Dragan Ilic |
SMRTNA KAZNA I PREVENCIJA |
Smrtna kazna (poena capitalis) sastoji se u
lišenju života učinioca krivičnog dela. U teoriji krivičnog prava, postoji
još i danas, posle dugog istorijskog razvoja, izvestan broj pitanja koja
nimalo nisu izgubila od svoje aktuelnosti, iako se o njima raspravlja tako
reći svakodnevno, bez prestanka. Jedno od takvih pitanja je i pitanje
smrtne kazne. Slobodno se može reći da ne postoji ni jedan drugi
problem u krivičnom pravu za koji su toliko zainteresovani najširi
krugovi, ne samo pravnika, već i filozofa, etičara, psihologa,
lekara i drugih, veoma raznovrsnih struka. Razlog je razumljiv. Čovek je
predmet proučavanja mnogobrojnih, veoma različitih nauka.
Život čoveka, naročito njegov nastanak i završetak,
predstavljaju dve najznačajnije tačke kada se radi o čoveku
kao živom biću. Ima li pravo društvo, odnosno država, da
oduzme pojedincu život, tu najveću dragocenost?[1] Kazna predstavlja zlo koje se nanosi
učiniocu krivičnog dela, a koje se sastoji u povredi, odnosno
oduzimanju izvesnih prava koja pripadaju tom učiniocu. U vezi sa ovakvim
pojmom i sadržinom kazne, jedno od prvih pitanja koje je postavljeno u
teoriji krivičnog prava, bilo je pitanje, na osnovu čega
država, odnosno društvo, poseduje pravo kažnjavanja (ius
puniendi). Pitanje pravnog osnova kazne, zajedno sa pitanjem svrhe kazne,
predstavlja jedno od prvih i najvažnijih pitanja. Pitanje pravnog osnova
kazne je na prvom mestu filozofski problem, a o tome najbolje svedoči činjenica
da su se ovim problemom u većoj meri bavili filozofi, nego pravnici. U
teoriji krivičnog prava, pitanje pravnog osnova kazne, isto tako
predstavlja važan problem kome se posvećuje mnogo pažnje. Polazeći od jedinstva materijalnih i
formalnih elemenata, kazna se može definisati kao prinudna mera
predvidjena u zakonu koju izriče sud prema krivično odgovornom
učiniocu krivičnog dela u cilju zaštite odredjenih vrednosti u
odredjenom društvu, a koja se sastoji u oduzimanju ili
ograničavanju odredjenih sloboda i prava. Inače, kazna ima dugu istoriju. Mada je
čovečanstvo svesno njenih nedostataka, ona je ipak sredstvo koga se
do danas ni jedna država nije odrekla. Kao pravna sankcija, produkt je
odredjenih društvenih odnosa, a sociološki pretpostavlja postojanje
državne vlasti, formiranje posebne vlasti u društvu koja je u
stanju da drugima nametne odredjene norme ponašanja i da osigura njihovo
poštovanje. Isto tako, kazna pretpostavlja odredjenu strukturu
društva koju odredjena grupacija želi da sačuva, ona je
reakcija na nedopušteno ponašanje u cilju održavanja takve
socijalne strukture. Iako kazna postoji odavno i za čitavo vreme u
osnovi je sačuvala sociološki identitet bića, ona je ipak u
konstantnoj evoluciji, koja se pre svega očituje u promeni shvatanja,
šta je osnova njenog opravdanja, u čemu je njeno biće i koji
su njeni neposredni ciljevi, s tim u vezi menjaju se i same vrste kazni i
načini njihovog izvršenja. Tako, duh kažnjavanja varira kroz
vekove i uvek je funkcija odredjenog vremena i sredine, vladajućih,
moralnih i idejnih shvatanja, dominirajuće filozofije i politike. Uvek,
u čitavoj svojoj istoriji, kazna je u funkcionalnoj vezi s celokupnom
socijalnom strukturom društva, ona se može istorijski pratiti i
razumeti samo ako se dovodi u vezu s državnim, filozofskim i pravnim
sistemima sveg vremena. U prvom redu, kazna je retributivna mera, retributivna je u tom smislu što izražava i u sebi materijalizuje putem ograničenja odredjenih prava i sloboda čoveka socijalno-etičku osudu pojedinca za učinjeno delo, opšte javno neodobravanje i prekor za to delo, kazna je javna negativna socijalo-etička osuda učinioca za njegovo delo, a u kontekstu toga podsticaj i poziv za sve da se ponašaju u skladu sa zahtevima društva. Dakle, retributivna priroda kazne sastoji se u tome da ova prinudna mera krivičnog prava mora odgovarati zahtevima socijalne pravde. Kazna kao socijalno-etički prekor, smatra se da zadovoljava potrebu za pravdom, a koja je u duši čoveka zamenila žedj za osvetom kao osnovom represije. Dalje, retribucija daje kazni, povezujući je za pravednost etičke dimenzije i vrednosti, što je neophodno za ostvarivanje socijalne funkcije kazne na društvenom i individualnom nivou. Samo kaznu vezanu za pravdu i pravednost, čovek može primiti kao opravdani društveni prekor za učinjeno delo. Takva kazna može vaspitno delovati na samog učinioca i na druge gradjane da ne čine krivična dela. Ako bi kazna bila isključivo preventivna mera, tada bi značila raskid krivičnog prava i etičkih stavova savremenog čoveka, u najmanju ruku, to bi u znatnoj meri smanjilo mogućnost krivičnog prava u suzbijanju kriminaliteta. Smrtna kazna, kao najteža krivična
sankcija, ukinuta je u našem krivičnom pravu kad su u pitanju
krivična dela predvidjena saveznim zakonom. Prema čl. 21 st. 2
Ustava SRJ, smrtna kazna se ne može predvideti za krivična dela
koja se propisuju saveznim zakonom. Medjutim, Zakonom o izmenama i dopunama
KZ SRJ ("Sl. list SRJ" br. 73/93), brisane su sve odredbe o smrtnoj kazni u tom
zakonu, osim načelne odredbe koja dopušta da ova kazna bude
propisana republičkim zakonom (čl. 34 tač. 1) i odredbe da se
smrtna kazna može izreći samo kao glavna kazna (čl. 35 st. 1). Sada se postavlja pitanje opravadanosti
smrtne kazne a ono je jako opširno razradjeno u teoriji. Medju pravnim
teoretičarima i filozofima, smrtna kazna imala je svojih pristalica i
protivnika. Tako, abolicionisti su polazili s raznih pozicija, filozofskih,
humanističkih, moralnih i psiholoških, u dokazivanju da je smrtna
kazna nepotrebna, neopravdana i nepravedna. Državi se s filozofskog i
humanističkog stajališta osporavalo pravo da raspolaže
životima svojih gradjana. Ističe se da je pravo Danas se sasvim opravdano može
postaviti pitanje da li je smrtna kazna opravdana i šta su razlozi da se
ona zadrži u svojim sadašnjim okvirima. Ovo pitanje uzbudjuje nas
kao problem naše civilizacije, stav koji treba stalno preispitivati sa
stajališta humanističkih pozicija društva, prava uopšte i
samog krivičnog prava. Samatramo da ovo pitanje ne treba razmatrati kao
neki univerzalni problem, izvan prostora i vremena, već kao problem
odredjenog naroda u odredjenom vremenu. Dalje, šta je danas kod nas, kad
je reč o smrtnoj kazni zahtev pravednosti i svrsishodnosti. Bez koristi
je pozivati se na koncepcije i argumente iz prošlosti ili isticati
vizije daleke budućnosti, naprotiv, neophodno je konkretno sagledati
sadašnjost. Isto tako, treba imati u vidu da celokupni istorijski razvoj
smrtne kazne u Evropi, u poslednjih sto godina pokazuje da je smisao tog
razvoja u postepenom ukidanju smrtne kazne i da će jednog dana to
dovesti do potpunog ukidanja ove kazne. No, bez obzira na naša sadašnja
rešenja, ne smeju se činiti prepreke, vezane za diskusije oko
ukidanja smrtne kazne, naime, dužni smo da u izgradnji našeg
društvenog, političkog i pravnog sistema stalno preispitujemo
principe i stavove s gledišta jačanja pozicije čoveka u
našem društvu i humanizaciji. S tim u vezi, treba istaći da je
u rezoluciji savetovanja Jugoslovenskog udruženja za krivično pravo
i kriminologiju, u Ohridu 1966. godine, istaknuto da "Izmenjeni uslovi naše kriminalne politike,
posmatrani u svetu širokih humanističkih aplikacija u praksi
našeg društva, zahtevaju da se ponovo preispita opravdanost daljeg
zadržavanja smrtne kazne, koja se inače vrlo restriktivno
primenjuje u praksi naših sudova".
Generalna skupština UN je 1968. godine jednoglasno prihvatila rezoluciju
u kojoj se zemlje članice pozivaju da prouče mogućnost
potpunog ukidanja smrtne kazne ili smanjenje liste zločina za koje se
ona izriče. Kada se smrtna kazna posmatra kao otvoren
problem, postavlja se pitanje, kako je opravadati u društvu, gde je
čovek vrhunska vrednost, ima li smisla, i ako ga ima u čemu se
satoji taj smisao da jedna kazna koja znači uništavanje ljudskog
života, negiranje svake šanse da se čovek popravi egzistira.
Da li takva kazna možda nije u neskladu sa svešću našeg
čoveka i koji je taj princip našeg društva koji ovu kaznu
može opravdati. S obzirom da kaznu opravdava njena nužnost u
sociološkom smislu, koja integriše u sebi i zahtev za
poštovanjem etičkih postulata i osnovnih prava i sloboda
čoveka, može se potaviti pitanje da li je današnjem
društvu, a s tim u vezi i našem, imajući u vidu visok stepen
civilizacije, filozofiju i politiku društva, te da društvo
raspolaže efikasnim mogućnostima da osigura poštovanje da
osigura poštovanje zakona, uopšte potrebna smrtna kazna. Na ovo
pitanje, s obzirom na snagu današnje državne organizacije i
efikasnost sredstava kojima ona raspolaže za ostvarivanje svojih
funkcija, na ovo pitanje ne bi se mogao dati pozitivan odgovor Ako se danas kao apsolutno važeća
prihvati maksima da je pravo na život, koje koincinira sa šansom da
se svako menja, popravlja, prirodno pravo čoveka i da niko nema pravo da
mu oduzme život, gubi se svaka osnova za opravdanje smrtne kazne. Zakon ne govori ništa o odmazdi, iako
je po našem mišljenju, s obzirom da naš zakon poznaje smrtnu
kaznu, nesumnjivo da se u svrhu kažnjavanja mora pojaviti kao jedan njen
elemenat i odmazda. Ovaj elemenat svrhe kažnjavanja možda bi se
mogao podvesti pod odredbu zakona koja govori o sprečavanju
društvenoopasne delatnosti, jer iako zakon pod ovim podrazumeva na prvom
mestu zaštitu društva od kriminaliteta, nije isključeno da se
pod ovom formulom razume i odmazda, kao elemenat svrhe kažnjavanja.[2] Predstojećim donošenjem
jugoslovenskog krivičnog zakonika, potrebno je sagledati i proceniti
opravdanost izmena u postojećim zakonodavnim rešenjima, a posebno
da se u našem kaznenom sistemu nadje adekvatna zamena za smrtnu kaznu,
inače, ukinutu Ustavom SRJ. Smatramo da je dalje održavanje ove
kazne kod nas sasvim neopravdano, a kao zamena za nju mislimo da bi trebala
da se propiše kazna zatvora, čiji bi maksimum iznosio 40 godina,
time bi se, smatramo sasvim sigurno postigla svrha, kako specijalne, tako i
generalne prevencije, što se ne bi postiglo sa kaznom zatvora u doživotnom
trajanju, koju neki autori ističu kao zamenu za smrtnu kaznu. Treba imati u vidu da svaka krivična
sankcija ima svoju svrhu i u nominalnoj je funkciji suzbijanja kriminaliteta
kao društvene pojave. Tako, shodno čl. 5 st. 2 KZ SRJ, opšta
svrha propisivanja i izricanja krivičnih sankcija je suzbijanje društveno
opasnih delatnosti kojima se povredjuju ili ugrožavaju društvene
vrednosti zaštićene krivičnim zakonodavstvom. Ovde se radi o
svrsi koja je zajednička za sve krivične sankcije, što
pretpostavlja postojanje posebne svrhe kažnjavanja za svaku pojedinu
vrstu kazne. U okviru opšte svrhe krivičnih sankcija, svrha
kažnjavanja je: sprečavanje učinioca da čini
krivična dela i njegovo prevaspitanje, vaspitni uticaj na druge da ne
čine krivična dela i jačanje morala i uticaj na razvijanje društvene
odgovornosti i discipline gradjana. Iz napred navedenog, može se
zaključiti da se zaštita društva od kriminaliteta ostvaruje
sredstvima prevencije. Pod preventivnim merama podrazumevaju se
mere državnih i drugih organa upravljene na sprečavanje negativnih
društvenih pojava ili zabranjenih posledica i na stvaranje uslova da do
takvih pojava i posledica ne dodje. Prilikom preduzimanja privremenih mera,
organ koji ih preduzima mora ostati u granicama svoje nadležnosti, a
istovremeno je dužan poštovati ustavom zajemčene slobode i
prava gradjana. Naš zakonodavac polazi od shvatanja da
je krajnji cilj kazne zaštita društva od kriminaliteta, a da je
njen neposrednji cilj sprečavanje učinioca da ne čini
krivična dela i njegovo popravljanje, što znači specijalna
prevencija, a zatim vršenje vaspitnog uticaja na druge da ne čine
krivična dela i razvijanje društvenog morala i društvene
discipline gradjana, što znači generalna prevencija. KZ ne predvidja odmazdu kao svrhu
kažnjavanja. Medjutim, elemenat odmazde je prisutan u samom prinudnom
karakteru. S druge strane postojanje smrtne kazne u našem krivičnom
pravu govori o postojanju odmazde kao jednog od elemenata svrhe
kažnjavanja. Isto tako, kod odmeravanja kazne izmedju ostalog zahteva se
uzimanje u obzir i težina dela kao objektivne okolnosti, što takodje
govori o postojanju elementa odmazde u kažnjavanju. Ovaj se elemenat
javlja samo kao prateća nužnost kazne, kao jedan od elemenata u
ostvarivanju krajnjeg cilja-sprečavanja vršenja krivičnih dela
i zaštite društva od kriminaliteta. Zakon ističe prevenciju kao jedini cilj
kažnjavanja. To je i razumljivo jer odmazda je iracionalna i nespojiva
sa humanističkim karakterom krivičnog prava. Ona nije i ne
može biti cilj kazne, ali je njen elemenat, koji je neodvojiv od nje.
Zbog toga je svaka prevencija praćena represijom, one su funkcionalno
povezane. Teži se ostvarivanju prevencije ali kroz prinudu koja
odražava represiju. Savremeno krivično Ostvarivanje prevaspitanja putem prevencije
zahteva poznavanje ličnosti delinkventa da bi se izvršila
individualizacija kazne kod njenog odmeravanja i što je važnije,
kod njenog izvršenja. Tako, putem prilagodjavanja načina izvršenja
kazne, osobenostima ličnosti delinkventa, nastoji se da se prodre do
njegove svesti i izvrši izmena njegovih pogleda i stavova u odnosu na
društvo, na ljudske i društvene vrednosti u smislu prihvatanja tih
vrednosti kao uslova zajedničkog života i tako podigne njegova
svest na stepen ponašanja koji odgovara zahtevima društva. Ovakvim
podizanjem svesti razvija se osećaj lične i društvene
odgovornosti, kao i osećaj dužnosti da se učestuje u
društveno korisnom radu. Putem specijalne prevencije vrši se resocijalizacija
delinkventa, odnosno transformacija njegovog ponašanja, pa i
cele psihološke ličnosti, tako da od devijantne, društveno
negativne i štetne ličnosti postane društveno koristan
član društva. Inače, potpuna promena ličnosti teško
je ostvarljiva kod formiranih ličnosti, ali je izgradjivanje sposobnosti
prilagodjavanja društvenim uslovima zajedničkog života,
izgradjivanje navike na rad i razvijanje osećanja odgovornosti
moguće kod najvećeg broja učinioca dela. Zbog toga je tretman
usmeren na ostvarivanje navedenih promena kod izvršenja kazne. |
Generalna prevencija ostvaruje se
razvijanjem društvene odgovornosti i discipline gradjana. Njome se
vaspitno utiče na gradjane da ne čine krivična dela, što
se postiže putem opomene i zastrašivanjem mogućih latentnih
delinkvenata da to ne postanu, jer se za izvršenje krivičnog dela
kažnjava pa vaspitno-opominjuća funkcija prema gradjanima ostvaruje
se propisivanjem, izricanjem i izvršenjem kazni za učinjeno
krivično delo. Sama saznanja o zabranjenosti dela i kažnjavanju za
njegovo izvršenje deluje na svest ljudi, tako da izaziva osećanje
predustrožnosti, odnosno povećanu kontrolu ponašanja, što
dovodi do razvijanja društvene odgovornosti i discipline gradjana. Sem
toga, generalna prevencija se ostvaruje i samim postojanjem organa
pravosudja, njihovom efikasnošću u otkrivanju krivičnih dela i
njihovih učinilaca, činom sudjenja i upoznavanjem javnosti sa
otkrivenim delima, učiniocima i osudama. Izvesno je da se
generalno-preventivna funkcija krivičnog prava najefikasnije ostvaruje
brzim otkrivanjem krivičnih dela i njihovih učinilaca, pri
čemu pored osećanja zadovoljenja pravde kažnjavanjem, dolazi i
do učvršćivanja osećanja pravne sigurnosti kod gradjana.
Može se reći da dejstvo generalne prevencije nije u strahu od
teške kazne, koliko u osećanju da će delo biti otkriveno a
učinilac kažnjen i tako moralno obeležen kao čovek koji
se ogrešio o zakon. Retribucija bez odmazde podrazumeva
napuštanje tradicionalnog shvatanja da je kazna po svom biću,
smislu i cilju zlo, jer shvatiti kaznu kao zlo znači shvatiti kaznu kao
odmazdu i sredstvo za odmazdu. Ne može biti i nije cilj i smisao kazne
da se učiniocu nanese zlo. Isto tako, nije moralno, socijalno, niti
humano da se na jedno zlo reaguje drugim zlom. S toga nerazumljivo je hteti
jedno zlo, što je učinjeno pre toga zlo. Zlo je bit kazne tek kada
se ono primenjuje radi odmazde. Medjutim, ako se kaznom teži ka drugim
ciljevima, onda zlo koje ona nužno donosi sa Biće kazne zahvata u savremenom
krivičnom pravu drugi proces, radi se o uticaju prevencije kao cilja
kazne, na samo jezgro kazne, njenu suštinu, i biće. Jačanje
preventivne funkcije kazne ne može ostati bez uticaja na prirodu njenog
bića: funkcija ovde oblikuje biće. Evolucija je u tome da se
nadvlada današnja podvojenost bića kazne kao retribucije, odmazde,
i cilja kazne kao prevencije, da se uspostavi jedinstvo bića i cilja kazne,
što je nužno i u funkcionalnom i u teoretskom smislu. Nova
retribucija, koja je sama okrenuta i budućnosti čoveka može se
sasvim prirodno u jezgru kazne povezati s prevencijom koja je dominantni cilj
kažnjavanja, i koja je isto tako okrenuta budućnosti. Danas se,
imajući na umu opisane procese i promene u retribuciji kao i konstantno
jačanje prevencije, kao cilja kazne-biće kazne postepeno modulira
kao jedinstvo retributivne i preventivne komponente, umesto dosadašnjeg
čisto retributivnog jezgra kazne.[4] Retribucija i prevencija odredjuju smisao i
funkciju krivičnog prava u celini, pa i njegov sistem sankcija, u kome
glavnu ulogu imaju kazne. Kao društvene kategorije, one su
dinamične, menjaju svoj sadržaj, kao društvene vrednosti u
medjusobnom su sukobu i tako u jednom istorijskom razdoblju, u jednoj sredini
dominira jedna vrednost, a potom u drugoj sredini i u drugo vreme, druga vrednost. Izvesno je da
savremenom krivičnom pravu odgovara da svoju zaštitnu funkciju
ostvaruje oslanjajući se i na retribuciju, i na prevenciju.
Koegzistencija retribucije i prevencije u savremenom krivičnom pravu
odražava dijalektiku društvene i moralne situacije i ta kombinacija
je najbolje rešenje kada su u pitanju ciljevi kažnjavanja. S obzirom da je smisao i društvena funkcija
krivičnog prava da pridonosi suzbijanju kriminaliteta, u okviru
opšteg sistema mera društvene kontrole zaštite i da je to
moguće samo ako je ono u celini preventivno orijentisano, da tako
deluje, da sprečava krivična dela, može se zaključiti da
cilj kazni nije ništa drugo, nego prevencija. Na ovaj način se
potvrdjuje i izražava socijalna funkcija krivičnog prava, jer je
jedino prevencija cilj socijalnog karaktera. Dakle, delovanje krivičnog
prava i kazni je u budućnosti i sastoji se u tome da osudjeni ne
čini nova krivična dela, a i da drugi ne slede primer njegove
delinkvencije. U tome se sastoji doprinos krivičnog prava suzbijanju
kriminaliteta i zaštiti društva od devijantnih ponašanja. Medjutim, prevencija ne sadrži nikakve
proverene i odredjene kriterijume za dimenzinisanje sankcija i za to kakva se
sredstva mogu koristiti u krivičnom pravu za suzbijanje kriminaliteta.
Isticanje u prvi plan efikasnosti, što je inače svojstveno Preventivni ciljevi, specijalna i generalna prevencija,
ostvaruju se putem kazne, koja u svom biću nosi i retribuciju, koja se
kao takva mora realizovati, iako je kao cilj istaknuta samo prevencija.
Naime, prevenciju nosi kazna koja je neodvojiva od retribucije i koja mora
živeti i oživotvoriti se kao i retribucija. Može se
zaključiti da su ciljevi kažnjavanja u našem krivičnom
pravu-specijalna i generalna prevencija, bazirani na jednoj kazni čija
je unutrašnja komponenta i retribucija, a ta se kazna mora realizovati u
ostvarenju ciljeva kažnjavanja. Specijalna prevencija, posebno kao
resocijalizacija spada u najveća dostignuća u razvoju
krivičnog prava. Ovo s toga, što ona otvara krivičnom pravu
put do čoveka kao odredjene individue, što stvara mogućnost za
blagotvorni uticaj kazne na čoveka, za aktivnu politiku pomoći
društva čoveku, delinkventu. Ona posebno kao resocijalizacija je
najadekvatniji način da se sredstvima krivičnog prava društvo
suprostavi kriminalitetu, s obzirom da je popravljanje delinkventa put da se
odvrati od novih krivičnih dela i da se na taj način društvo
zaštiti od kriminaliteta. Kako se radi o delovanju kazne na čoveka,
a ljudi su kao ličnosti različiti, najdublji smisao specijalne
prevencije sastoji se u prilagodjavanju kazne ličnosti delinkventa. Ova prevencija pretpostavlja poznavanje
delinkventa kao ličnosti i može se realizovati individualizacijom
pri izboru kazne i odredjivanju mere kazne, te odgovarajućim
načinom izvršenja kazne. Bitno je za specijalnu prevenciju
nastojanje da se delinkvent podigne na stepen ponašanja koji odgovara
osnovnim zahtevima našeg društva, da se kod njega učvrsti
osećanje individualne i društvene odgovornosti, društvene
svesti i samodiscipline, da se osposobi za odgovorno i savesno
učešće u socijalnom životu. Baš je aktiviranje
socijalne odgovornosti, vaspitanje za tu odgovornost, ono što odredjuje
cilj i sadržaj specijalne prevencije i od čega se očekuju
najveći efekti (a to je i svedočanstvo o neraskidivoj vezi krivice,
odgovornosti i resocijalizacije). Prihvatanje individualne prevencije, posebno
resocijalizacije, kao cilj kažnjavanja, znači nastojanje da
učinilac ponovo postane punovredan član društva,
kao i nastojanje čitavog društva da ga sugradjani po
izdržavanju kazne prihvate kao takvog. Resocijalizacija obuhvata
nastojanja da se uklone činioci devijantnog ponašanja i da se
osudjeni ponovo prilagodi društvenoj zajednici, njenim pravilima
zajedničkog života. Pri tome svemu ne treba imati prevelikih
iluzija o kompletnom učinku resocijalizacije. Ona verovatno ne može
izmeniti čoveka, ali jedan dobar, dobro U specijalno-preventivnoj funkciji, kazna se
ostvaruje na više načina, kao zastrašivanje, kao pozitivni
moralno vaspitni uticaj na jačanje svesti i discipline, kao
popravljanje. Ponekad i sama činjenica o kažnjavanju ima uticaja
kod odredjenih delinkvenata. Za njih je kazna kao izraz društvene osude,
kao socijalno etički prekor, svedočanstvo da su bili na
pogrešnom putu, ali isto tako i znak da društvo prestupnicima ne
oprašta. Na veliki broj delinkvenata najdublji dojam ostavlja
zastrašujući učinak kazne, ovde su u pitanju ličnosti bez
ustaljenih asocijalnih tendencija u načinu vodjenja života,
kolebljivci, nestabilne ličnosti bez zaustavljanja svojih instinkta, a
kod njih pretnja kaznom i kažnjavanje mogu imati snagu motiva koji
odvraća od izvršenja dela. Popravljanje kao oblik specijalne
prevencije, realizuje se posebno u toku izdržavanja kazne lišenja
slobode putem odgovarajućeg tretmana. Na taj način nastoji se da se
kod delinkventa otklone one slabosti koje su uticale na njegovo delinkventno
ponašanje. Isto tako, popravljanje se može realizovati i putem
odredjenih tretmana na slobodi, kao što je uslovna osuda. Generalna prevencija, kao cilj
kažnjavanja sastoji se u antikriminalnom učinku na gradjane, ili,
prema čl. 33 KZ SRJ u vaspitnom uticaju na gradjane da ne čine
krivična dela, u jačanju morala društva i uticaju na razvijanje
društvene odgovornosti i discipline gradjana. Ovakav učinak kazne
proizilazi iz samog postojanja krivičnih zakona i u njima sadržanih
pretnji kaznama, iz uspešnog otkrivanja delinkvenata, izricanja kazni i
njihovih izvršenja. Sam učinak generalne prevencije putem
kazne ostvaruje se na više načina. Neki gradjani uzdržavaju se
da počine krivična dela zbog straha od kazne, zbog efikasnosti
poretka, zbog kazne kao teške prinudne mere i difamantnog akta. Ovakvo
(kolektivno) zastrašivanje ostvaruje se samim postojanjem krivičnih
zakona, postojanjem organizacije za gonjenje delinkvenata i za njihovo
sudjenje, izricanjem kazni i njihovim izvršenjem. Ovaj aspekt generalne
prevencije posebno dobija na značaju kad se radi o odvraćanju od
izvršenja krivičnih dela osoba sklonih nasilju i bezobzirnim
postupcima prema drugim ljudima. Zastrašivanje kao generalna prevencija
ima svoju vrednost i danas s obzirom na stanje individualne i društvene
svesti. I eliminisanje pojedinca putem smrtne kazne je jedan oblik u kome se
realizuje generalna prevencija.[6] Najvažnija pozitivna funkcija generalne
prevencije jeste generalna prevencija kao doprinos razvijanju društvenog
morala, društvene svesti, odgovornosti i discipline gradjana, generlna
prevencija kao socijalno-pedagoški učinak kazne na gradjane. Iako
je kazna upravljena protiv odredjenog pojedinca, ona ne deluje samo na
njega, treba da bude takva da istovremeno deluje na sve gradjane u smislu
jačanja njihovih antikriminalnih ponašanja, da deluje kao snaga
koja će ih odvratiti od izvršenja krivičnih dela, koja će
povećati i ojačati sve motive u čoveku za odustajanje od
izvršenja društveno nedopuštenih dela. Opšte
antikriminalno raspoloženje javnosti izazvano dejstvom krivičnog
prava, jednodušnost javnosti u osudi nedopuštenih dela, u
neodobravanju kriminalne delatnosti, jeste važan antikriminalni faktor. Samo sazananje pojedinca da će ga
sredina i javnost osuditi i da neće odobriti njegov postupak, u
snažnoj meri utiče na druge da ne preduzmu nedopuštena
ponašanja. Isto tako, klima tolerancije i pasivnosti javnosti u odnosu
prema nedopuštenim ponašanjima i delima gradjana, za mnoge
može biti podsticaj za vršenjem krivičnih dela. Antikriminalni
učinak kazne u smeru stvaranja i jačanja moralnih osvedočenja
gradjana, može biti jako snažan faktor politike suzbijanja
kriminaliteta, uz pretpostavku da su društveno-etički stavovi i
pravila izraženi u zakonima i presudama, a u skladu s uverenjem
gradjana. Radi ostvarivanja generalno-preventivne
funkcije, posebno je važno da je pravni poredak efikasan u otkrivanju,
gonjenju i kažnjavanju delinkvenata, da se počinioci brzo otkriju i
kazne. Činjenica da je društvo u stanju da uspešno ostvaruje
pretnje kaznom i da svakog učinioca stiže za to zaslužena
kazna, najbolji je način da se ostvari generalna prevencija. Ako pravni
poredak redovno otkriva krivična dela i počinioce i što pre ih
bez izuzetka kažnjava, sigurnije će se i sa više efekta
postići cilj kažnjavanja. Učinak generalne prevencije se
umanjuje ako društvo nije u stanju da redovno ostvaruje
kažnjavanje, ako se ne kažnjavaju bez razlike svi učinioci
krivičnih dela, ili ako se pak čestim pomilovanjima znatno
skraćuju izrečene kazne. Prema tome, učinak generalne
prevencije ne ostvaruje se najuspešnije teškim kaznama, već
zadovoljavanjem moralnih osvedočenja gradjana, a naročito
vaspitno-moralni učinak generalne prevencije pretpostavlja da su
krivični zakoni, čitavo pravo, pravni i društveni poredak
prihvaćeni od gradjana. Takodje ona traži i ima za pretpostavku
jednu širu popularizaciju zakona, delovanja krivičnih sudova i
njihovih osuda. Što se tiče smrtne kazne, i
ebolicionisti, i retencionisti, podržavajući svoje stavove vezane
za smrtnu kaznu ističu generalnu prevenciju, ali sa različitih
aspekata. Tako, prvi ovoj kazni odriču bilo kakav preventivni karakter,
dok njene pristalice prevenciju smatraju jednim od glavnih argumenata koji
opravdava njenu dalju primenu. U tom kontekstu podrazumeva se vaspitni uticaj
na druge da u buduće ne vrše krivična dela, dok anglosaksonska
pravna literatura, jednostavno govori o zastrašujućem dejstvu
smrtne kazne, koja se stavlja do znanja svim gradjanima koji učine
krivično delo za koje je ova kazna predvidjena. Suštinski
posmatrano, generalna prevencija i jeste zastrašivanje, iako postoji
generalna težnja u evropskim zakonodavstvima da se ovaj nedvosmisleni
izraz izbegne. Sasvim opravdano se može postaviti pitanje zbog čega
ne upotrebiti termin zastrašivanje, već generalna prevencija, u tom
slučaju svakome bi bilo jasno njeno značenje i namena. Medjutim, zastrašivanje
nije ni pedagoška kategorija, kao takvo anatemisano je i izgubilo pravo
gradjanstva. Čovečanstvo je od pamtiveka
previše patilo i plašilo se pa je već vreme da se ovaj ogavni
rekvizit psihološke represije protera iz zakonodavstva svih zemalja i da
države iz svog kaznenog arsenala izbace motiv zastrašivanja. Ovo
tim pre što se ono ne može dozirati i selektivno primenjivat ina
one koji su spremni da vrše delikte, nego obuhvata sve koji bitišu
u državnim granicama. Zato, država ne sme da razvija i neguje strah
kod svojih gradjana. Vrlo se opravdano može postaviti pitanje nije li
potreba za plašenjem drugih, odraz vlastitog straha i nesigurnost u
postavljene ciljeve i način njihovog ostvarenja. Radi se o transmisiji i
prevaljivanju ovog neprijatnog osećanja na podanike. Snažan društveni
poredak, stabilno i demokratsko društvo, nikada nije imalo razloga da plaši svoje
državljane. Nasuprot, diktatorski režimi zbog straha od naroda
imaju potrebu za zastrašivanjem. Još su sveža sećanja na
fašističke vlade u Nemačkoj i Italiji, pre i za vreme
poslednjeg rata, a i sada Iraka, Irana, i Sudana gde garniture na vlasti
masovnim terorom pokušavaju zastrašiti stanovništvo da ono ne
bi zatražilo putem pobune ekonomske i političke slobode.[7] |
S toga, države ne bi trebale da
uvećavaju strah kod svojih gradjana pretnjama smrću, već bi
trebale da se bore i idu za tim da ga eliminišu. Strah je imanentan
čoveku kao misaonom biću i deo njegove ličnosti, pa
država nema moralnog prava da ga i ona plaši, naprotiv, treba
čoveka da oslobadja straha koji se kod njega vekovima taloži.
Istina je da se sa strahom mogu postići neki kratkoročni ciljevi,
ali je cena za to velika. Retencionisti opravdavaju smrtnu kaznu i
navode da je ona neminovno zlo koje se nanosi pojedincu i pravda se time
što se sa njom sprečavaju druga, brojnija zla koja bi se u
budućnosti desila. Iz ovoga proizilazi da se društvo smrtnom kaznom
brani od opasnih delinkvenata, jer na drugi način ne može da
očuva svoje vrednosti i pravna dobra. Pri tome se razmišlja da
delinkvent čineći zabranjeno delo razmišlja o tome kakve
će posledice imati ako bude otkriven i da li će ta posledica biti
njegova smrt, te ukoliko se ona pojavljuje kao krajnji represivni rezultat
njegovog ponašanja, on odustaje od delikta. Ali, retencionisti nikada
nisu ponudili valjane dokaze da bi potvrdili svoje stavove, tako da je sve
ostalo u domenu pretpostavki, a tako će biti i u buduće, jer
pristalice smrtne kazne nisu dokazali svoje tvrdnje iako su u tom pravcu
preduzimana odgovarajuća istraživanja, koja su statistički dobijala
svoje potvrde i idu u korist abolicionističkih tvrdnji i svodila bi se
na sledeće: 1. Rezultati generalne prevencije, zbog same
njene prirode, ne mogu se objektivno i na matematički način meriti.
Da li će neko da počini neki kapitalan prestup, zavisi od mnogo
činilaca i sve to spada u intimnu sferu ljudske ličnosti da bi se
moglo meriti i saznati. Pored straha od kazne, koji se kao jedan od
tercijalnih faktora ne može poricati, ne možemo eliminisati ni
druge razloge koji su, isključivo ili u sadejstvu sa drugima, uticali na
apstinenciju od zločina. Tu bi se mogli svrstati osećaj
sažaljenja prema markiranoj žrtvi, religijsko opredeljenje koje
zabranjuje zločin, strah od krvne osvete ili osude javnog mnjenja, razni
moralni obziri i slično. Dakle, motiv odustajanja od zločina ne
možemo tražiti samo u strahu od kazne jer postoje i drugi brojni
motivi, mahom interne prirode, koji su od esencijalnog značaja da se ne
pristupi finalizaciji nameravanog prestupa. Samim tim, efekti generalne
prevencije, odnosno zastrašivanja, ne mogu se meriti a time ni
dokazivati. Kod takvog stanja stvari, argumenat retencionista o generalnoj
prevenciji, koji se u bitnom sastoji u zastrašivanju, gubi svaki rezon
postojanja, pa ga valja eliminisati. |
Pretnja smrtnom kaznom može eventualno
zastrašiti potencijalnog delinkventa samo ako on smatra da će
sigurno nad njim biti izvršena. Stepen izvesnosti izvršenja smrtne
kazne u direktnoj je korelaciji sa verovatnoćom da će zločin
biti izvršen i obratno. Medjutim, bez obzira što se neko boji
kazne, delinkvent u momentu izvršenja dela, zbog stanja u kojem se
nalazi, ne misli na posledice ili, pretpostavlja da neće biti otkriven,
ili ako bude otkriven da kazna neće iz bilo kojeg razloga biti
izrečena, ili ako je izrečena da neće biti izvršena i
slično. Na dalje, izvršenje smrtne kazne zavisi od mnogih okolnosti
a u pretežnom broju slučajeva se ne izvršava. Prema tome, od
intimne ubedljivosti prestupnika, da li će kazna biti izvršena ili
ne, zavisi i preventivno dejstvo ove u odredjenom obimu. Pošto se radi o
intimnoj sferi čovekove ličnosti, koja varira od slučaja do
slučaja, od sredine, vaspitanja i slično, subjektivnu izvesnost
kazne je nemoguće tačno objektivizirati, a samim tim i učinak
generalne prevencije. Brojna istraživanja, posebno
američkih stručnjaka, osporila su svaku valjanost
zastrašivanja kao načina prevencije najtežeg kriminaliteta.
Uzorci na kojima se zasnivaju istraživanja su reprezentativni a dužina posmatranog
perioda je duga, pa dobijenim rezultatima treba pokloniti veru u smislu
tvrdnje da smrtna kazna nije u funkciji generalne prevencije.[8] Ova istraživanja pokazala su da izvršena pogubljenja nemaju
očekivanih zastrašujućih efekata u smislu uzdržavanja od
zločina, da postojanje ili nepostojanje smrtne kazne nema nikakvih
uticaja na broj izvršenih ubistava i da posle ukidanaja smrtne kazne ne
dolazi do povećanja broja kapitalnih zločina. Šta više
argumentovano se tvrdi da je nakon obznanjivanja vesti o izvršenoj
egzekuciji ustanovljeno "da je u mesecu posle pogubljenja bilo više
ubistava nego u mesecu u kome je ubistvo izvršeno[9] što
navodi na potvrdu teze o brutalizirajućim efektima smrtne kazne i efektu
"ozverenja". Ističe se da kod takvog stanja stvari,
smrtna kazna ne samo da nema nikakvog preventivnog dejstva, već da ima
kontra rezultat od očekivanog. Pravna istorija, sociološka i
kriminološka istraživanja pokazuju da smrtna kazna nema generalno
preventivno dejstvo i da surova i javna pogubljenja ne utiču na
smanjenje teškog kriminaliteta, a često ga i produkuju. |
3.
Istorija naroda i sudske hronike, ne samo da ne govore o zastrašivanju smrtnom kaznom, već dokazuju da su tamo gde su bili surovi zakoni i zločini bivali češći. Tako, Engleska je još u prvoj četvrtini prošlog veka imala u svojim zakonima više od 200 pretnji smrtnom kaznom za najrazličitije vrste i oblike zločinstava, pa ipak nije bilo pokrajine gde bi se pri jednakom stepenu civilizacije srazmerno izvršilo toliko zločinstava, koliko u Engleskoj.[10] |
Za razliku od Engleske, u Francuskoj u isto
vreme sa većim stanovništvom i blažim krivičnim
zakonodavstvom, broj kapitalnih zločina, ne samo da se nije
povećao, nego se i značajno smanjio na šta upućuju
statistički podaci.[11] |
Mnogi zločinci pre izvršenja
zločinstva, za koji su bili kažnjeni, pristutni su bili
kažnjavanju drugih zločinaca. Sveštenik Roberts iz Bristola
uverava da je od 167 ljudi, koje je on tešio pred smrt, 161 izjavilo da
su oni pre izvršenja dela, prisutni bili pri kažnjavanju drugih (u
Parizu, na vrhu Monfokona stajala su vešala sa 16 stubova, na kojima je
svaki put visilo po 50 do 60 zločinačkih trupova. Ovaj užasni
prizor nije smetao parižanima da provode razvrat oko tih vešala).[12] U Engleskoj i Francuskoj često se
nalaze čitave porodice, koje se s kolena na koleno javljaju,
takoreći kao klijenti za ešatof (gubilište-prim. D. I.). U tim
porodicama dedovi, očevi, braća metali su glavu na panj ili su
otišli na vešala.[13] U velikim varošima vreme i mesto izvršenja kazni, smatraju
lopovi kao najzgodniju priliku za vršenje kradja. Izvršenje
ubistava na sam dan kazne, ili uskoro posle toga, kad narodno pričanje
još nije prestalo o tom dogadjaju, jedna je vrlo obična pojava.
Bogorodski spominje ubistvo drugog dana posle kazne. Livingston navodi
slučaj ubistva na sam dan kazne. Komisija zakonodavne skupštine u
Masačusetsu, godine 1835. za dokaz, da smrtna kazna ne zastrašava,
navela je nekoliko zločinaca, koji su izvršili zločinstva,
neposredno posle kazne, pri kojoj su oni prisustvovali. U Irskoj, godine
1824. dželat, koji je često vršio smrtne osude sam je
izvršio kradju, za koju je imao biti kažnjen smrću... U
pruskoj, dva dželata ubili su svoju sestru u cilju, da se koriste njenim
imanjem kao najbliži rodjaci.[14] Izlažući da protivnici smrtne
kazne pouzdano tvrde, da smrtna kazna ne zadržava i ne uzdržava
ljude sklone teškim zločinima, Kastjakovski navodi: "Oni koji smatraju, da smrtna kazna
zastrašava sude o zločinsvima po sebi, osnivaju dokaze po svojim
vlastitim osećanjima, ili još češće, po
osećanjima zamišljene ličnosti, koja živi u njihovom
uobraženju; oni nju predstavljaju kao bojažljivo stvorenje,
plašljivo i koje večno računa; usled toga njima se čini
da je obuzdavanje moćnije što je pretnja žešća. No,
u stvari ne biva tako. Kad čovek smišlja zločinstvo, u
duši njegovoj ne preovladjuje strah od kazne, nego nadanje da izbegne
kaznu. Premda je čoveku usadjen osećaj samoodržanja koji ga
goni da izbegava neprijatnosti, osudice i smrt; ipak taj osećaj ne
ugušuje u njemu druge strasti. Kada bi strah od smrti apsolutno vladao
čovekom, onda nebi bio samoubica, ni vojnika, ni mornara;
čovečanski rod ne bi znao za rizikovanja i opasna preduzeća u
dalekim pokrajinama, ni zanate škodljive po zdravlje. Čovek se
često ponaša tako, kao da se ničega ne boji; on zloupotrebljava
svoje moći, on se igra svojim životom, kao da nikad ne može
umreti. Uzrok zbog kojega čovek tako postupa, leži u slučajnoj
opasnosti, koja navodi čoveka na zaborav i u pouzdanoj moći
prirodnih pobuda i strasti, koje zaslepljuju čoveka i u najbližoj
sadašnjosti skrivaju opasnu budućnost. Stoga rudar, radnik u
fabirici baruta, vojnik, mornar, i ako je u izgledu smrtna opasnost,
često je prezire za umerenu nagradu. Zato i zločinac, ne
obazirući se na pretnju smrtne kazne, izvršuje zločinstvo pod
uticajem drugih pobuda. Strah od smrtne kazne ima jednaku moć kako kod
poštenoga čoveka tako i kod zločinca, i kao što prvog ne
uzdržava od opasnih preduzeća tako ni poslednjeg ne zaustavlja na
putu zločinstva. Pošto je smrt udeo svih ljudi, to zamišljeni
strah od smrti ne može da porazi mnogo jače zločinca, nego
časna čoveka, kome svakog minuta može dolaziti misao o smrti.
Kakav uticaj može imati pretnja smrti na očajnog čoveka,
čijom je dušom zavladao budikakav naročiti osećaj, kao
npr. zavist, surevnjivost, osveta, korist, osećaj stalan, zapovedan? Za
takvog zločinca smrt gubi svaki značaj; kadkad on sam, posle
izvršenog ubistva, ili se predaje sudu, ili podiže ruku na sebe. Kaže se da zločinac koga vode na
ešafort, smatra za osobitu milost najgrozniju tamnicu, najteže
radove, večitu robiju; iz ovoga izvode ovaj zaključak: strah od tih
kazni ne može uzdržati od izvršenja zločinstva u toj
meri, u kojoj može smrtna kazna. Prvo i prvo, svaki zločinac ne
oseća ovakvu želju. Drugo, kad bi ovakva želja i bila
opšta, ona ne govori u korist onog strahovanja od smrtne kazne koje bi
imalo osobinu da zadrži od činjenja zločinstava. Nema sumnje
da su očekivanja nasilne smrti teška za osudjenoga; ukoliko
uobraženje više radi, u toliko je teškoća sve veća.
Odugovlačenje i metodičnost spremanja, vršenja raznih formalnosti
i propisa, ravnodušnost izvršitelja-sve ovo pričinjava
najveće muke osudjenome. Ali ovaj strah od smrtne kazne jeste strah koji
oseća osudjenik pred izvršenjem kazne, a ne zločinac pred
izvršenjem zločinstva; ovaj kasni strah, koji istina uvećava
pri tome nekorisno-težinu kazne, ipak je nemoćan da uzdrži od
izvršenja zločinstva" (str. 73-74). Istorijska iskustva, a ni komparativna
empirijska istraživanja naučnika raznih specijalnosti, ne
pružaju ni jedan dokaz da smrtna kazna deluje zastrašujuće u
smislu uzdržavanja od zločina, ali i pored toga
retencionistički stavovi se održavaju, posebno u judikatima
pojedinih pravosudnih institucija gde u obrazloženjima na smrt osudjenih
stoje razna upozorenja, npr. "neka
ovo posluži kao opomena drugima", iz
čega se zaključuje da će i drugi tako proći ako
izvrše odredjene zločine, a ovakvu praksu održavaju mnoge
zemlje. Pored evidentnog nepostojanja
zastrašujućeg dejstva smrtne kazne, govori se njenom
fascinirajućem dejstvu na neke ljude, što spada u domen ispitivanja
i proučavanja psihologije i psihijatrije, koji ne tangira tezu o kontra
produktivnom dejstvu smrtne kazne i nepostojanju njenog preventivnog dejstva. "U Srbiji je iskustvom nesumnjivo dokazano da su se
najčešće odmetali u hajduke i postale višestruke ubice,
žandarmi koji su bili u hajdučkim poterama i izvršavali smrtne
kazne nad hajducima. Zašto njih izvršenje smrtne kazne nije
zastrašilo!!!" (dr Ivan Janković).
Iz ovoga primera jasno se može zaključiti da smrtna kazna ne
zastrašuje u smislu da bi se odustalo od zločina, već deluje
kriminogeno, s obzirom da se bivši egzekutori pretvaraju u ubice i tako
se zločin uvećava. Isto tako, u Srednjem veku obilovale su smrtne
kazne i izvršavale se javno, što nije rezultiralo nestankom
kriminaliteta ili njegovim smanjenjem, što bi realno trebalo
očekivati ako smrtna kazna zastrašujuće deluje. "Turci su Srbe nabijali na kolac i
sekli ih (seča knezova), ali ih nisu obeshrabrili da ne dignu Prvi a
potom i Drugi srpski ustanak. Miloš Obrenović je surovo
kažnjavao svoje protivnike koji su kršili tadašnje zakone
(bundžije) ali time nije uspeo da spreči nekoliko buna koje su
dignute protiv njega. Aleksanadar I je nemilosrdno proganjao komuniste,
stavljao ih van zakona, osudjivao i ubijao ali to nije sprečilo KPJ da se
iz godine u godinu omasovljava do te mere da su članovi KPJ 1941. godine
organizovali jugoslovenske narode na dizanje ustanka protiv okupatora. Nemci
su u toku Drugog svetskog rata učinili nečuvenu odmazdu (za svakog
ubijenog Nemca streljali su po 100 talaca). Ništa im ta pretnja nije
pomogla. Redovi NOB-a su iz godine u godinu masovno izrastali".[15] A.F. Kistjakovski navodi jedan interesantan
primer: "Pisar moskovskog pešadijskog puka Šabuni, streljan je
09. avgusta 1866. godine, što je udario svog komandira čete, a na
nekoliko dana pre izvršenja krivičnog dela, on je svojom rukom
prepisivao naredbu za korpus o streljanju jednog redova što je digao
ruku na oficira. Te iste godine sam dželat u Djrenburgu naneo je
starešini takvu uvredu za koju je bio predan vojnom sudu.[16] Treba istaći da smrtna kazna i kada se
izvodi tajno, kod ljudi budi atavističke i asocijalne instikte, a sa
druge strane ona deluje kad nekih, posebno nezrelih, sugestibilnih i mladih,
imitativno pa se tada pokazuje kao detonator novih zločina i asocijalnog
ponašanja. Sasvim je sa etičkog gledišta smrtna kazna nonsens
jer jedne treba ubiti kako bi se drugi vaspitali, što se ni pravno, niti
etički ne može prihvatiti. Ako bi se pažljivo sagledala svrha
kazne, izvesno je da se ne bi moglo zaključiti da ona apsolutno
popravlja, jer ima povratnika na koje kazna nije u dovoljnoj meri uticala i
nije postignuta svrha kažnjavanja. Kod ostalih kazni za razliku od
smrtne, postižu se uglavnom relativno dobri rezultati. Neki autori
konstatuju da se smrtnom kaznom apsolutno ostvaruje svrha specijalne
prevencije, da niko nakon izvršenja ove kazne nije počinio nikakvo
krivično delo, dakle, ovde se dovodi u pitanje institut specijalne
prevencije. Abolicionisti, iako su zagovornici
specijalne prevencije, smatraju da se svrha može i mora postići
drugim manje strogim kaznama sa kojima se postižu isti ili bolji
rezultati, insistiraju na primeni blažeg sredstva kada se njime
postiže svrha koja se pretpostavlja-misli se na duže zatvorske
kazne koje mogu biti kombinovane sa specijalnim zatvorskim režimom kada
se tiče osudjenika za koje je trebalo izreći smrtnu kaznu. Tako,
predlaže se duža vremenska kazna i ide čak do doživotnog
zatvora ili pak drugačiji zatvorski režim. Smatra se da se na ovaj
način može postići svrha specijalne prevencije i da nakon toga
osudjenik neće vršiti krivična dela, naravno, sve ovo pod
pretpostavkom da ne bude osudjen na doživotni zatvor, za koji se isto
tako može reći da je u načelu apsolutno efikasan. Retencionisti kazni doživotnog zatvora stavljaju
ozbiljne zamerke, koje se uglavnom svode na opasnost da se i na
doživotnom zatvoru izvrši novo ubistvo, ili da se pak aktom
amnestije ili pomilovanja osudjeniku redukuje kazna
doživotnog zatvora, te da osudjenik dobije šansu da se nadje na
slobodi i izvrši novi zločin, što se ne može prihvatiti s
obzirom da je reč o neizvesnosti i davanjem atipičnom kvaliteta
tipičnog. U odbranu svoje teze retencionisti ističu realnu
mogućnost da osudjenik na doživotni zatvor ili pak drugu vremensku
kaznu pobegne sa izdržavanja kazne, ponovi ranije ili učini novo
krivično delo, a da je ovo verovatno jer osudjenik zna da neće biti
pogubljen, jer nema smrtne kazne. I ovakvo rezonovanje takodje ne stoji, jer
se mogućnosti bežanja zatvorenika ne može dati kvalitet
opštosti, već se radi u tom slučaju o presedanu, u protivnom
zatvore bi trebalo ukinuti jer ne bi služili svrsi za koju su osnovani,
što bi dovelo do kolapsa kaznenog sistema. Isto tako, ne stoji ni
primedba da osudjenicima kojima je smrtna kazna zamenjena zatvorskom, u
situaciji su da ranije izadju iz zatvora i na slobodi počine novo delo.
Naime, ako postoji institut amnestije i pomilovanja, a i uslovnog otpusta za
ostale zatvorenike, zašto ga uskratiti težim delinkventima,
imajući pri tome u vidu princip jednakosti gradjana. Uostalom,
krivična zakonodavstva svih zemalja u mogućnosti su da suze primenu
instituta amnestije, pomilovanja i uslovnog otpusta za pojedine kategorije
osudjenika. Dalje, krivična zakonodavstva su u mogućnosti da ukinu
ove institute i onemoguće njihovu primenu. Izvesno je da se dugogodišnjom
zatvorskom kaznom postižu potrebna očekivanja i rezultati koji se
traže od specijalne prevencije. S toga se retencionističkim
stavovima na paušalan način negiraju mogućnosti postizanja
specijalne prevencije dužom zatvorskom kaznom. Kontra argumenti
abolicionista imaju daleko jaču snagu i kao takve ih treba akceptirati.
Što se tiče specijalne prevencije, kao razlogu opstajanja smrtne
kazne, postavlja se i pitanje etičke opstojnosti ovakvog uporišta.
Kod ostalih Retencionisti su, dakle, u pravu kada
kažu da je ova kazna sa gledišta individualne prevencije dobra. No,
sve intenzivnije se nameće pitanje da li je modus vivendi smrtne kazne u
individualnoj prevenciji i da li moramo teške prestupnije
sprečavati da eventualno i u budućnosti čine krivična
dela, kažnjavajući ih smrću. Tačnije, treba li
država da sačuva imanentni joj olimpijski mir i pretpostavljeno
dostojanstvo ili, pak, da se spusti na nivo običnog smrtnika.
Abolicionisti smatraju da bi država morala da se izdigne "iznad običnih ljudskih strasti" i da ne likvidira svoje gradjane, pa makar to bili i najteži
zločinci. Država ima i racionalnu i moralnu obavezu da ne
eliminiše svoje državljane jer smrtna kazna nikada nije jedino i
najbolje rešenje. Uvek postoje blaža i humanija sredstva a, uz to,
i efikasnija. Izvršavajući smrtnu kaznu država priznaje da je
i pedagoški omanula. Ona, naime, nije uspela da vaspitno deluje. Sa
druge strane, zadržavajući smrtnu kaznu, ona priznaje da ne veruje
u vaspitanje i prevaspitanje, kao opšte prihvaćene socijalne i
pedagoške kategorije. Na osnovu izloženog, smrtna kazna nema svoga
pravno-političkog, sociološkog ni moralnog opravdanja jer iako,
eventualno postoje nepopravljivi zločinci, to ne oslobadja državu
obaveze da umesto smrtne kazne, kao apsolutne, ne postigne cilj sa drugom
liberalnijom i čovečnijom, koja, uz to, ima i ekonomski efekat.
Dugogodišnji zatvor predstavlja odgovarajuću represivnu meru sa
kojom se postiže postavljeni cilj kazne, bar što se specijalne
prevencije tiče. Abolicionisti se takodje pozivaju i na Marksovu misao
"kakvo je to društvo koje
ne poznaje boljeg sredstva odbrane od krvnika i koje proklamuje vlastitu
brutalnost kao večni zakon".[17] Kako je napred i navedeno, naše
krivično pravo ne pominje u svojim zakonskim tekstovima odmazdu ili
zastrašivanje kaznom kao njenu svrhu. Osveta i zastrašivanje
nominalno se ne pojavljuju, a svrha kazne vidi se samo u specijalnoj i
generalnoj prevenciji. Ali, ni jedno zakonodavstvo, pa ni naše, koje u
registru sankcija ima smrtnu kaznu, ne može negirati odmazdu kao motiv
kazne i zastrašivanje kao preventivni razlog njene egzistencije.
Nesporna je činjenica da se smrtnom kaznom sigurno postiže svrha
specijalne prevencije, isto tako nije sporno ni da racionalna i pragmatska
zakonodavstva prema osudjenicima nikada ne primenjuju veću dozu
represije ako se svrha može postići blažom merom a ovakvo
rezonovanje i popstupanje nalažu i razlozi morala. Zato se smatra da
uvek treba izbegavati nasilje kada ono nije u funkciji cilja zbog koga se
sprovodi, s toga oštre krivične sankcije ne treba primenjivati kada
se svrha može postići blažim. Ali, i pored toga, izvesno je da
se u pretežnom broju zemalja primenjuje smrtna kazna iako je moguće
ostvariti njenu svrhu u smislu prevencije, blažom represivnom
merom-zatvorom. Konačno, može se zaključiti da smrtna kazna nije u funkciji, kako specijalne, isto tako i generalne prevencije i u kontekstu toga, nije u funkciji svrhe kažnjavanja. |
Žagubica, marta 2000.g |
Postavqeno na Sajt |
16.12.2001. godine |
|
Broj reči |
7702 |
|
Rad pripremio za sajt Jovan Stanojević |
[1]. B. Cejovic: Krivicno pravo opšti deo, Nauèna knjiga, Beograd,
1987. godine, str. 386-387.
[2] N. Srzentic, A. Stajic, Krivicno pravo opšti i posebni deo, Zavod
za izdavanje udžbenika, Sarajevo, 1970. godine.
[3] Lj. Jovanovic: Krivicno pravo, opšti deo, Savremena
administracija, Beograd, 1980. godine, str. 302.
[4] F. Bacic: Krivicno pravo, opšti deo, Informator, Zagreb, 1980.
godine, str. 395-396.
[5] F. Bacic: op. cit. str. 399-400.
[6] F. Bacic op. cit. str. 400.
[7] S. Marinovic: Državni ritual smrti (smrtna kazna),
"Pokret", Podgorica, 1996. godine, str. 276-277.
[8] S. Marinovic op. cit. str. 279.
[9] Reè je o americkom istraživacu-ekonomisti Isaku Elricu
(Isaac Elrich): The deterrent effect of capital punishment: A question of life
and death, American Economic, Review, 81.379-417, 1975. godine.
[10] S. Marinovic: op. cit. str. 281.
[11] Lucas, Ch: Du systeme penal et du syistem repression en general de la
penie de mort en partikulier,
Paris, 1827, pp. 14-16.
[12] Mittermaier: Die Todesstrafe nach den Ergebniss der wiss. Forschr.
u.s.w. H. 1862. && 14-16,
navedeno po Kistjakovski: Ispitivanje o
smrtnoj kazni, str. 72.
[13] Mittermaier: op. cit. str. 72.
[14] S. Marinovic: op. cit. str. 281-282.
[15] S. Marinovic: op. cit. str. 284-285.
[16] A.F. Kistjakovski: op. cit. str. 72-73.
[17] S. Marinovic: op. cit. str. 290-291.