Vrsta: | Sudska praksa | ||
Sud: | Ustavni sud | Datum: 18.12.2014 | Broj: IUz-312/2013 |
Abstrakt: |
Ustavni sud, u sastavu: predsednik Vesna Ilić Prelić i sudije dr Olivera Vučić, dr Marija Draškić, Bratislav Đokić, dr Goran P. Ilić, dr Agneš Kartag Odri, mr Milan Marković, dr Bosa Nenadić, dr Dragiša B. Slijepčević, Milan Stanić, dr Dragan Stojanović, mr Tomislav Stojković, Sabahudin Tahirović i Predrag Ćetković, na osnovu člana 167. stav 1. tačka 1. Ustava Republike Srbije, na sednici održanoj 18. decembra 2014. godine, doneo je
Utvrđuje se da odredbe člana 1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru (“Službeni glasnik RS“, broj 65/13) nisu u saglasnosti s Ustavom.
Ustavni sud je, povodom podnete inicijative, Rešenjem IUz-312/2013 od 11. jula 2014. godine pokrenuo postupak za utvrđivanje neustavnosti odredaba člana 1. Zakona navedenog u izreci, jer su se za Sud kao sporna postavila sledeća ustavnopravna pitanja:
Prvo, da li se to što su posebnim zakonom propisana nova, dodatna zvanja za izvršilačka radna mesta pojedinih državnih službenika u jednom organu državne uprave može smatrati drugačijim uređivanjem „pojedinih prava i dužnosti“ državnih službenika u tom organu, a koju mogućnost, u članu 1, poznaje Zakon o državnim službenicima, ili ovakvo zakonsko uređivanje predstavlja pravno neutemeljeno odstupanje od Zakonom o državnim službenicima sistemski uređenog pravnog položaja državnih službenika u Republici. Ovo iz razloga, sa jedne strane, što podela radnih mesta u organima državne uprave i drugim državnim organima na položaje i izvršilačka radna mesta, a potom razvrstavanje izvršilačkih radnih mesta u pojedina zvanja, Zakonom o državnim službenicima nije uređeno u okviru prava i dužnosti državnih službenika, a sa druge strane, što su odredbom člana 32. stav 2. tog zakona taksativno navedeni državni službenici na koje se ne primenjuju odredbe tog zakona o podeli radnih mesta (na policijske, carinske i poreske službenike i na državne službenike koji rade na bezbednosnim i obaveštajnim poslovima i u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija), među kojima nisu državni službenici koji rade na „geodetskim poslovima“.
Drugo, da li je razvrstavanje izvršilačkog radnog mesta u posebno zvanje isključivo na osnovu odgovarajuće struke – „geodetska struka“, dakle vrste stečenog obrazovanja, u skladu sa sistemskim rešenjem iz člana 35. stav 2. Zakona o državnim službenicima, prema kome se izvršilačka radna mesta razvrstavaju po zvanjima u zavisnosti od „složenosti i odgovornosti poslova, potrebnih znanja i sposobnosti i uslova za rad“.
Treće, pošto iz osporenih zakonskih odredaba nedvosmisleno proizlazi da uvođenje novih zvanja ima za posledicu da „državni službenik geodetske struke“ ima različitu – uvećanu platu u odnosu na druge državne službenike u istom državnom organu samo po osnovu vrste stručne spreme koju poseduje (prema članu 10b osnovnog teksta Zakona pravo na dodatni koeficijent za utvrđivanje i obračun plate imaju državni službenici „geodetske struke“, a ne i drugi državni službenici istog nivoa obrazovanja ali druge vrste stručne spreme), kao sporno se postavlja da li se ova posebnost u zakonskom uređivanju prava na platu može temeljiti na izuzetku predviđenom članom 1. Zakona o državnim službenicima, budući da je izuzetak dopušten ako to proizlazi iz prirode posla državnih službenika, a u konkretnom slučaju zakonski osnov razvrstavanja u nova zvanja je vrsta stručne spreme, a ne priroda poslova koji se obavljaju na određenim izvršilačkim radnim mestima.
Četvrto, u skladu sa prethodnim, postavlja se i pitanje da li se osporenim zakonskim odredbama dovodi u pitanje ostvarivanje Ustavom utvrđenog načela jednakosti svih pred zakonom.
Rešenje o pokretanju postupka dostavljeno je na odgovor Narodnoj skupštini. Kako Narodna skupština nije u ostavljenom roku, a ni naknadno, dostavila odgovor, Ustavni sud je, saglasno odredbi člana 34. stav 3. Zakona o Ustavnom sudu („Službeni glasnik RS“, br. 109/07, 99/11 i 18/13-Odluka US), nastavio postupak.
U sprovedenom postupku Ustavni sud je utvrdio da se Zakonom o državnom premeru i katastru („Službeni glasnik RS“, br. 72/09 i 18/10) uređuju stručni poslovi i poslovi državne uprave koji se odnose na državni premer, katastar nepokretnosti, katastar vodova, osnovne geodetske radove, adresni registar, topografsko-kartografsku delatnost, procenu vrednosti nepokretnosti, geodetsko-katastarski informacioni sistem i Nacionalnu infrastrukturu geoprostornih podataka i geodetske radove u inženjersko-tehničkim oblastima (član 1.). Odredbom člana 8. stav 1. Zakona propisano je da je za stručne poslove (u daljem tekstu: geodetski radovi) i poslove državne uprave iz člana 1. ovog zakona nadležan Republički geodetski zavod (član 8. stav 1.), a delokrug Zavoda je uređen članom 10. Zakona.
Osporenim članom 1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru („Službeni glasnik RS“, broj 65/13), koji je stupio na snagu 2. avgusta 2013. godine, dopunjen je Zakon o državnom premeru i katastru tako što su posle člana 10. Zakona, dodati čl. 10a, 10b i 10v koji glase:
„Član 10a
Izvršilačka radna mesta u Zavodu razvrstavaju se po zvanjima, u zavisnosti od složenosti i odgovornosti poslova, potrebnih znanja i sposobnosti i uslova za rad.
Zvanja državnih službenika geodetske struke na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu jesu:
1) sa srednjim obrazovanjem geodetske struke: mlađi stručni geodetski referent i stručni geodetski referent;
2) sa osnovnim akademskim studijama, osnovnim strukovnim studijama, odnosno sa studijama u trajanju do tri godine geodetske struke, u skladu sa propisima koji su važili do dana stupanja na snagu Zakona o visokom obrazovanju („Službeni glasnik RS“, br. 76/05, 100/07-dr. propis, 97/08, 44/10 i 93/12-u daljem tekstu: Zakon o visokom obrazovanju): mlađi stručni geodetski saradnik i stručni geodetski saradnik;
3) sa master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno sa osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine geodetske struke, u skladu sa propisima koji su važili do dana stupanja na snagu Zakona o visokom obrazovanju: mlađi stručni geodetski savetnik, stručni geodetski savetnik, samostalni stručni geodetski savetnik i viši stručni geodetski savetnik.
Državni službenici geodetske struke u Zavodu sa odgovarajućim obrazovanjem, stiču zvanje mlađeg stručnog geodetskog referenta, mlađeg stručnog geodetskog saradnika i mlađeg stručnog geodetskog savetnika po završenom pripravničkom stažu i položenom državnom stručnom ispitu.
Zvanja državnih službenika u Zavodu koji nisu geodetske struke utvrđuju se u skladu sa propisima o državnim službenicima.
U pogledu uslova za sticanje višeg zvanja, gubitka zvanja, napredovanja u viši platni razred i vanredno napredovanje, shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuju prava i dužnosti državnih službenika i pojedina prava i dužnosti nameštenika.
Član 10b
Državni službenici geodetske struke u Zavodu imaju pravo na osnovnu platu koja se obračunava tako što se osnovica pomnoži sa koeficijentom utvrđenim u skladu sa zakonom kojim se uređuju plate državnih službenika, uvećanim za dodatni koeficijent u skladu sa ovim zakonom.
Dodatni koeficijent iz stava 1. ovog člana, utvrđuje se u rasponu od 3% do 50% od koeficijenta utvrđenog u skladu sa zakonom kojim se uređuju plate državnih službenika u zavisnosti od zvanja, posebnih uslova rada, odgovornosti, složenosti poslova, obima, težine i prirode posla, kao i osnovne plate državnih službenika geodetske struke.
Dodatni koeficijent svakom državnom službeniku geodetske struke utvrđuje rešenjem direktor Zavoda, u skladu sa kriterijumima iz stava 2. ovog člana.
Član 10v
Odredbe čl. 10a i 10b ovog zakona, ne odnose se na državne službenike koje Vlada postavlja na položaj u Zavodu.“
Odredbama Ustava Republike Srbije, u odnosu na koje je Ustavni sud pokrenuo postupak za utvrđivanje neustavnosti osporenog člana 1. Zakona, utvrđeno je da je pravni poredak jedinstven (član 4. stav 1.) i da su pred Ustavom i zakonom svi jednaki i da svako ima pravo na jednaku zakonsku zaštitu bez diskriminacije, kao i da je zabranjena svaka diskriminacija, neposredna ili posredna, po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti i psihičkog ili fizičkog invaliditeta (član 21. st. 1. do 3.); da svako ima pravo, pored ostalog, na pravičnu naknadu za rad (član 60. stav 4.).
Imajući u vidu da se osporenim zakonskim odredbama uređuju pitanja koja se odnose na položaj određene kategorije zaposlenih u Republičkom geodetskom zavodu i pitanja koja se odnose na utvrđivanje i obračun plate tim zaposlenima, a da se za Ustavni sud kao sporno postavilo pitanje da li se time povređuje ustavni princip jedinstva pravnog poretka, Ustavni sud nalazi da je prilikom ispitivanja ustavnosti osporenih odredaba potrebno najpre poći od propisa kojima je uređen pravni položaj Republičkog geodetskog zavoda, a koji opredeljuje položaj zaposlenih u Zavodu.
Prema odredbi člana 23. tačka 5. Zakona o ministarstvima („Službeni glasnik RS“, broj 44/14), Republički geodetski zavod ima status posebne organizacije, a prema članu 1. Zakona o državnoj upravi („Službeni glasnik RS“, br. 79/05, 101/07, 95/10 i 99/14), posebne organizacije su vrsta organa državne uprave (pored ministarstava i organa uprave u sastavu ministarstava). Odredbama člana 84. st. 1. i 5. Zakona o državnoj upravi propisano je da poslove iz delokruga organa državne uprave vrše državni službenici i da se položaj državnih službenika uređuje posebnim zakonom.
U pravnom sistemu Republike Srbije položaj, prava i dužnosti državnih službenika su uređeni Zakonom o državnim službenicima („Službeni glasnik RS“, br. 79/05, 81/05-ispravka, 83/05-ispravka, 64/07, 67/07-ispravka, 116/08, 104/09 i 99/14), te stoga Ustavni sud nalazi da su za razmatranje ove ustavnosudske stvari od značaja odgovarajuće odredbe tog zakona. Kao prvo, Ustavni sud konstatuje da je članom 1. Zakona data mogućnost da se „pojedina prava i dužnosti“ državnih službenika „u pojedinim državnim organima“ mogu posebnim zakonom urediti i drukčije ako to proizlazi iz prirode njihovog posla. Drugo, da je pojam „državnog organa“ širi od pojma organa državne uprave, te, saglasno članu 2. Zakona, obuhvata i sudove, javna tužilaštva, Republičko javno pravobranilaštvo, kao i službe Narodne skupštine, predsednika Republike, Vlade, Ustavnog suda i službe organa čije članove bira Narodna skupština. Prema istoj zakonskoj odredbi, državni službenik je lice čije se radno mesto sastoji od poslova iz delokruga organa državne uprave ili navedenih drugih državnih organa, odnosno koje se sastoji od opštih pravnih, informatičkih, materijalno-finansijskih, računovodstvenih i administrativnih poslova koji su povezani sa poslovima organa državne uprave, tj. državnog organa. Treće, odredbama Glave četvrte Zakona (čl. 32. do 43.) uređene su vrste radnih mesta državnih službenika. U zavisnosti od složenosti poslova, ovlašćenja i odgovornosti sva radna mesta državnih službenika se dele na položaje i izvršilačka radna mesta (član 32. stav 1.), a sva izvršilačka radna mesta se razvrstavaju po zvanjima, u zavisnosti od složenosti i odgovornosti poslova, potrebnih znanja i sposobnosti i uslova za rad (član 35. stav 2.). Prema odredbi člana 35. stav 3. Zakona, zvanja državnih službenika su: viši savetnik, samostalni savetnik, savetnik, mlađi savetnik, saradnik, mlađi saradnik, referent i mlađi referent. Odredbama čl. 36. do 43. Zakona propisani su uslovi za sticanje pojedinih zvanja. Četvrto, članom 32. stav 2. Zakona je propisano da se odredbe ovog zakona o podeli radnih mesta ne primenjuju na policijske, carinske i poreske službenike i na državne službenike koji rade na bezbednosnim i obaveštajnim poslovima i u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija. U okviru Glave treće Zakona (čl. 12. do 24.), u kojoj su uređena prava i dužnosti državnih službenika, kao jedno od prava, predviđeno je pravo državnog službenika na platu, naknade i druga primanja, koje se, kako je propisano, ostvaruje prema zakonu kojim se uređuju plate u državnim organima (član 13.). Vrste radnih mesta i razvrstavanje izvršilačkih radnih mesta po zvanjima Zakon ne predviđa kao prava državnih službenika. Prema odredbama Zakona prava državnih službenika su pravo na uslove rada (član 12.), pravo na primanja (član 13.), pravo na odmore i odsustva (član 14.), pravo na članstvo u sindikatu i udruženju (član 15.), pravo na žalbu (član 16.), kao i dodatna prava koja se, u skladu sa ovim zakonom i opštim propisima o radu mogu utvrditi kolektivnim ugovorom (član 17.).
Kako se osporene odredbe člana 1. Zakona, u delu novododatog člana 10b, odnose na uređivanje plata pojedinih državnih službenika u Republičkom geodetskom zavodu, a imajući u vidu citiranu odredbu člana 13. Zakona o državnim službenicima, Ustavni sud u ovom slučaju smatra relevantnim i sledeće odredbe Zakona o platama državnih službenika i nameštenika („Službeni glasnik RS“, br. 62/06, 63/06-ispravka, 115/06-ispravka, 101/07, 99/10, 108/13 i 99/14), kojima je propisano: da se plata državnih službenika sastoji od osnovne plate i dodataka na platu (član 2. stav 1.), a da se osnovna plata određuje množenjem koeficijenata sa osnovicom za obračun i isplatu plata (u daljem tekstu: osnovica) (član 7. stav 1.); da se koeficijenti za izvršilačka radna mesta određuju time što se svako izvršilačko radno mesto svrstava u jednu od 13 platnih grupa, pri čemu se izvršilačka radna mesta svrstavaju u platne grupe od VI do XIII (član 9.); da se izvršilačko radno mesto svrstava u platnu grupu koja odgovara zvanju u koje je razvrstano (član 11.) i da se koeficijent za izvršilačko radno mesto određuje prema platnom razredu platne grupe u kojoj se nalazi izvršilačko radno mesto (član 13. stav 2.).
Ceneći saglasnost odredaba osporenog člana 1. Zakona, u delu novododatog člana 10a kojim su utvrđena zvanja državnih službenika geodetske struke na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu i s tim u vezi uslovi za sticanje nekih od propisanih zvanja (st. 2. i 3.), sa ustavnim načelom jedinstva pravnog poretka koje nalaže da osnovni principi i pravni instituti predviđeni zakonima kojima se na sistemski način uređuje jedna oblast društvenih odnosa budu poštovani i u posebnim zakonima, osim ako je tim sistemskim zakonom izričito propisana mogućnost drugačijeg uređivanja istih pitanja, Ustavni sud je pošao od odredaba Zakona o državnim službenicima kojima su uređeni položaj, prava i dužnosti svih državnih službenika, pa i onih koji, u smislu člana 2. ovog zakona, obavljaju poslove iz delokruga Zavoda kao vrste organa državne uprave. S tim u vezi, Ustavni sud smatra da obavljanje poslova u organima državne uprave i u drugim državnim organima na način da su sva radna mesta, u zavisnosti od složenosti poslova, ovlašćenja i odgovornosti, podeljena na položaje i izvršilačka radna mesta, predstavlja jedan od segmenata normativnog uređenja državno-službeničkog sistema Republike Srbije, i to primarno u organima državne uprave, a sekundarno i u drugim državnim organima. Kako bi se iskazao značaj i doprinos izvršilačkih radnih mesta u ostvarivanju nadležnosti, odnosno poslova iz delokruga državnog ograna, zakonodavac je izvršio dalje razvrstavanje ovih radnih mesta na sledeća zvanja: viši savetnik, samostalni savetnik, savetnik, mlađi savetnik, saradnik, mlađi saradnik, referent i mlađi referent. Nadalje, po osnovu obavljanja poslova određenih radnih mesta u državnim organima, državni službenici, saglasno Zakonu, imaju određena prava i dužnosti koja su uslovljena prirodom i specifičnošću ovih poslova. S tim u vezi, iako je Zakonom o državnim službenicima dozvoljeno da se neka prava i dužnosti državnih službenika u pojedinim državnim organima, posebnim zakonom urede i drugačije, Ustavni sud smatra da drugačija podela radnih mesta državnih službenika u Zavodu, od Zakonom propisane, nije moguća, zato što, prvo, razvrstavanje izvršilačkih radnih mesta po zvanjima ne predstavlja pravo državnog službenika, već element sistema službeničkog odnosa u Republici, a drugo, zato što Zakon o državnim službenicima, kada je reč o odstupanjima od propisanog razvrstavanja, dopušta izuzetak u pogledu drugačijeg uređivanja ovog pitanja samo kada se radi o radnim mestima policijskih, carinskih, poreskih i državnih službenika koji rade na bezbednosnim i obaveštajnim poslovima i u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija. Saglasno iznetom, i propisivanje posebnim zakonom dodatnih zvanja po kojima se razvrstavaju izvršilačka radna mesta državnih službenika, koja Zakon o državnim službenicima ne poznaje, predstavlja pravno neosnovano odstupanje od osnovnih principa i instituta utvrđenih ovim zakonom. Polazeći od navedenog, Ustavni sud je ocenio da je osporenim razvrstavanjem izvršilačkih radnih mesta pojedinih državnih službenika u Zavodu po zvanjima koja nisu predviđena Zakonom o državnim službenicima, zakonodavac narušio načelo jedinstva pravnog poretka utvrđeno odredbom člana 4. stav 1. Ustava. Ovo tim pre što osporene zakonske odredbe novoustanovljeno razvrstavanje zasnivaju na vrsti stručne spreme (geodetska struka) i nivou stečenog obrazovanja (srednje ili visoko) kao izričitim i isključivim merilima za razvrstavanje, iako su Zakonom o državnim službenicima kao merila za razvrstavanje izvršilačkih radnih mesta propisani složenost poslova koji se na određenom radnom mestu obavljaju, odgovornost za obavljanje tih poslova, potrebna znanja i sposobnosti za njihovo obavljanje i uslovi za rad.
Nadalje, Ustavni sud je utvrdio da iz osporenog člana 1. Zakona, u delu novododatog člana 10b, proizlazi da samo državni službenici geodetske struke, a ne i ostali državni službenici u Zavodu istog nivoa obrazovanja ali druge struke, imaju pravo na povećanje osnovne plate koje se ostvaruje uvećanjem njihovog postojećeg koeficijenta za obračun plate, za dodatni koeficijent, a u skladu sa kriterijumima propisanim osporenim Zakonom (st. 1. i 2.). Imajući u vidu da je pravo na uvećanu platu državnih službenika geodetske struke u Zavodu predviđeno primenom kriterijuma „vrsta stručne spreme“ ovih lica, Ustavni sud je ocenio da je ovakvim propisivanjem odstupljeno od principa utvrđenog Zakonom o državnim službenicima prema kome je drugačije uređivanje prava na platu posebnim zakonom, u odnosu na Zakon o platama državnih službenika i nameštenika, izuzetno dozvoljeno samo s obzirom na prirodu poslova koja se obavljaju na izvršilačkim radnim mestima u državnim organima. Saglasno iznetom, Ustavni sud smatra da je osporenim članom 1. Zakona, i u delu novododatog člana 10b, došlo do ustavnopravno neutemeljenog odstupanja od Zakona o državnim službenicima i Zakona o platama državnih službenika i nameštenika, koje predstavlja povredu ustavnog načela jedinstva pravnog poretka.
Osporenim određivanjem zvanja državnih službenika geodetske struke na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu i s tim u vezi i prava na platu ovih lica, koje je različito od načina na koji su ova pitanja uređena sistemskim zakonima, se, prema shvatanju Ustavnog suda, dovodi u pitanje ostvarivanje načela jednakosti svih pred Ustavom i zakonom, utvrđeno odredbom člana 21. stav 1. Ustava. Ovo iz razloga što se propisivanjem dodatnih zvanja za državne službenike geodetske struke i, po tom osnovu, prava na uvećanu platu samo ovih lica, ostali državni službenici istog nivoa obrazovanja na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu ne nalaze u istom položaju bez obzira na to koje poslove obavljaju, jer se osporenim zakonskim odredbama stvara nejednakost (diskriminacija) ovih lica i pravi njihovo razlikovanje i davanje prednosti državnim službenicima geodetske struke isključivo s obzirom na njihovu stručnu spremu. Propisano odstupanje od Ustavom proklamovanog jednakog tretmana svih lica pred Ustavom i zakonom, u vidu prava na uvećanje plate samo jedne kategorije zaposlenih u Zavodu, ne može se, prema mišljenju Ustavnog suda, opravdati osnovanim i legitimnim razlozima, s obzirom na to da iz osporenih zakonskih odredaba proizlazi da osnov za predviđeno uvećanje plate nije priroda i specifičnost poslova koje obavljaju državni službenici geodetske struke u odnosu na ostale državne službenike na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu, već isključivo vrsta stručne spreme koju su ova lica stekla. Kako za obavljanje poslova istog stepena složenosti i odgovornosti, dodatni koeficijent za obračun i isplatu uvećane plate ostvaruju samo državni službenici geodetske struke, osporenim zakonskim rešenjem se, prema shvatanju Ustavnog suda, takođe dovodi u pitanje i pravo zaposlenih u Zavodu na pravičnu naknadu za rad iz člana 60. stav 4. Ustava.
Polazeći od navedenog, Ustavni sud je utvrdio da odredbe osporenog člana 1. Zakona, u delu kojim su utvrđena zvanja državnih službenika geodetske struke na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu i uslovi za sticanje nekih od ovih zvanja (novododati član 10a st. 2. i 3.), kao i u delu kojim je propisano pravo državnih službenika geodetske struke na uvećanje plate (novododati član 10b stav 1.), nisu u saglasnosti s Ustavom.
Kada su u pitanju preostale odredbe osporenog člana 1. Zakona, u delu novododatog člana 10a, kojima su propisana merila po kojima se razvrstavaju izvršilačka radna mesta u Zavodu (stav 1.) i određeno da se zvanja državnih službenika u Zavodu koji nisu geodetske struke utvrđuju u skladu sa propisima o državnim službenicima (stav 4.), a da se u pogledu napredovanja državnih službenika u Zavodu shodno primenjuju odredbe zakona kojima se uređuju prava i dužnosti državnih službenika i pojedina prava i dužnosti nameštenika (stav 5.), Ustavni sud ukazuje da ove odredbe same po sebi nisu neustavne, ali kako, s obzirom na predmet svog regulisanja, čine pravno-logičku celinu sa odredbama novododatog člana 10a čiju je neustavnost Sud utvrdio, Ustavni sud je ocenio da ni ove odredbe same za sebe ne mogu opstati u pravnom poretku. Nadalje, imajući u vidu da su preostalim odredbama novododatog člana 10b Zakona propisani kriterijumi u skladu sa kojima se obračunava i utvrđuje neustavno propisan dodatni koeficijent za uvećanje plate državnih službenika geodetske struke (st. 2. i 3.) i da odredbe novododatog člana 10v, kojima je isključena primena odredaba čl. 10a i 10b na državne službenike koje Vlada postavlja na položaj u Zavodu, čine pravno-logičku celinu sa odredbama ovih članova, Ustavni sud je iz ovih razloga utvrdio neustavnost i navedenih odredaba osporenog člana Zakona. S tim u vezi, Ustavni sud je ocenio da osporeni član 1. Zakona u celini nije u saglasnosti s Ustavom.
Polazeći od iznetog, na osnovu odredaba člana 42a stav 1. tačka 2) i člana 45. tačka 1) Zakona o Ustavnom sudu, Ustavni sud je doneo Odluku kao u izreci.
Na osnovu člana 168. stav 3. Ustava, odredbe člana 1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru, navedenog u izreci, prestaju da važe danom objavljivanja Odluke Ustavnog suda u „Službenom glasniku Republike Srbije“.
PREDSEDNIK
USTAVNOG SUDA
Vesna Ilić Prelić
Ustavni sud, u sastavu: predsednik Vesna Ilić Prelić i sudije dr Olivera Vučić, dr Marija Draškić, Bratislav Đokić, dr Goran P. Ilić, dr Agneš Kartag Odri, mr Milan Marković, dr Bosa Nenadić, dr Dragiša B. Slijepčević, Milan Stanić, dr Dragan Stojanović, mr Tomislav Stojković, Sabahudin Tahirović i Predrag Ćetković, na osnovu člana 167. stav 1. tačka 1. Ustava Republike Srbije, na sednici održanoj 18. decembra 2014. godine, doneo je
O D L U K U
Utvrđuje se da odredbe člana 1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru (“Službeni glasnik RS“, broj 65/13) nisu u saglasnosti s Ustavom.
O b r a z l o ž e nj e
Ustavni sud je, povodom podnete inicijative, Rešenjem IUz-312/2013 od 11. jula 2014. godine pokrenuo postupak za utvrđivanje neustavnosti odredaba člana 1. Zakona navedenog u izreci, jer su se za Sud kao sporna postavila sledeća ustavnopravna pitanja:
Prvo, da li se to što su posebnim zakonom propisana nova, dodatna zvanja za izvršilačka radna mesta pojedinih državnih službenika u jednom organu državne uprave može smatrati drugačijim uređivanjem „pojedinih prava i dužnosti“ državnih službenika u tom organu, a koju mogućnost, u članu 1, poznaje Zakon o državnim službenicima, ili ovakvo zakonsko uređivanje predstavlja pravno neutemeljeno odstupanje od Zakonom o državnim službenicima sistemski uređenog pravnog položaja državnih službenika u Republici. Ovo iz razloga, sa jedne strane, što podela radnih mesta u organima državne uprave i drugim državnim organima na položaje i izvršilačka radna mesta, a potom razvrstavanje izvršilačkih radnih mesta u pojedina zvanja, Zakonom o državnim službenicima nije uređeno u okviru prava i dužnosti državnih službenika, a sa druge strane, što su odredbom člana 32. stav 2. tog zakona taksativno navedeni državni službenici na koje se ne primenjuju odredbe tog zakona o podeli radnih mesta (na policijske, carinske i poreske službenike i na državne službenike koji rade na bezbednosnim i obaveštajnim poslovima i u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija), među kojima nisu državni službenici koji rade na „geodetskim poslovima“.
Drugo, da li je razvrstavanje izvršilačkog radnog mesta u posebno zvanje isključivo na osnovu odgovarajuće struke – „geodetska struka“, dakle vrste stečenog obrazovanja, u skladu sa sistemskim rešenjem iz člana 35. stav 2. Zakona o državnim službenicima, prema kome se izvršilačka radna mesta razvrstavaju po zvanjima u zavisnosti od „složenosti i odgovornosti poslova, potrebnih znanja i sposobnosti i uslova za rad“.
Treće, pošto iz osporenih zakonskih odredaba nedvosmisleno proizlazi da uvođenje novih zvanja ima za posledicu da „državni službenik geodetske struke“ ima različitu – uvećanu platu u odnosu na druge državne službenike u istom državnom organu samo po osnovu vrste stručne spreme koju poseduje (prema članu 10b osnovnog teksta Zakona pravo na dodatni koeficijent za utvrđivanje i obračun plate imaju državni službenici „geodetske struke“, a ne i drugi državni službenici istog nivoa obrazovanja ali druge vrste stručne spreme), kao sporno se postavlja da li se ova posebnost u zakonskom uređivanju prava na platu može temeljiti na izuzetku predviđenom članom 1. Zakona o državnim službenicima, budući da je izuzetak dopušten ako to proizlazi iz prirode posla državnih službenika, a u konkretnom slučaju zakonski osnov razvrstavanja u nova zvanja je vrsta stručne spreme, a ne priroda poslova koji se obavljaju na određenim izvršilačkim radnim mestima.
Četvrto, u skladu sa prethodnim, postavlja se i pitanje da li se osporenim zakonskim odredbama dovodi u pitanje ostvarivanje Ustavom utvrđenog načela jednakosti svih pred zakonom.
Rešenje o pokretanju postupka dostavljeno je na odgovor Narodnoj skupštini. Kako Narodna skupština nije u ostavljenom roku, a ni naknadno, dostavila odgovor, Ustavni sud je, saglasno odredbi člana 34. stav 3. Zakona o Ustavnom sudu („Službeni glasnik RS“, br. 109/07, 99/11 i 18/13-Odluka US), nastavio postupak.
U sprovedenom postupku Ustavni sud je utvrdio da se Zakonom o državnom premeru i katastru („Službeni glasnik RS“, br. 72/09 i 18/10) uređuju stručni poslovi i poslovi državne uprave koji se odnose na državni premer, katastar nepokretnosti, katastar vodova, osnovne geodetske radove, adresni registar, topografsko-kartografsku delatnost, procenu vrednosti nepokretnosti, geodetsko-katastarski informacioni sistem i Nacionalnu infrastrukturu geoprostornih podataka i geodetske radove u inženjersko-tehničkim oblastima (član 1.). Odredbom člana 8. stav 1. Zakona propisano je da je za stručne poslove (u daljem tekstu: geodetski radovi) i poslove državne uprave iz člana 1. ovog zakona nadležan Republički geodetski zavod (član 8. stav 1.), a delokrug Zavoda je uređen članom 10. Zakona.
Osporenim članom 1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru („Službeni glasnik RS“, broj 65/13), koji je stupio na snagu 2. avgusta 2013. godine, dopunjen je Zakon o državnom premeru i katastru tako što su posle člana 10. Zakona, dodati čl. 10a, 10b i 10v koji glase:
„Član 10a
Izvršilačka radna mesta u Zavodu razvrstavaju se po zvanjima, u zavisnosti od složenosti i odgovornosti poslova, potrebnih znanja i sposobnosti i uslova za rad.
Zvanja državnih službenika geodetske struke na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu jesu:
1) sa srednjim obrazovanjem geodetske struke: mlađi stručni geodetski referent i stručni geodetski referent;
2) sa osnovnim akademskim studijama, osnovnim strukovnim studijama, odnosno sa studijama u trajanju do tri godine geodetske struke, u skladu sa propisima koji su važili do dana stupanja na snagu Zakona o visokom obrazovanju („Službeni glasnik RS“, br. 76/05, 100/07-dr. propis, 97/08, 44/10 i 93/12-u daljem tekstu: Zakon o visokom obrazovanju): mlađi stručni geodetski saradnik i stručni geodetski saradnik;
3) sa master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno sa osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine geodetske struke, u skladu sa propisima koji su važili do dana stupanja na snagu Zakona o visokom obrazovanju: mlađi stručni geodetski savetnik, stručni geodetski savetnik, samostalni stručni geodetski savetnik i viši stručni geodetski savetnik.
Državni službenici geodetske struke u Zavodu sa odgovarajućim obrazovanjem, stiču zvanje mlađeg stručnog geodetskog referenta, mlađeg stručnog geodetskog saradnika i mlađeg stručnog geodetskog savetnika po završenom pripravničkom stažu i položenom državnom stručnom ispitu.
Zvanja državnih službenika u Zavodu koji nisu geodetske struke utvrđuju se u skladu sa propisima o državnim službenicima.
U pogledu uslova za sticanje višeg zvanja, gubitka zvanja, napredovanja u viši platni razred i vanredno napredovanje, shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuju prava i dužnosti državnih službenika i pojedina prava i dužnosti nameštenika.
Član 10b
Državni službenici geodetske struke u Zavodu imaju pravo na osnovnu platu koja se obračunava tako što se osnovica pomnoži sa koeficijentom utvrđenim u skladu sa zakonom kojim se uređuju plate državnih službenika, uvećanim za dodatni koeficijent u skladu sa ovim zakonom.
Dodatni koeficijent iz stava 1. ovog člana, utvrđuje se u rasponu od 3% do 50% od koeficijenta utvrđenog u skladu sa zakonom kojim se uređuju plate državnih službenika u zavisnosti od zvanja, posebnih uslova rada, odgovornosti, složenosti poslova, obima, težine i prirode posla, kao i osnovne plate državnih službenika geodetske struke.
Dodatni koeficijent svakom državnom službeniku geodetske struke utvrđuje rešenjem direktor Zavoda, u skladu sa kriterijumima iz stava 2. ovog člana.
Član 10v
Odredbe čl. 10a i 10b ovog zakona, ne odnose se na državne službenike koje Vlada postavlja na položaj u Zavodu.“
Odredbama Ustava Republike Srbije, u odnosu na koje je Ustavni sud pokrenuo postupak za utvrđivanje neustavnosti osporenog člana 1. Zakona, utvrđeno je da je pravni poredak jedinstven (član 4. stav 1.) i da su pred Ustavom i zakonom svi jednaki i da svako ima pravo na jednaku zakonsku zaštitu bez diskriminacije, kao i da je zabranjena svaka diskriminacija, neposredna ili posredna, po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti i psihičkog ili fizičkog invaliditeta (član 21. st. 1. do 3.); da svako ima pravo, pored ostalog, na pravičnu naknadu za rad (član 60. stav 4.).
Imajući u vidu da se osporenim zakonskim odredbama uređuju pitanja koja se odnose na položaj određene kategorije zaposlenih u Republičkom geodetskom zavodu i pitanja koja se odnose na utvrđivanje i obračun plate tim zaposlenima, a da se za Ustavni sud kao sporno postavilo pitanje da li se time povređuje ustavni princip jedinstva pravnog poretka, Ustavni sud nalazi da je prilikom ispitivanja ustavnosti osporenih odredaba potrebno najpre poći od propisa kojima je uređen pravni položaj Republičkog geodetskog zavoda, a koji opredeljuje položaj zaposlenih u Zavodu.
Prema odredbi člana 23. tačka 5. Zakona o ministarstvima („Službeni glasnik RS“, broj 44/14), Republički geodetski zavod ima status posebne organizacije, a prema članu 1. Zakona o državnoj upravi („Službeni glasnik RS“, br. 79/05, 101/07, 95/10 i 99/14), posebne organizacije su vrsta organa državne uprave (pored ministarstava i organa uprave u sastavu ministarstava). Odredbama člana 84. st. 1. i 5. Zakona o državnoj upravi propisano je da poslove iz delokruga organa državne uprave vrše državni službenici i da se položaj državnih službenika uređuje posebnim zakonom.
U pravnom sistemu Republike Srbije položaj, prava i dužnosti državnih službenika su uređeni Zakonom o državnim službenicima („Službeni glasnik RS“, br. 79/05, 81/05-ispravka, 83/05-ispravka, 64/07, 67/07-ispravka, 116/08, 104/09 i 99/14), te stoga Ustavni sud nalazi da su za razmatranje ove ustavnosudske stvari od značaja odgovarajuće odredbe tog zakona. Kao prvo, Ustavni sud konstatuje da je članom 1. Zakona data mogućnost da se „pojedina prava i dužnosti“ državnih službenika „u pojedinim državnim organima“ mogu posebnim zakonom urediti i drukčije ako to proizlazi iz prirode njihovog posla. Drugo, da je pojam „državnog organa“ širi od pojma organa državne uprave, te, saglasno članu 2. Zakona, obuhvata i sudove, javna tužilaštva, Republičko javno pravobranilaštvo, kao i službe Narodne skupštine, predsednika Republike, Vlade, Ustavnog suda i službe organa čije članove bira Narodna skupština. Prema istoj zakonskoj odredbi, državni službenik je lice čije se radno mesto sastoji od poslova iz delokruga organa državne uprave ili navedenih drugih državnih organa, odnosno koje se sastoji od opštih pravnih, informatičkih, materijalno-finansijskih, računovodstvenih i administrativnih poslova koji su povezani sa poslovima organa državne uprave, tj. državnog organa. Treće, odredbama Glave četvrte Zakona (čl. 32. do 43.) uređene su vrste radnih mesta državnih službenika. U zavisnosti od složenosti poslova, ovlašćenja i odgovornosti sva radna mesta državnih službenika se dele na položaje i izvršilačka radna mesta (član 32. stav 1.), a sva izvršilačka radna mesta se razvrstavaju po zvanjima, u zavisnosti od složenosti i odgovornosti poslova, potrebnih znanja i sposobnosti i uslova za rad (član 35. stav 2.). Prema odredbi člana 35. stav 3. Zakona, zvanja državnih službenika su: viši savetnik, samostalni savetnik, savetnik, mlađi savetnik, saradnik, mlađi saradnik, referent i mlađi referent. Odredbama čl. 36. do 43. Zakona propisani su uslovi za sticanje pojedinih zvanja. Četvrto, članom 32. stav 2. Zakona je propisano da se odredbe ovog zakona o podeli radnih mesta ne primenjuju na policijske, carinske i poreske službenike i na državne službenike koji rade na bezbednosnim i obaveštajnim poslovima i u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija. U okviru Glave treće Zakona (čl. 12. do 24.), u kojoj su uređena prava i dužnosti državnih službenika, kao jedno od prava, predviđeno je pravo državnog službenika na platu, naknade i druga primanja, koje se, kako je propisano, ostvaruje prema zakonu kojim se uređuju plate u državnim organima (član 13.). Vrste radnih mesta i razvrstavanje izvršilačkih radnih mesta po zvanjima Zakon ne predviđa kao prava državnih službenika. Prema odredbama Zakona prava državnih službenika su pravo na uslove rada (član 12.), pravo na primanja (član 13.), pravo na odmore i odsustva (član 14.), pravo na članstvo u sindikatu i udruženju (član 15.), pravo na žalbu (član 16.), kao i dodatna prava koja se, u skladu sa ovim zakonom i opštim propisima o radu mogu utvrditi kolektivnim ugovorom (član 17.).
Kako se osporene odredbe člana 1. Zakona, u delu novododatog člana 10b, odnose na uređivanje plata pojedinih državnih službenika u Republičkom geodetskom zavodu, a imajući u vidu citiranu odredbu člana 13. Zakona o državnim službenicima, Ustavni sud u ovom slučaju smatra relevantnim i sledeće odredbe Zakona o platama državnih službenika i nameštenika („Službeni glasnik RS“, br. 62/06, 63/06-ispravka, 115/06-ispravka, 101/07, 99/10, 108/13 i 99/14), kojima je propisano: da se plata državnih službenika sastoji od osnovne plate i dodataka na platu (član 2. stav 1.), a da se osnovna plata određuje množenjem koeficijenata sa osnovicom za obračun i isplatu plata (u daljem tekstu: osnovica) (član 7. stav 1.); da se koeficijenti za izvršilačka radna mesta određuju time što se svako izvršilačko radno mesto svrstava u jednu od 13 platnih grupa, pri čemu se izvršilačka radna mesta svrstavaju u platne grupe od VI do XIII (član 9.); da se izvršilačko radno mesto svrstava u platnu grupu koja odgovara zvanju u koje je razvrstano (član 11.) i da se koeficijent za izvršilačko radno mesto određuje prema platnom razredu platne grupe u kojoj se nalazi izvršilačko radno mesto (član 13. stav 2.).
Ceneći saglasnost odredaba osporenog člana 1. Zakona, u delu novododatog člana 10a kojim su utvrđena zvanja državnih službenika geodetske struke na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu i s tim u vezi uslovi za sticanje nekih od propisanih zvanja (st. 2. i 3.), sa ustavnim načelom jedinstva pravnog poretka koje nalaže da osnovni principi i pravni instituti predviđeni zakonima kojima se na sistemski način uređuje jedna oblast društvenih odnosa budu poštovani i u posebnim zakonima, osim ako je tim sistemskim zakonom izričito propisana mogućnost drugačijeg uređivanja istih pitanja, Ustavni sud je pošao od odredaba Zakona o državnim službenicima kojima su uređeni položaj, prava i dužnosti svih državnih službenika, pa i onih koji, u smislu člana 2. ovog zakona, obavljaju poslove iz delokruga Zavoda kao vrste organa državne uprave. S tim u vezi, Ustavni sud smatra da obavljanje poslova u organima državne uprave i u drugim državnim organima na način da su sva radna mesta, u zavisnosti od složenosti poslova, ovlašćenja i odgovornosti, podeljena na položaje i izvršilačka radna mesta, predstavlja jedan od segmenata normativnog uređenja državno-službeničkog sistema Republike Srbije, i to primarno u organima državne uprave, a sekundarno i u drugim državnim organima. Kako bi se iskazao značaj i doprinos izvršilačkih radnih mesta u ostvarivanju nadležnosti, odnosno poslova iz delokruga državnog ograna, zakonodavac je izvršio dalje razvrstavanje ovih radnih mesta na sledeća zvanja: viši savetnik, samostalni savetnik, savetnik, mlađi savetnik, saradnik, mlađi saradnik, referent i mlađi referent. Nadalje, po osnovu obavljanja poslova određenih radnih mesta u državnim organima, državni službenici, saglasno Zakonu, imaju određena prava i dužnosti koja su uslovljena prirodom i specifičnošću ovih poslova. S tim u vezi, iako je Zakonom o državnim službenicima dozvoljeno da se neka prava i dužnosti državnih službenika u pojedinim državnim organima, posebnim zakonom urede i drugačije, Ustavni sud smatra da drugačija podela radnih mesta državnih službenika u Zavodu, od Zakonom propisane, nije moguća, zato što, prvo, razvrstavanje izvršilačkih radnih mesta po zvanjima ne predstavlja pravo državnog službenika, već element sistema službeničkog odnosa u Republici, a drugo, zato što Zakon o državnim službenicima, kada je reč o odstupanjima od propisanog razvrstavanja, dopušta izuzetak u pogledu drugačijeg uređivanja ovog pitanja samo kada se radi o radnim mestima policijskih, carinskih, poreskih i državnih službenika koji rade na bezbednosnim i obaveštajnim poslovima i u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija. Saglasno iznetom, i propisivanje posebnim zakonom dodatnih zvanja po kojima se razvrstavaju izvršilačka radna mesta državnih službenika, koja Zakon o državnim službenicima ne poznaje, predstavlja pravno neosnovano odstupanje od osnovnih principa i instituta utvrđenih ovim zakonom. Polazeći od navedenog, Ustavni sud je ocenio da je osporenim razvrstavanjem izvršilačkih radnih mesta pojedinih državnih službenika u Zavodu po zvanjima koja nisu predviđena Zakonom o državnim službenicima, zakonodavac narušio načelo jedinstva pravnog poretka utvrđeno odredbom člana 4. stav 1. Ustava. Ovo tim pre što osporene zakonske odredbe novoustanovljeno razvrstavanje zasnivaju na vrsti stručne spreme (geodetska struka) i nivou stečenog obrazovanja (srednje ili visoko) kao izričitim i isključivim merilima za razvrstavanje, iako su Zakonom o državnim službenicima kao merila za razvrstavanje izvršilačkih radnih mesta propisani složenost poslova koji se na određenom radnom mestu obavljaju, odgovornost za obavljanje tih poslova, potrebna znanja i sposobnosti za njihovo obavljanje i uslovi za rad.
Nadalje, Ustavni sud je utvrdio da iz osporenog člana 1. Zakona, u delu novododatog člana 10b, proizlazi da samo državni službenici geodetske struke, a ne i ostali državni službenici u Zavodu istog nivoa obrazovanja ali druge struke, imaju pravo na povećanje osnovne plate koje se ostvaruje uvećanjem njihovog postojećeg koeficijenta za obračun plate, za dodatni koeficijent, a u skladu sa kriterijumima propisanim osporenim Zakonom (st. 1. i 2.). Imajući u vidu da je pravo na uvećanu platu državnih službenika geodetske struke u Zavodu predviđeno primenom kriterijuma „vrsta stručne spreme“ ovih lica, Ustavni sud je ocenio da je ovakvim propisivanjem odstupljeno od principa utvrđenog Zakonom o državnim službenicima prema kome je drugačije uređivanje prava na platu posebnim zakonom, u odnosu na Zakon o platama državnih službenika i nameštenika, izuzetno dozvoljeno samo s obzirom na prirodu poslova koja se obavljaju na izvršilačkim radnim mestima u državnim organima. Saglasno iznetom, Ustavni sud smatra da je osporenim članom 1. Zakona, i u delu novododatog člana 10b, došlo do ustavnopravno neutemeljenog odstupanja od Zakona o državnim službenicima i Zakona o platama državnih službenika i nameštenika, koje predstavlja povredu ustavnog načela jedinstva pravnog poretka.
Osporenim određivanjem zvanja državnih službenika geodetske struke na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu i s tim u vezi i prava na platu ovih lica, koje je različito od načina na koji su ova pitanja uređena sistemskim zakonima, se, prema shvatanju Ustavnog suda, dovodi u pitanje ostvarivanje načela jednakosti svih pred Ustavom i zakonom, utvrđeno odredbom člana 21. stav 1. Ustava. Ovo iz razloga što se propisivanjem dodatnih zvanja za državne službenike geodetske struke i, po tom osnovu, prava na uvećanu platu samo ovih lica, ostali državni službenici istog nivoa obrazovanja na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu ne nalaze u istom položaju bez obzira na to koje poslove obavljaju, jer se osporenim zakonskim odredbama stvara nejednakost (diskriminacija) ovih lica i pravi njihovo razlikovanje i davanje prednosti državnim službenicima geodetske struke isključivo s obzirom na njihovu stručnu spremu. Propisano odstupanje od Ustavom proklamovanog jednakog tretmana svih lica pred Ustavom i zakonom, u vidu prava na uvećanje plate samo jedne kategorije zaposlenih u Zavodu, ne može se, prema mišljenju Ustavnog suda, opravdati osnovanim i legitimnim razlozima, s obzirom na to da iz osporenih zakonskih odredaba proizlazi da osnov za predviđeno uvećanje plate nije priroda i specifičnost poslova koje obavljaju državni službenici geodetske struke u odnosu na ostale državne službenike na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu, već isključivo vrsta stručne spreme koju su ova lica stekla. Kako za obavljanje poslova istog stepena složenosti i odgovornosti, dodatni koeficijent za obračun i isplatu uvećane plate ostvaruju samo državni službenici geodetske struke, osporenim zakonskim rešenjem se, prema shvatanju Ustavnog suda, takođe dovodi u pitanje i pravo zaposlenih u Zavodu na pravičnu naknadu za rad iz člana 60. stav 4. Ustava.
Polazeći od navedenog, Ustavni sud je utvrdio da odredbe osporenog člana 1. Zakona, u delu kojim su utvrđena zvanja državnih službenika geodetske struke na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu i uslovi za sticanje nekih od ovih zvanja (novododati član 10a st. 2. i 3.), kao i u delu kojim je propisano pravo državnih službenika geodetske struke na uvećanje plate (novododati član 10b stav 1.), nisu u saglasnosti s Ustavom.
Kada su u pitanju preostale odredbe osporenog člana 1. Zakona, u delu novododatog člana 10a, kojima su propisana merila po kojima se razvrstavaju izvršilačka radna mesta u Zavodu (stav 1.) i određeno da se zvanja državnih službenika u Zavodu koji nisu geodetske struke utvrđuju u skladu sa propisima o državnim službenicima (stav 4.), a da se u pogledu napredovanja državnih službenika u Zavodu shodno primenjuju odredbe zakona kojima se uređuju prava i dužnosti državnih službenika i pojedina prava i dužnosti nameštenika (stav 5.), Ustavni sud ukazuje da ove odredbe same po sebi nisu neustavne, ali kako, s obzirom na predmet svog regulisanja, čine pravno-logičku celinu sa odredbama novododatog člana 10a čiju je neustavnost Sud utvrdio, Ustavni sud je ocenio da ni ove odredbe same za sebe ne mogu opstati u pravnom poretku. Nadalje, imajući u vidu da su preostalim odredbama novododatog člana 10b Zakona propisani kriterijumi u skladu sa kojima se obračunava i utvrđuje neustavno propisan dodatni koeficijent za uvećanje plate državnih službenika geodetske struke (st. 2. i 3.) i da odredbe novododatog člana 10v, kojima je isključena primena odredaba čl. 10a i 10b na državne službenike koje Vlada postavlja na položaj u Zavodu, čine pravno-logičku celinu sa odredbama ovih članova, Ustavni sud je iz ovih razloga utvrdio neustavnost i navedenih odredaba osporenog člana Zakona. S tim u vezi, Ustavni sud je ocenio da osporeni član 1. Zakona u celini nije u saglasnosti s Ustavom.
Polazeći od iznetog, na osnovu odredaba člana 42a stav 1. tačka 2) i člana 45. tačka 1) Zakona o Ustavnom sudu, Ustavni sud je doneo Odluku kao u izreci.
Na osnovu člana 168. stav 3. Ustava, odredbe člana 1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru, navedenog u izreci, prestaju da važe danom objavljivanja Odluke Ustavnog suda u „Službenom glasniku Republike Srbije“.
PREDSEDNIK
USTAVNOG SUDA
Vesna Ilić Prelić
Ustavni sud, u sastavu: predsednik Vesna Ilić Prelić i sudije dr Olivera Vučić, dr Marija Draškić, Bratislav Đokić, dr Goran P. Ilić, dr Agneš Kartag Odri, mr Milan Marković, dr Bosa Nenadić, dr Dragiša B. Slijepčević, Milan Stanić, dr Dragan Stojanović, mr Tomislav Stojković, Sabahudin Tahirović i Predrag Ćetković, na osnovu člana 167. stav 1. tačka 1. Ustava Republike Srbije, na sednici održanoj 18. decembra 2014. godine, doneo je
Utvrđuje se da odredbe člana 1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru (“Službeni glasnik RS“, broj 65/13) nisu u saglasnosti s Ustavom.
Ustavni sud je, povodom podnete inicijative, Rešenjem IUz-312/2013 od 11. jula 2014. godine pokrenuo postupak za utvrđivanje neustavnosti odredaba člana 1. Zakona navedenog u izreci, jer su se za Sud kao sporna postavila sledeća ustavnopravna pitanja:
Prvo, da li se to što su posebnim zakonom propisana nova, dodatna zvanja za izvršilačka radna mesta pojedinih državnih službenika u jednom organu državne uprave može smatrati drugačijim uređivanjem „pojedinih prava i dužnosti“ državnih službenika u tom organu, a koju mogućnost, u članu 1, poznaje Zakon o državnim službenicima, ili ovakvo zakonsko uređivanje predstavlja pravno neutemeljeno odstupanje od Zakonom o državnim službenicima sistemski uređenog pravnog položaja državnih službenika u Republici. Ovo iz razloga, sa jedne strane, što podela radnih mesta u organima državne uprave i drugim državnim organima na položaje i izvršilačka radna mesta, a potom razvrstavanje izvršilačkih radnih mesta u pojedina zvanja, Zakonom o državnim službenicima nije uređeno u okviru prava i dužnosti državnih službenika, a sa druge strane, što su odredbom člana 32. stav 2. tog zakona taksativno navedeni državni službenici na koje se ne primenjuju odredbe tog zakona o podeli radnih mesta (na policijske, carinske i poreske službenike i na državne službenike koji rade na bezbednosnim i obaveštajnim poslovima i u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija), među kojima nisu državni službenici koji rade na „geodetskim poslovima“.
Drugo, da li je razvrstavanje izvršilačkog radnog mesta u posebno zvanje isključivo na osnovu odgovarajuće struke – „geodetska struka“, dakle vrste stečenog obrazovanja, u skladu sa sistemskim rešenjem iz člana 35. stav 2. Zakona o državnim službenicima, prema kome se izvršilačka radna mesta razvrstavaju po zvanjima u zavisnosti od „složenosti i odgovornosti poslova, potrebnih znanja i sposobnosti i uslova za rad“.
Treće, pošto iz osporenih zakonskih odredaba nedvosmisleno proizlazi da uvođenje novih zvanja ima za posledicu da „državni službenik geodetske struke“ ima različitu – uvećanu platu u odnosu na druge državne službenike u istom državnom organu samo po osnovu vrste stručne spreme koju poseduje (prema članu 10b osnovnog teksta Zakona pravo na dodatni koeficijent za utvrđivanje i obračun plate imaju državni službenici „geodetske struke“, a ne i drugi državni službenici istog nivoa obrazovanja ali druge vrste stručne spreme), kao sporno se postavlja da li se ova posebnost u zakonskom uređivanju prava na platu može temeljiti na izuzetku predviđenom članom 1. Zakona o državnim službenicima, budući da je izuzetak dopušten ako to proizlazi iz prirode posla državnih službenika, a u konkretnom slučaju zakonski osnov razvrstavanja u nova zvanja je vrsta stručne spreme, a ne priroda poslova koji se obavljaju na određenim izvršilačkim radnim mestima.
Četvrto, u skladu sa prethodnim, postavlja se i pitanje da li se osporenim zakonskim odredbama dovodi u pitanje ostvarivanje Ustavom utvrđenog načela jednakosti svih pred zakonom.
Rešenje o pokretanju postupka dostavljeno je na odgovor Narodnoj skupštini. Kako Narodna skupština nije u ostavljenom roku, a ni naknadno, dostavila odgovor, Ustavni sud je, saglasno odredbi člana 34. stav 3. Zakona o Ustavnom sudu („Službeni glasnik RS“, br. 109/07, 99/11 i 18/13-Odluka US), nastavio postupak.
U sprovedenom postupku Ustavni sud je utvrdio da se Zakonom o državnom premeru i katastru („Službeni glasnik RS“, br. 72/09 i 18/10) uređuju stručni poslovi i poslovi državne uprave koji se odnose na državni premer, katastar nepokretnosti, katastar vodova, osnovne geodetske radove, adresni registar, topografsko-kartografsku delatnost, procenu vrednosti nepokretnosti, geodetsko-katastarski informacioni sistem i Nacionalnu infrastrukturu geoprostornih podataka i geodetske radove u inženjersko-tehničkim oblastima (član 1.). Odredbom člana 8. stav 1. Zakona propisano je da je za stručne poslove (u daljem tekstu: geodetski radovi) i poslove državne uprave iz člana 1. ovog zakona nadležan Republički geodetski zavod (član 8. stav 1.), a delokrug Zavoda je uređen članom 10. Zakona.
Osporenim članom 1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru („Službeni glasnik RS“, broj 65/13), koji je stupio na snagu 2. avgusta 2013. godine, dopunjen je Zakon o državnom premeru i katastru tako što su posle člana 10. Zakona, dodati čl. 10a, 10b i 10v koji glase:
„Član 10a
Izvršilačka radna mesta u Zavodu razvrstavaju se po zvanjima, u zavisnosti od složenosti i odgovornosti poslova, potrebnih znanja i sposobnosti i uslova za rad.
Zvanja državnih službenika geodetske struke na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu jesu:
1) sa srednjim obrazovanjem geodetske struke: mlađi stručni geodetski referent i stručni geodetski referent;
2) sa osnovnim akademskim studijama, osnovnim strukovnim studijama, odnosno sa studijama u trajanju do tri godine geodetske struke, u skladu sa propisima koji su važili do dana stupanja na snagu Zakona o visokom obrazovanju („Službeni glasnik RS“, br. 76/05, 100/07-dr. propis, 97/08, 44/10 i 93/12-u daljem tekstu: Zakon o visokom obrazovanju): mlađi stručni geodetski saradnik i stručni geodetski saradnik;
3) sa master akademskim studijama, specijalističkim akademskim studijama, specijalističkim strukovnim studijama, odnosno sa osnovnim studijama u trajanju od najmanje četiri godine geodetske struke, u skladu sa propisima koji su važili do dana stupanja na snagu Zakona o visokom obrazovanju: mlađi stručni geodetski savetnik, stručni geodetski savetnik, samostalni stručni geodetski savetnik i viši stručni geodetski savetnik.
Državni službenici geodetske struke u Zavodu sa odgovarajućim obrazovanjem, stiču zvanje mlađeg stručnog geodetskog referenta, mlađeg stručnog geodetskog saradnika i mlađeg stručnog geodetskog savetnika po završenom pripravničkom stažu i položenom državnom stručnom ispitu.
Zvanja državnih službenika u Zavodu koji nisu geodetske struke utvrđuju se u skladu sa propisima o državnim službenicima.
U pogledu uslova za sticanje višeg zvanja, gubitka zvanja, napredovanja u viši platni razred i vanredno napredovanje, shodno se primenjuju odredbe zakona kojim se uređuju prava i dužnosti državnih službenika i pojedina prava i dužnosti nameštenika.
Član 10b
Državni službenici geodetske struke u Zavodu imaju pravo na osnovnu platu koja se obračunava tako što se osnovica pomnoži sa koeficijentom utvrđenim u skladu sa zakonom kojim se uređuju plate državnih službenika, uvećanim za dodatni koeficijent u skladu sa ovim zakonom.
Dodatni koeficijent iz stava 1. ovog člana, utvrđuje se u rasponu od 3% do 50% od koeficijenta utvrđenog u skladu sa zakonom kojim se uređuju plate državnih službenika u zavisnosti od zvanja, posebnih uslova rada, odgovornosti, složenosti poslova, obima, težine i prirode posla, kao i osnovne plate državnih službenika geodetske struke.
Dodatni koeficijent svakom državnom službeniku geodetske struke utvrđuje rešenjem direktor Zavoda, u skladu sa kriterijumima iz stava 2. ovog člana.
Član 10v
Odredbe čl. 10a i 10b ovog zakona, ne odnose se na državne službenike koje Vlada postavlja na položaj u Zavodu.“
Odredbama Ustava Republike Srbije, u odnosu na koje je Ustavni sud pokrenuo postupak za utvrđivanje neustavnosti osporenog člana 1. Zakona, utvrđeno je da je pravni poredak jedinstven (član 4. stav 1.) i da su pred Ustavom i zakonom svi jednaki i da svako ima pravo na jednaku zakonsku zaštitu bez diskriminacije, kao i da je zabranjena svaka diskriminacija, neposredna ili posredna, po bilo kom osnovu, a naročito po osnovu rase, pola, nacionalne pripadnosti, društvenog porekla, rođenja, veroispovesti, političkog ili drugog uverenja, imovnog stanja, kulture, jezika, starosti i psihičkog ili fizičkog invaliditeta (član 21. st. 1. do 3.); da svako ima pravo, pored ostalog, na pravičnu naknadu za rad (član 60. stav 4.).
Imajući u vidu da se osporenim zakonskim odredbama uređuju pitanja koja se odnose na položaj određene kategorije zaposlenih u Republičkom geodetskom zavodu i pitanja koja se odnose na utvrđivanje i obračun plate tim zaposlenima, a da se za Ustavni sud kao sporno postavilo pitanje da li se time povređuje ustavni princip jedinstva pravnog poretka, Ustavni sud nalazi da je prilikom ispitivanja ustavnosti osporenih odredaba potrebno najpre poći od propisa kojima je uređen pravni položaj Republičkog geodetskog zavoda, a koji opredeljuje položaj zaposlenih u Zavodu.
Prema odredbi člana 23. tačka 5. Zakona o ministarstvima („Službeni glasnik RS“, broj 44/14), Republički geodetski zavod ima status posebne organizacije, a prema članu 1. Zakona o državnoj upravi („Službeni glasnik RS“, br. 79/05, 101/07, 95/10 i 99/14), posebne organizacije su vrsta organa državne uprave (pored ministarstava i organa uprave u sastavu ministarstava). Odredbama člana 84. st. 1. i 5. Zakona o državnoj upravi propisano je da poslove iz delokruga organa državne uprave vrše državni službenici i da se položaj državnih službenika uređuje posebnim zakonom.
U pravnom sistemu Republike Srbije položaj, prava i dužnosti državnih službenika su uređeni Zakonom o državnim službenicima („Službeni glasnik RS“, br. 79/05, 81/05-ispravka, 83/05-ispravka, 64/07, 67/07-ispravka, 116/08, 104/09 i 99/14), te stoga Ustavni sud nalazi da su za razmatranje ove ustavnosudske stvari od značaja odgovarajuće odredbe tog zakona. Kao prvo, Ustavni sud konstatuje da je članom 1. Zakona data mogućnost da se „pojedina prava i dužnosti“ državnih službenika „u pojedinim državnim organima“ mogu posebnim zakonom urediti i drukčije ako to proizlazi iz prirode njihovog posla. Drugo, da je pojam „državnog organa“ širi od pojma organa državne uprave, te, saglasno članu 2. Zakona, obuhvata i sudove, javna tužilaštva, Republičko javno pravobranilaštvo, kao i službe Narodne skupštine, predsednika Republike, Vlade, Ustavnog suda i službe organa čije članove bira Narodna skupština. Prema istoj zakonskoj odredbi, državni službenik je lice čije se radno mesto sastoji od poslova iz delokruga organa državne uprave ili navedenih drugih državnih organa, odnosno koje se sastoji od opštih pravnih, informatičkih, materijalno-finansijskih, računovodstvenih i administrativnih poslova koji su povezani sa poslovima organa državne uprave, tj. državnog organa. Treće, odredbama Glave četvrte Zakona (čl. 32. do 43.) uređene su vrste radnih mesta državnih službenika. U zavisnosti od složenosti poslova, ovlašćenja i odgovornosti sva radna mesta državnih službenika se dele na položaje i izvršilačka radna mesta (član 32. stav 1.), a sva izvršilačka radna mesta se razvrstavaju po zvanjima, u zavisnosti od složenosti i odgovornosti poslova, potrebnih znanja i sposobnosti i uslova za rad (član 35. stav 2.). Prema odredbi člana 35. stav 3. Zakona, zvanja državnih službenika su: viši savetnik, samostalni savetnik, savetnik, mlađi savetnik, saradnik, mlađi saradnik, referent i mlađi referent. Odredbama čl. 36. do 43. Zakona propisani su uslovi za sticanje pojedinih zvanja. Četvrto, članom 32. stav 2. Zakona je propisano da se odredbe ovog zakona o podeli radnih mesta ne primenjuju na policijske, carinske i poreske službenike i na državne službenike koji rade na bezbednosnim i obaveštajnim poslovima i u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija. U okviru Glave treće Zakona (čl. 12. do 24.), u kojoj su uređena prava i dužnosti državnih službenika, kao jedno od prava, predviđeno je pravo državnog službenika na platu, naknade i druga primanja, koje se, kako je propisano, ostvaruje prema zakonu kojim se uređuju plate u državnim organima (član 13.). Vrste radnih mesta i razvrstavanje izvršilačkih radnih mesta po zvanjima Zakon ne predviđa kao prava državnih službenika. Prema odredbama Zakona prava državnih službenika su pravo na uslove rada (član 12.), pravo na primanja (član 13.), pravo na odmore i odsustva (član 14.), pravo na članstvo u sindikatu i udruženju (član 15.), pravo na žalbu (član 16.), kao i dodatna prava koja se, u skladu sa ovim zakonom i opštim propisima o radu mogu utvrditi kolektivnim ugovorom (član 17.).
Kako se osporene odredbe člana 1. Zakona, u delu novododatog člana 10b, odnose na uređivanje plata pojedinih državnih službenika u Republičkom geodetskom zavodu, a imajući u vidu citiranu odredbu člana 13. Zakona o državnim službenicima, Ustavni sud u ovom slučaju smatra relevantnim i sledeće odredbe Zakona o platama državnih službenika i nameštenika („Službeni glasnik RS“, br. 62/06, 63/06-ispravka, 115/06-ispravka, 101/07, 99/10, 108/13 i 99/14), kojima je propisano: da se plata državnih službenika sastoji od osnovne plate i dodataka na platu (član 2. stav 1.), a da se osnovna plata određuje množenjem koeficijenata sa osnovicom za obračun i isplatu plata (u daljem tekstu: osnovica) (član 7. stav 1.); da se koeficijenti za izvršilačka radna mesta određuju time što se svako izvršilačko radno mesto svrstava u jednu od 13 platnih grupa, pri čemu se izvršilačka radna mesta svrstavaju u platne grupe od VI do XIII (član 9.); da se izvršilačko radno mesto svrstava u platnu grupu koja odgovara zvanju u koje je razvrstano (član 11.) i da se koeficijent za izvršilačko radno mesto određuje prema platnom razredu platne grupe u kojoj se nalazi izvršilačko radno mesto (član 13. stav 2.).
Ceneći saglasnost odredaba osporenog člana 1. Zakona, u delu novododatog člana 10a kojim su utvrđena zvanja državnih službenika geodetske struke na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu i s tim u vezi uslovi za sticanje nekih od propisanih zvanja (st. 2. i 3.), sa ustavnim načelom jedinstva pravnog poretka koje nalaže da osnovni principi i pravni instituti predviđeni zakonima kojima se na sistemski način uređuje jedna oblast društvenih odnosa budu poštovani i u posebnim zakonima, osim ako je tim sistemskim zakonom izričito propisana mogućnost drugačijeg uređivanja istih pitanja, Ustavni sud je pošao od odredaba Zakona o državnim službenicima kojima su uređeni položaj, prava i dužnosti svih državnih službenika, pa i onih koji, u smislu člana 2. ovog zakona, obavljaju poslove iz delokruga Zavoda kao vrste organa državne uprave. S tim u vezi, Ustavni sud smatra da obavljanje poslova u organima državne uprave i u drugim državnim organima na način da su sva radna mesta, u zavisnosti od složenosti poslova, ovlašćenja i odgovornosti, podeljena na položaje i izvršilačka radna mesta, predstavlja jedan od segmenata normativnog uređenja državno-službeničkog sistema Republike Srbije, i to primarno u organima državne uprave, a sekundarno i u drugim državnim organima. Kako bi se iskazao značaj i doprinos izvršilačkih radnih mesta u ostvarivanju nadležnosti, odnosno poslova iz delokruga državnog ograna, zakonodavac je izvršio dalje razvrstavanje ovih radnih mesta na sledeća zvanja: viši savetnik, samostalni savetnik, savetnik, mlađi savetnik, saradnik, mlađi saradnik, referent i mlađi referent. Nadalje, po osnovu obavljanja poslova određenih radnih mesta u državnim organima, državni službenici, saglasno Zakonu, imaju određena prava i dužnosti koja su uslovljena prirodom i specifičnošću ovih poslova. S tim u vezi, iako je Zakonom o državnim službenicima dozvoljeno da se neka prava i dužnosti državnih službenika u pojedinim državnim organima, posebnim zakonom urede i drugačije, Ustavni sud smatra da drugačija podela radnih mesta državnih službenika u Zavodu, od Zakonom propisane, nije moguća, zato što, prvo, razvrstavanje izvršilačkih radnih mesta po zvanjima ne predstavlja pravo državnog službenika, već element sistema službeničkog odnosa u Republici, a drugo, zato što Zakon o državnim službenicima, kada je reč o odstupanjima od propisanog razvrstavanja, dopušta izuzetak u pogledu drugačijeg uređivanja ovog pitanja samo kada se radi o radnim mestima policijskih, carinskih, poreskih i državnih službenika koji rade na bezbednosnim i obaveštajnim poslovima i u zavodima za izvršenje krivičnih sankcija. Saglasno iznetom, i propisivanje posebnim zakonom dodatnih zvanja po kojima se razvrstavaju izvršilačka radna mesta državnih službenika, koja Zakon o državnim službenicima ne poznaje, predstavlja pravno neosnovano odstupanje od osnovnih principa i instituta utvrđenih ovim zakonom. Polazeći od navedenog, Ustavni sud je ocenio da je osporenim razvrstavanjem izvršilačkih radnih mesta pojedinih državnih službenika u Zavodu po zvanjima koja nisu predviđena Zakonom o državnim službenicima, zakonodavac narušio načelo jedinstva pravnog poretka utvrđeno odredbom člana 4. stav 1. Ustava. Ovo tim pre što osporene zakonske odredbe novoustanovljeno razvrstavanje zasnivaju na vrsti stručne spreme (geodetska struka) i nivou stečenog obrazovanja (srednje ili visoko) kao izričitim i isključivim merilima za razvrstavanje, iako su Zakonom o državnim službenicima kao merila za razvrstavanje izvršilačkih radnih mesta propisani složenost poslova koji se na određenom radnom mestu obavljaju, odgovornost za obavljanje tih poslova, potrebna znanja i sposobnosti za njihovo obavljanje i uslovi za rad.
Nadalje, Ustavni sud je utvrdio da iz osporenog člana 1. Zakona, u delu novododatog člana 10b, proizlazi da samo državni službenici geodetske struke, a ne i ostali državni službenici u Zavodu istog nivoa obrazovanja ali druge struke, imaju pravo na povećanje osnovne plate koje se ostvaruje uvećanjem njihovog postojećeg koeficijenta za obračun plate, za dodatni koeficijent, a u skladu sa kriterijumima propisanim osporenim Zakonom (st. 1. i 2.). Imajući u vidu da je pravo na uvećanu platu državnih službenika geodetske struke u Zavodu predviđeno primenom kriterijuma „vrsta stručne spreme“ ovih lica, Ustavni sud je ocenio da je ovakvim propisivanjem odstupljeno od principa utvrđenog Zakonom o državnim službenicima prema kome je drugačije uređivanje prava na platu posebnim zakonom, u odnosu na Zakon o platama državnih službenika i nameštenika, izuzetno dozvoljeno samo s obzirom na prirodu poslova koja se obavljaju na izvršilačkim radnim mestima u državnim organima. Saglasno iznetom, Ustavni sud smatra da je osporenim članom 1. Zakona, i u delu novododatog člana 10b, došlo do ustavnopravno neutemeljenog odstupanja od Zakona o državnim službenicima i Zakona o platama državnih službenika i nameštenika, koje predstavlja povredu ustavnog načela jedinstva pravnog poretka.
Osporenim određivanjem zvanja državnih službenika geodetske struke na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu i s tim u vezi i prava na platu ovih lica, koje je različito od načina na koji su ova pitanja uređena sistemskim zakonima, se, prema shvatanju Ustavnog suda, dovodi u pitanje ostvarivanje načela jednakosti svih pred Ustavom i zakonom, utvrđeno odredbom člana 21. stav 1. Ustava. Ovo iz razloga što se propisivanjem dodatnih zvanja za državne službenike geodetske struke i, po tom osnovu, prava na uvećanu platu samo ovih lica, ostali državni službenici istog nivoa obrazovanja na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu ne nalaze u istom položaju bez obzira na to koje poslove obavljaju, jer se osporenim zakonskim odredbama stvara nejednakost (diskriminacija) ovih lica i pravi njihovo razlikovanje i davanje prednosti državnim službenicima geodetske struke isključivo s obzirom na njihovu stručnu spremu. Propisano odstupanje od Ustavom proklamovanog jednakog tretmana svih lica pred Ustavom i zakonom, u vidu prava na uvećanje plate samo jedne kategorije zaposlenih u Zavodu, ne može se, prema mišljenju Ustavnog suda, opravdati osnovanim i legitimnim razlozima, s obzirom na to da iz osporenih zakonskih odredaba proizlazi da osnov za predviđeno uvećanje plate nije priroda i specifičnost poslova koje obavljaju državni službenici geodetske struke u odnosu na ostale državne službenike na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu, već isključivo vrsta stručne spreme koju su ova lica stekla. Kako za obavljanje poslova istog stepena složenosti i odgovornosti, dodatni koeficijent za obračun i isplatu uvećane plate ostvaruju samo državni službenici geodetske struke, osporenim zakonskim rešenjem se, prema shvatanju Ustavnog suda, takođe dovodi u pitanje i pravo zaposlenih u Zavodu na pravičnu naknadu za rad iz člana 60. stav 4. Ustava.
Polazeći od navedenog, Ustavni sud je utvrdio da odredbe osporenog člana 1. Zakona, u delu kojim su utvrđena zvanja državnih službenika geodetske struke na izvršilačkim radnim mestima u Zavodu i uslovi za sticanje nekih od ovih zvanja (novododati član 10a st. 2. i 3.), kao i u delu kojim je propisano pravo državnih službenika geodetske struke na uvećanje plate (novododati član 10b stav 1.), nisu u saglasnosti s Ustavom.
Kada su u pitanju preostale odredbe osporenog člana 1. Zakona, u delu novododatog člana 10a, kojima su propisana merila po kojima se razvrstavaju izvršilačka radna mesta u Zavodu (stav 1.) i određeno da se zvanja državnih službenika u Zavodu koji nisu geodetske struke utvrđuju u skladu sa propisima o državnim službenicima (stav 4.), a da se u pogledu napredovanja državnih službenika u Zavodu shodno primenjuju odredbe zakona kojima se uređuju prava i dužnosti državnih službenika i pojedina prava i dužnosti nameštenika (stav 5.), Ustavni sud ukazuje da ove odredbe same po sebi nisu neustavne, ali kako, s obzirom na predmet svog regulisanja, čine pravno-logičku celinu sa odredbama novododatog člana 10a čiju je neustavnost Sud utvrdio, Ustavni sud je ocenio da ni ove odredbe same za sebe ne mogu opstati u pravnom poretku. Nadalje, imajući u vidu da su preostalim odredbama novododatog člana 10b Zakona propisani kriterijumi u skladu sa kojima se obračunava i utvrđuje neustavno propisan dodatni koeficijent za uvećanje plate državnih službenika geodetske struke (st. 2. i 3.) i da odredbe novododatog člana 10v, kojima je isključena primena odredaba čl. 10a i 10b na državne službenike koje Vlada postavlja na položaj u Zavodu, čine pravno-logičku celinu sa odredbama ovih članova, Ustavni sud je iz ovih razloga utvrdio neustavnost i navedenih odredaba osporenog člana Zakona. S tim u vezi, Ustavni sud je ocenio da osporeni član 1. Zakona u celini nije u saglasnosti s Ustavom.
Polazeći od iznetog, na osnovu odredaba člana 42a stav 1. tačka 2) i člana 45. tačka 1) Zakona o Ustavnom sudu, Ustavni sud je doneo Odluku kao u izreci.
Na osnovu člana 168. stav 3. Ustava, odredbe člana 1. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o državnom premeru i katastru, navedenog u izreci, prestaju da važe danom objavljivanja Odluke Ustavnog suda u „Službenom glasniku Republike Srbije“.
PREDSEDNIK
USTAVNOG SUDA
Vesna Ilić Prelić