правна лица и прописани су нови износи новчаних казни; да је измењен члан 39. став 1. основног текста Одлуке тако што је прописано да ће се новчаном казном у износу од 500,00 до 25.000,00 динара казнити за прекршај одговорно лице у предузећу или месној заједници за прекршај из овог члана.

Имајући у виду да Одлуком о изменама и допунама Одлуке о сахрањивању и гробљима није мењан оспорени члан 6. Одлуке, да се наведеном Одлуком, између осталог, мењају и допуњују одредбе основног текста Одлуке којима се уређује обављање наведене комуналне делатности од стране месних заједница и да су ове одредбе у правној и логичкој вези са оспореним чланом 6. Одлуке, стекли су се, по мишљењу Уставног суда, услови да се оцена уставности и законитости оспорене Одлуке прошири и на одредбе Одлуке о њеним изменама и допунама, која је објављена у „Службеном листу града Краљева“, број 7/11.

За оцену уставности оспорене Одлуке релевантне су, по оцени Уставног суда, одредбе Устава Републике Србије којима је утврђено: да су јединице локалне самоуправе општине, градови и град Београд (члан 188. став 1.); да град има надлежности које су Уставом поверене општини, а законом му се могу поверити и друге надлежности (члан 189. став 3.); да општина преко својих органа, у складу са законом уређује и обезбеђује обављање и развој комуналних делатности и обавља и друге послове одређене законом (члан 190. тач. 1. и 8.).

Оспорена Одлука донета је са позивом на одредбе Закона о комуналним делатностима („Службени гласник СРС“, број 44/89), који је престао да важи ступањем на снагу Закона о комуналним делатностима („Службени гласник РС“, бр. 16/97 и 42/98), у односу на који је иницијатор тражио оцену законитости оспорене Одлуке. Наведеним Законом било је, између осталог, прописано да скупштина општине може одлучити, на предлог месне заједнице, да се о организовању обављања појединих комуналних делатности или послова из оквира тих делатности у сеоским и издвојеним сеоским насељима, када те делатности служе искључиво потребама становништва и других субјеката у тим насељима, стара месна заједница (одржавање сеоских гробаља, одржавање јавних чесми и сл.) (члан 9.). У току поступка пред Уставним судом наведени Закон је престао да важи 2. децембра 2011. године када је ступио на снагу нови Закон о комуналним делатностима („Службени гласник РС“, број 88/11), у односу на који Уставни суд врши оцену законитости оспорене Одлуке. Важећим Законом одређују се комуналне делатности и уређују општи услови и начин њиховог обављања (члан 1.). Одредбама члана 2. Закона прописано је да су комуналне делатности у смислу овог закона, делатности пружања комуналних услуга од значаја за остварење животних потреба физичких и правних лица код којих је јединица локалне самоуправе дужна да створи услове за обезбеђење одговарајућег квалитета, обима, доступности и континуитета, као и надзор над њиховим вршењем (став 1.) и да су комуналне делатности, делатности од општег интереса (став 2.). Као комунална делатност одређено је и управљање гробљима и погребне услуге (члан 2. став 3. тачка 6)), а одредбом члана 3. тачка 6) Закона ова делатност дефинисана је као одржавање гробља и објеката, који се налазе у склопу гробља (мртвачница, капела и крематоријума), сахрањивање или кремирање, одржавање пасивних гробаља и спомен обележја, као и превоз посмртних остатака умрлог од места смрти до мртвачнице на гробљу или до крематоријума. Одредбама члана 4. Закона прописано је: да јединица локалне самоуправе, у складу са овим законом, обезбеђује организационе, материјалне и друге услове за изградњу, одржавање и функционисање комуналних објеката и за техничко и технолошко јединство система и уређује и обезбеђује обављање комуналних делатности и њихов развој (став 1.) и да јединица локалне самоуправе може својом одлуком, у складу са статутом, предвидети да градска општина, месна заједница или други облик месне самоуправе обавља одређене послове у вези са обезбеђивањем услова за обављање комуналних делатности (став 9.). Сагласно одредбама члана 5. Закона, комуналну делатност могу обављати јавно предузеће, привредно друштво, предузетник или други привредни субјект (став 1.), а комуналну делатност из тачке 6) у делу који обухвата одржавање гробља и објеката, који се налазе у склопу гробља (мртвачница, капела и крематоријум), сахрањивање или кремирање и одржавање пасивних гробља и спомен обележја могу обављати искључиво јавна предузећа или привредна друштва у којима је већински власник од најмање 51% Република Србија или јединица локалне самоуправе (став 2.), а јединица локалне самоуправе може одлуком о начину обављања комуналне делатности, а у складу са законом, поверити послове уређивања и одржавања гробаља цркви и верским заједницама (став 3.). Одредбама члана 9. Закона предвиђено је да се под поверавањем обављања комуналне делатности подразумева временски орочено уговорно уређивање односа у вези са обављањем комуналне делатности или појединих послова из оквира комуналне делатности између једне или више јединица локалне самоуправе и вршиоца комуналне делатности, које за циљ има пружање комуналних услуга на територији једне или више јединица локалне самоуправе или на делу територије јединице локалне самоуправе (став 1.) и да се поверавање обављања комуналне делатности врши на основу одлуке скупштине јединице локалне самоуправе о начину обављања комуналне делатности и уговора о поверавању, осим када се оснива јавно предузеће (став 2.). Прелазним одредбама Закона прописано је: да ако на дан ступања на снагу овог закона комуналну делатност обавља физичко или правно лице које не може бити вршилац комуналне делатности у складу са чланом 5. овог закона, јединица локалне самоуправе је обавезна да у року од шест месеци од дана ступања на снагу овог закона обезбеди да обављање те комуналне делатности врши физичко или правно лице које у складу са чланом 5. овог закона може обављати комуналну делатност (члан 44. став 2.); да ће подзаконски прописи за спровођење овог закона бити донети у року од шест месеци од дана ступања на снагу овог закона, а да до ступања на снагу прописа утврђених овим законом остају на снази прописи који су донети на основу Закона о комуналним делатностима („Службени гласник РС“, бр. 16/97 и 42/98) ако нису у супротности са овим законом (члан 46.).

Законом о локалној самоуправи („Службени гласник РС“, број 129/07) прописано је: да јединица локалне самоуправе за остваривање својих права и дужности и за задовољавање потреба локалног становништва може основати предузећа, установе и друге организације које врше јавну службу, у складу са законом и статутом и да може уговором, на начелима конкуренције и јавности, поверити правном или физичком лицу обављање послова из става 1. овог члана (члан 7.); да општина, преко својих органа, у складу с Уставом и законом, уређује и обезбеђује обављање и развој комуналних делатности, па између осталог, и уређивање и одржавање гробаља и сахрањивање, као и огранизационе, материјалне и друге услове за њихово обављање (члан 20. тачка 5)); да скупштина општине, у складу са законом, оснива службе, јавна предузећа, установе и организације, утврђене статутом општине и врши надзор над њиховим радом (члан 32. тачка 8)), као и да се одлуком скупштине општине, односно скупштине града може свим или појединим месним заједницама и другим облицима месне самоуправе поверити вршење одређених послова из надлежности општине односно града, уз обезбеђивање за то потребних средстава (члан 77. став 1.).

Из наведених одредаба Устава и закона произлази да је град, као јединица локалне самоуправе, овлашћен да уређује и обезбеђује обављање и развој комуналних делатности. У циљу обављања комуналних делатности, па и комуналне делатности управљања гробљима и погребне услуге, односно ради остваривања својих права и дужности и задовољавања потреба локалног становништа, град је овлашћен да оснива јавна предузећа, а може и уговором да обављање ових послова повери другом правном или физичком лицу. Међутим, када је у питању обављање комуналне делатности управљања гробљима и погребних услуга, као вршиоци ове комуналне делатности у делу који обухвата одржавање гробља и објеката који се налазе у склопу гробља (мртвачница, капела и крематоријум), сахрањивање или кремирање и одржавање пасивних гробља и спомен обележја, Законом о комуналним делатностима су одређена искључиво јавна предузећа или привредна друштва у којима је већински власник од најмање 51% Република Србија или јединица локалне самоуправе, при чему се цркви и верским заједницама одлуком града могу поверити послови уређивања и одржавања гробаља. У вези са учешћем месних заједница у обављању наведене комуналне делатности, Уставни суд указује да за разлику од претходног Закона о комуналним делатностима, који је предвиђао да скупштина општине може, на предлог месне заједнице, одлучити да се месна заједница стара о обављању појединих послова из оквира ове комуналне делатности, као што је одржавање сеоских гробаља, важећи Закон ову могућност не прописује већ предвиђа да месне заједнице могу обављати само послове којима се обезбеђују услови за обављање комуналних делатности, при чему Закон не одређује који су то послови. Уставни суд такође указује да су сагласно прелазним одредбама Закона, јединице локалне самоуправе имале обавезу да у року од шест месеци од дана његовог ступања на снагу, односно до 2. јуна 2012. године, ускладе своје одлуке којима се уређује обављање конкретне комуналне делатности са одредбама Закона, тако што ће обезбедити да комуналну делатност обавља физичко или правно лице које је Законом одређено као вршилац те комуналне делатности.

Полазећи од наведеног, Уставни суд је утврдио да је Скупштина града Краљева прекорачила своја уставна и законска овлашћења када је оспореном одредбом члана 6. став 1. Одлуке комуналну делатност управљања гробљима и погребне услуге, у осталим насељеним местима општине Краљево пренела на месне заједнице, с обзиром на то да су Законом као вршиоци ове комуналне делатности одређена искључиво јавна предузећа или привредна друштва у којима је већински власник од најмање 51% Република Србија или јединица локалне самоуправе, односно цркве и верске заједнице када је у питању обављање послова уређивања и одржавања гробаља, а да месне заједнице, сагласно Закону, могу да обављају само послове којима се обезбеђују услови за обављање комуналних делатности, али не и саму комуналну делатност. Уставни суд указује да је оваквим прописивањем Скупштина града Краљева пропустила да оспорену Одлуку усклади са важећим Законом о комуналним делатностима, тако што ће обезбедити да комуналну делатност управљања гробљима и погребне услуге на територији целокупне општине Краљево, па и у насељеним местима на чијем се подручју налази гробље, обављају Законом утврђени вршиоци ове делатности, иако је била обавезна да изврши ово усклађивање. Такође, прописујући оспореним ставом 2. истог члана Одлуке да месна заједница може са ЈКП „Чистоћа“ закључити уговор о обављању послова на одржавању и уређењу гробља на свом подручју, Скупштина града Краљева је, по оцени Уставног суда, супротно одредбама члана 9. Закона, пренела на месну заједницу своју обавезу да одреди правно или физичко лице коме би, као вршиоцу комуналне делатности, уговором поверила њено обављање. Полазећи од наведеног, Уставни суд је оценио да оспорене одредбе члана 6. Одлуке, као и одредбе ове одлуке наведене у тачки 1. изреке којима се у целини или у деловима уређују услови и начин обављања комуналне делатности управљања гробљима и погребне услуге од стране месних заједница, нису у сагласности са Уставом и законом.

Разматрајући уставност и законитост преосталих одредаба оспорене Одлуке, Уставни суд је утврдио да су њима прописани општи услови и начин обављања комуналне делатности управљања гробљима и погребне услуге на градским гробљима у Краљеву, за чије обављање је било основано Јавно комунално предузеће „Чистоћа“. На овај начин Скупштина града Краљева је, по оцени Уставног суда, поступила у границама својих уставних и законских овлашћења јер је, сагласно одредбама члана 5. Закона, за вршиоца наведене комуналне делатности одредила јавно предузеће. Сагласно изнетом, Уставни суд је након спроведеног поступка оценио да захтев за утврђивање неуставности и незаконитости преосталих одредаба оспорене Одлуке није основан, те је, сагласно одредби члана 53. став 4. Закона о Уставном суду („Службени гласник РС“, бр. 109/07 и 99/11), захтев у овом делу одбио, као у тачки 2. изреке.

На основу изложеног и одредаба члана 42а став 1. тачка 2) и члана 45. тач. 1), 4) и 15) Закона о Уставном суду, Уставни суд је одлучио као у изреци.

На основу члана 168. став 3. Устава, одредбе Одлуке о сахрањивању и гробљима, наведене у тачки 1. изреке престају да важе даном објављивања Одлуке Уставног суда у „Службеном гласнику Републике Србије“.

ПРЕДСЕДНИК

УСТАВНОГ СУДА

др Драгиша Б. Слијепчевић