Vrsta: | Sudska praksa | ||
Sud: | Ustavni sud Republike Srbije * | Datum: 09.12.2004 | Broj: 1.U.92/03 |
Abstrakt: |
Predlogom Jedinstvene sindikalne organizacije „NIS Naftagas“ Novi Sad pokrenut je postupak za ocenjivanje zakonitosti odluka navedenih u izreci. U predlogu se, pored ostalog, navodi. da direktor NIS Naftagasa, kao dela preduzeća NIS Naftna industrija Srbije, nije ovlašćen da osporenim odlukama utvrđuje koeficijente radi utvrđivanja cene rada za radna mesta kojih nema u Kolektivnom ugovoru NIS Naftna industrija Srbije, a što je u osporenim aktima učinjeno saglasno zakonu; da su u članu 51. stav 1. Kolektivnog ugovora za NIS Naftna industrija Srbije („Službeni glasnik RS“, broj 18/2000), utvrđeni koeficijenti za utvrđivanje cene radnih mesta u NISu i delovima NISa, a odredbom stava 2. predviđeno je da se koeficijenti za utvrđivanje cene radnog mesta, za radna mesta koja nisu navedena u stavu 1. ovog člana, utvrđuju u posebnom prilogu koji čini sastavni deo Kolektivnog ugovora. Osporene odluke, po mišljenju predlagača, nesaglasne su i sa odredbama čl. 36. i 44. Ustava Republike Srbije, jer Sindikatu nije data mogućnost da učestvuje u njihovom donošenju. U predlogu je podnet i zahtev da Ustavni sud, do donošenja konačne odluke u ovom ustavnom sporu, obustavi izvršenje pojedinačnih akata, odnosno radnji koje su preduzete na osnovu osporenih odluka.U odgovoru direktora NIS Naftagasa se ističe da je NIS Naftagas deo Javnog preduzeća NIS Naftna industrija Srbije (u daljem tekstu. NIS Naftagas), da je direktor NIS Naftagasa, na osnovu ovlašćenja sadržanog u članu 14. Statuta Javnog preduzeća NIS Naftna industrija Srbije (u daljem tekstu. NIS) i člana 25. Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta NIS Naftagas, doneo sve osporene odluke kojima je utvrdio radna mesta sa svim potrebnim uslovima i brojem izvršilaca i uredio mezoorganizaciju poslova NIS Naftagasa, te da nije prekoračio ovlašćenja iz Kolektivnog ugovora i Statuta NISa.U toku postupka pred Ustavnim sudom vršilac dužnosti generalnog direktora NISa i direktor NIS Naftagasa, podneli su zahtev da Sud zastane sa postupkom ocene ustavnosti i zakonitosti osporenih akata i da im se da mogućnost da otklone uočene neustavnosti i nezakonitosti osporenih akata. Ustavni sud, na sednici održanoj 17.06.2004. godine, doneo je Zaključak o zastajanju sa postupkom i dao mogućnost NISu i NIS Naftagasu da u roku do 30.09.2004. godine osporene akte usaglase s Ustavom i zakonom, uz obavezu NISa da u ostavljenom roku obavesti Ustavni sud o postupanju po ovom Zaključku i dostavi usaglašena osporena akta. Međutim, direktor NIS Naftagasa, dopisom broj 7120248 od 27.09.2004. godine, podneo je zahtev za produženje roka za usaglašavanje osporenih akata s Ustavom i zakonom, uz Obrazloženje da se radi o izuzetno složenom poslu za čije uspešno izvršenje je neophodno uložiti više vremena. Polazeći od činjenice da je Ustavni sud ostavio rok od preko tri meseca i da u ostavljenom roku osporeni akti nisu usaglašeni s Ustavom i zakonom, Ustavni sud je na osnovu člana 41. stav 2. Zakona o postupku pred Ustavnim sudom i pravnom dejstvu njegovih odluka nastavio postupak ocene ustavnosti i zakonitosti osporenih odluka NIS Naftagasa.U sprovedenom postupku Ustavni sud je utvrdio sledeće.Osporenim odlukama o izmenama i dopunama Pravilnika o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji radnih mesta, broj 08327/11 od 10.12.1990. godine (Službeni bilten „Naftagas“, broj 5. od 20.12.1990. godine) menjaju se i dopunjuju odredbe Tabelarnog dela ovog pravilnika.Sve osporene odluke navedene u izreci doneo je direktor NIS Naftagasa, kao direktor dela Javnog preduzeća NIS Naftna industrija Srbije sa, P. o. Novi Sad.Zakonom o osnivanju Javnog preduzeća za istraživanje, proizvodnju, preradu i promet nafte i prirodnog gasa („Službeni glasnik RS“, broj 37/91) osnovano je Javno preduzeće „Naftna industrija Srbije“ sa potpunom odgovornošću. Saglasno članu 12. Zakona, Statutom NISa Javnog preduzeća za istraživanje, proizvodnju, preradu i promet nafte i prirodnog gasa, bliže se uređuju pored ostalog, prava i obaveze delova preduzeća u pravnom prometu, kao i ovlašćenja tih delova u pogledu raspolaganja sredstvima preduzeća. Odredbom člana 2. stav 4. Zakona utvrđuju se sedišta delova Javnog preduzeća, koja u pravnom prometu imaju određena ovlašćenja utvrđena statutom, prema mestu u kome se obavlja pretežni deo poslova iz okvira delatnosti preduzeća. Statutom Javnog preduzeća za istraživanje, proizvodnju, preradu i promet nafte i prirodnog gasa NIS Naftna industrija Srbije u odredbi člana 11. stav ]. alineja 1. utvrđeno je da je NIS Naftagas deo NISa sa određenim pravima i obavezama u pravnom prometu, a odredbom člana 13. stav 1. predviđeno je da delovi NISa imaju pravo da u pravnom prometu u ime i za račun NISa zaključuju ugovore i vrše druge pravne poslove i radnje u okviru delatnosti koju obavljaju. Saglasno odredbama člana 14. st. 1. i 3. Statuta, delovima NISa rukovode direktori koje imenuje generalni direktor NISa i da direktori delova NISa zastupaju delove preduzeća kojima rukovode, bez ograničenja, u zemlji i inostranstvu, u okviru ovlašćenja iz člana 13. Statuta.Zakonom o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa („Službeni glasnik RS“, br. 25/2000 i 25/2002) u članu 1. propisano je da je javno preduzeće ono preduzeće koje obavlja delatnost od opšteg interesa, a koje osniva država, odnosno jedinica lokalne samouprave, da se javno preduzeće osniva i posluje u skladu sa saveznim zakonom kojim se uređuje pravni položaj preduzeća, ovim zakonom i zakonom kojim se uređuje obavljanje delatnosti od opšteg interesa.Zakonom o preduzećima („Službeni list SRJ“, br. 29/96, 33/96, 29/97, 59/98, 74/99, 9/2001 i 36/2002), koji je bio na snazi u vreme donošenja osporenih odluka, u članu 7. bilo je propisano da se osnivačkim aktom društva lica, odnosno statutom društva kapitala može utvrditi da deo preduzeća ima određena ovlašćenja u pravnom prometu, kao i poseban obračun rezultata poslovanja i poseban podračun u skladu sa saveznim zakonom, kao i da deo preduzeća nema svojstvo pravnog lica. Zakonom o privrednim društvima („Službeni glasnik RS“, broj 125/2004) u članu 453. propisano je da danom stupanja na snagu ovog zakona, postojeća javna preduzeća nastavljaju sa radom u skladu sa propisima koji su bili na snazi do dana stupanja na snagu ovog zakona i osnivačkim aktom. Odredbom člana 3. st. (1) i (2) Zakona propisano je da privredno društvo, domaće ili strano, može obrazovati jedan ili više ogranaka; da je ogranak organizacioni deo privrednog . društva koji nema svojstvo pravnog lica i da ogranak ima mesto poslovanja i zastupnike, a da poslove s trećim licima obavlja u ime i za račun privrednog društva.Zakonom o radu („Službeni glasnik*RS“, br. 70/2001 i 73/2001) utvrđeno je. da je poslodavac, u smislu ovog zakona, domaće i strano pravno i fizičko lice koje se bavi određenom delatnošću, odnosno organizovani privredni subjekat (preduzeće ili preduzetnik), koji obavljaju određenu delatnost (član 4. stav 2); da se radni odnos može zasnovati sa licem koje ima opštu zdravstvenu sposobnost, najmanje 15 godina života i ispunjava druge uslove za rad na određenim poslovima, utvrđene odgovarajućim aktom poslodavca, kao i da se tim aktom utvrđuju vrsta posla, stručna sprema i drugi posebni uslovi za rad na tim poslovima (član 13. st. 1. i 2); da poslodavac može da zasnuje radni odnos sa licem koje prvi put zasniva radni odnos, u svojstvu pripravnika, za zanimanje za koje je to lice steklo određenu školsku spremu, ako je to kao uslov za rad na određenim poslovima utvrđeno zakonom ili aktom iz člana 13. ovog zakona (član 33. stav 1).Polazeći od navedenih odredaba zakona, Ustavni sud je utvrdio da direktor dela preduzeća (koje nema svojstvo pravnog lica, već samo određena ovlašćenja u pravnom prometu), nema zakonsko ovlašćenje da donosi akt o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji, kao ni opšte akte kojima se uređuju pitanja unutrašnje organizacije poslova u delu preduzeća, te po oceni Ustavnog suda, ni direktor NIS Naftagasa kao direktor dela Javnog preduzeća NIS Naftna industrija Srbije, nije nadležan za donošenje osporenih akta.Izvor: Službeni glasnik Republike Srbije, 15/05 od 18.02.2005.