Vrsta: | Sudska praksa | ||
Sud: | Ustavni sud Republike Srbije * | Datum: 15.09.2005 | Broj: 1.U.194/05 |
Abstrakt: |
Javno preduzeće „Direkcija za izgradnju grada Niša“ iz Niša, podnelo je Ustavnom sudu predlog za ocenjivanje ustavnosti i zakonitosti Naredbe navedene u izreci, u delu u kome su u red indirektnih korisnika bucetskih sredstava uvrštena i „javna preduzeća u oblasti uređivanja građevinskog zemljišta“. Po mišljenju predlagača, navedena preduzeća „ni po jednom osnovu ne spadaju u red pravosudnih organizacija, ustanova, niti organizacija obaveznog socijalnog osiguranja“ koje Zakon o budžetskom sistemu svrstava u red indirektnih korisnika budžetskih sredstava. Predlagač smatra da mu je Naredbom faktički oduzeta poslovna sposobnost koju je stekao upisom u registar privrednih subjekata, navodeći da je do donošenja Naredbe obavljao delatnost u skladu sa Zakonom o preduzećima.U odgovoru Ministarstva finansija Republike Srbije se navodi da su javna preduzeća za uređivanje i korišćenje građevinskog zemljišta obuhvaćena Spiskom budžetskih korisnika, jer vrše poslove uređivanja i korišćenja građevinskog zemljišta, naplate naknade za korišćenje i uređivanje građevinskog zemljišta, a finansiraju se isključivo ili skoro isključivo iz budžeta lokalne samouprave.U postupku pred Ustavnim sudom utvrđeno je da je ministar finansija Republike Srbije doneo osporenu Naredbu kojom je u spisak indirektnih korisnika budžetskih sredstava lokalne vlasti, uvršteno i Javno preduzeće „Direkcija za izgradnju grada Niša“. Statutom Direkcije utvrđeno je da je Direkcija osnovana od strane Skupštine grada Niša, sa ciljem obavljanja javnih delatnosti u oblasti uređenja građevinskog zemljišta, kao i da se sredstva za njen rad obezbeđuju iz budžeta, samodoprinosa i drugih sredstva koja, prema odredbama Zakona o javnim prihodima i javnim rashodima („Službeni glasnik RS“, br. 76/91, 41/92, 18/93, 22/93, 37/93, 67/93, 45/94, 42/98, 54/99, 22/2001, 33/2004 i 135/2004), imaju karakter javnih prihoda i vode se na posebnom računu Skupštine grada.Ustavom Republike Srbije, utvrđeno je da Republika Srbija, između ostalog, uređuje i obezbeđuje finansijski sistem (član 72. stav 1. tačka 4).Odredbom člana 2. tačka 7. Zakona o budžetskom sistemu („Službeni glasnik RS“, br. 9/2002, 87/2002, 61/2005 i 66/2005), utvrđeno je da su indirektni korisnici budžetskih sredstava pravosudni organi, mesne zajednice, javna preduzeća, direkcije i fondovi osnovani od strane lokalnih vlasti koji se finansiraju iz javnih prihoda čija je namena utvrđena posebnim zakonom, ustanove osnovane od strane Republike, odnosno lokalne vlasti, nad kojima osnivač, preko direktnih korisnika budžetskih sredstava, vrši zakonom utvrđena prava u pogledu upravljanja i finansiranja, kao i budžetski fondovi. Članom 73e stav 1. Zakona propisano je da ministar utvrđuje spisak direktnih i indirektnih korisnika budžetskih sredstava Republike, odnosno lokalne vlasti i organizacija obaveznog socijalnog osiguranja, koji su uključeni u sistem konsolidovanog računa trezora.Imajući u vidu da je „Direkcija za izgradnju grada Niša“ osnovana od strane Skupštine grada Niša, kao javno preduzeće sa ciljem obavljanja javne delatnosti, te da se sredstva za rad ovog preduzeća obezbeđuju iz javnih prihoda, Ustavni sud je ocenio da je Naredba u osporenom delu u saglasnosti sa odredbom člana 2. tačka 7. Zakona o budžetskom sistemu, kojom je, između ostalog, propisano da u indirektne korisnike budžetskih sredstava spadaju i javna preduzeća, direkcije i fondovi osnovani od strane lokalnih vlasti koji se finansiraju iz javnih prihoda čija je namena utvrđena posebnim zakonom.S obzirom na to da je odredbama člana 119. st. 1. i 3. Ustava propisano da zakon, statut autonomne pokrajine, drugi propis ili opšti akt mora biti saglasan s Ustavom, kao i da svaki drugi propis i opšti akt mora biti saglasan sa zakonom i ostalim republičkim propisima, Ustavni sud je ocenio da je, Naredba u osporenom delu u saglasnosti i s Ustavom Republike Srbije.