SIRIUS
Sudska praksa
https://sirius.rs

Forma akta detaljne regulacije kompleksa, koji sadrži nalaz i mišljenje Komisije, a koji čini jedan od elemenata bitnih za postupak donošenja plana, nije od uticaja na zakonitost postupka donošenja Plana u celini

Vrsta: Sudska praksa
Sud: Ustavni sud Republike Srbije *   Datum: 29.04.2004 Broj: 1.U.389/03
Abstrakt:

Ustavnom sudu Republike Srbije podnet je predlog za ocenu ustavnosti i zakonitosti Odluke o donošenju plana detaljne regulacije kompleksa benzinske stanice "Bagrdan" u okviru kompleksa "Bagrdanski tesnac" ("Opštinski službeni glasnik", broj 15/2003). Ustavnost i zakonitost Odluke osporava se iz razloga što se njome, po mišljenju predlagača, menja postojeći urbanistički plan na osnovu kojeg je predlagač dobio potrebnu dokumentaciju za izgradnju benzinske pumpe, kao i iz razloga što je, u pogledu sadržaja Odluka u suprotnosti sa odredbama Prostornog plana područja infrastrukturnog koridora autoputa E.75 . deonica Beograd . Niš. Naime, predlagač navodi da je, na osnovu Urbanističke uređajne osnove tranzitno.turističkog i rekreativnog centra "Bagrdanski tesnac" i Rešenja o utvrđivanju uslova za uređenje prostora za izgradnju I faze tranzitno.turističkog i rekreativnog centra "Bagrdanski tesnac" na autoputu Beograd . Niš, dostavio Ministarstvu za urbanizam i građevine Nacrt urbanističko. tehničkih uslova za izgradnju benzinske pumpe, sa zahtevom za izdavanje urbanističke dozvole, međutim informisan je da se svi zahtevi obustavljaju do usvajanja Prostornog plana koridora autoputa E.75. Skupština opštine Jagodina je, po usvajanju Prostornog plana, nastavila postupak izmene urbanističkog plana i donela osporenu Odluku, koja je po mišljenju predlagača,u pogledu sadržaja (vrste benzinske pumpe, njene lokacije i stacionare) u suprotnosti sa Prostornim planom područja infrastrukturnog koridora E.75 deonica Beograd . Niš., U.toku postupka dostavljen je zapisnik o inspekcijskoj proveri Plana detaljne regulacije kompleksa benzinske stanice "Bagrdan" u okviru kompleksa "Bagrdanski tesnac", Republičkog urbanističkog inspektora broj 350.01.01728/2003.10 od 1. novembra 2003. godine. Zatražena je privremena mera obustave izvršenja pojedinačnih akata i radnji na osnovu osporene Odluke.
U odgovoru donosioca akta izložen je i dokumentovan postupak pripreme i donošenja osporenog Plana, koji je započet u vreme važenja Zakona o planiranju i uređenju prostora i naselja ("Službeni glasnik RS", broj 44/95), a završen u skladu sa odredbama Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", broj 47/2003). Donosilac akta navodi da je postupak pripreme i donošenja osporenog Plana izvršen u skladu sa zakonom, a u saglasnosti sa instrukcijama Ministarstva za urbanizam i građevine. Dostavljen je odgovor na zapisnik Republičkog urbanističkog inspektora upućen Ministru urbanizma i građevina povodom nalaza i mišljenja iznetog u Zapisniku o inspekcijskoj proveri plana detaljne regulacije kompleksa benzinske stanice "Bagrdan" u okviru kompleksa "Bagrdanski tesnac".
U sprovedenom postupku, Ustavni sud je utvrdio sledeće.
Članom 113. stav 1. tačka 1. Ustava Republike Srbije, propisano je da opština, preko svojih organa u skladu sa zakonom donosi, između ostalog, i urbanistički plan.
Zakonom o planiranju i uređenju prostora i naselja ("Službeni glasnik RS", broj 44/95), urbanistička uređajna osnova nije bila predviđena kao vrsta urbanističkog plana. Prelaznim i završnim odredbama Zakona, bilo je propisano da se prostorni i urbanistički planovi doneti do stupanja na snagu zakona, primenjuju u delovima koji nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona i planovima donetim na osnovu ovog zakona. (član 70. stav 1), kao i to da će se, do donošenja odgovarajućeg prostornog, odnosno urbanističkog plana sa elementima na osnovu kojih se može izdati urbanistička dozvola u skladu sa ovim zakonom, urbanistička dozvola za objekte na području izvan naselja, koji nisu namenjeni stanovanju ili poljoprivredi, izdavati na osnovu urbanističkog projekta koji sadrži i analizu uticaja objekata na okolinu (član 71. tačka 4). Na osnovu navedenih odredaba Zakona o planiranju i uređenju prostora i naselja, a imajući u vidu činjenicu da Urbanistička uređajna osnova tranzitno.turističkog i rekreativnog centra "Bagrdanski tesnac" iz 1988. godine, nije sadržala elemente na osnovu kojih bi se mogla izdati urbanistička dozvola, Skupština opštine Jagodina je, na sednici održanoj 18. decembra 2002. godine donela Odluku o izradi urbanističkog projekta kompleksa "Bagrdanski tesnac" na autoputu Beograd . Niš. Ovom odlukom, započet je postupak pripreme urbanističkog plana, saglasno članu 27. Zakona.
Ustavni sud je ocenio da je, urbanistički projekat kao samostalni akt, predstavljao odgovarajuću vrstu urbanističkog plana na osnovu koga se izdaje urbanistička dozvola, prema odredbama tada važećeg Zakona.
Nacrt Urbanističkog projekta utvrdio je Izvršni odbor Skupštine opštine Jagodina i objavljen je u "Opštinskom službenom glasniku", broj 4/2003 od 11. marta 2003. godine. Nacrt je dostavljen Ministarstvu urbanizma i građevina po nalogu republičkog urbanističkog inspektora, radi davanja obaveštenja o mogućnostima i ograničenjima izrade i donošenja Urbanističkog projekta. Zavod za prostorno planiranje i urbanizam, dao je saglasnost da se nastavi postupak izrade i usvajanja Urbanističkog projekta za objekte koji su predviđeni prostornim planom. Saglasno članu 33. tada važećeg Zakona, nacrt Urbanističkog projekta stavljen je na javni uvid i stručnu raspravu u trajanju od 17. aprila do 17. maja 2003. godine i objavljen u lokalnom listu "Novi Put".
U toku trajanja javnog uvida, odnosno 13. maja 2003. godine stupio je na snagu Zakon o planiranju i izgradnji, a 15. jula 2003. godine, stupio je na snagu Prostorni plan područja infrastrukturnog koridora autoputa E.75 deonica Beograd . Niš ("Službeni glasnik RS", broj 69/2003)., U.skladu sa članom 170. stav 3. Zakona o planiranju i izgradnji, postupak izrade i donošenja urbanističkog plana nastavljen je u skladu sa odredbama tog zakona.
Odredbom člana 53. stav 3. Zakona, propisano je da posle obavljenog javnog uvida, Komisija sastavlja izveštaj koji sadrži podatke o izvršenom javnom uvidu, sa svim primedbama i stavovima po svakoj primedbi. Saglasno članu 53. Zakona, Komisija za urbanističke planove koju je formirala Skupština opštine Jagodina, održala je sednice 25. jula, 30. jula i 25. avgusta 2003. godine i naložila obrađivaču da Urbanistički projekat usaglasi sa Zakonom, a sadržaj prilagodi Prostornom planu infrastrukturnog koridora 10, odnosno Autoputa E.75, budući da su navedeni propisi stupili na snagu u vreme i posle izvršenog javnog uvida (izvodi iz zapisnika broj. 350.3.4/03.04 od 8. septembra 2003. godine). Komisija za urbanističke planove je, na sadnici održanoj 11. septembra 2003. godine, razmatrala primedbe sa javnog uvida i izvršila stručnu kontrolu urbanističkog projekta (zapisnik broj 350.3.9/03.04 od 11. septembra 2003. godine). Komisija je dala odgovor na primedbe iz javne rasprave i naložila obrađivaču da postupi po uočenim stručnim primedbama i tek nakon njihovog otklanjanja, uputi Plan na dalju nadležnost.
Sud je ocenio da je Komisija postupila saglasno članu 53. Zakona o planiranju i izgradnji, budući da zapisnik Komisije sadrži sve podatke o izvršenom javnom uvidu sa svim primedbama i stavovima po svakoj primedbi. Prema odredbama Zakona o planiranju i izgradnji, skupština opštine donosi urbanistički plan na sednici, kada takođe postoji mogućnost konačnog izjašnjavanja o iznetom predlogu urbanističkog plana. Stoga forma ovog akta koji sadrži nalaz i mišljenje Komisije, a koji čini jedan od elemenata bitnih za postupak donošenja plana, po oceni Suda, nije od uticaja na zakonitost postupka donošenja Plana u celini.
Nakon sprovedenog postupka, Skupština opštine Jagodina je, na osnovu svoje Ustavom utvrđene nadležnosti, a saglasno Zakonu o planiranju i izgradnji, donela Odluku o donošenju Plana detaljne regulacije kompleksa benzinske stanice "Bagrdan" u okviru kompleksa "Bagrdanski tesnac" i objavila ga u "Opštinskom službenom glasniku". Vrsta, naziv i sadržaj plana, po oceni Suda, usklađeni su sa odredbama člana 39. Zakona o planiranju i izgradnji.
U pogledu navoda predlagača koji se odnose na prava stečena podnošenjem zahteva za izdavanje urbanističke dozvole, Sud je ocenio da nacrt urbanističkih uslova, čiju je izradu zatražio predlagač, bez urbanističke dozvole i urbanističke saglasnosti date od strane nadležnog organa, ne predstavlja stečenu obavezu u smislu zakona. Sud je takođe ocenio da Rešenje o utvrđivanju uslova za izgradnju I faze tranzitno.turističkog i rekreativnog centra "Bagrdanski tesnac" . na autoputu Beograd.Niš, kao sprovedbeni akt Izvršnog saveta Skupštine opštine Svetozarevo iz 1988. godine, nije realizovano, odnosno da na osnovu njega nije izdata građevinska dozvola niti je izvršena izgradnja objekta, pa stoga više nema pravnu snagu.
Ustavni sud saglasno članu 125. Ustava Republike Srbije, nije nadležan da ceni sadržaj urbanističko tehničkih rešenja usvojenih u planskom aktu, a s tim u vezi ni međusobnu usklađenost sadržaja urbanističko tehničkih rešenja usvojenih u planskim aktima različite pravne snage.
Ustavnom sudu Republike Srbije podnet je predlog za ocenu ustavnosti i zakonitosti Odluke o donošenju plana detaljne regulacije kompleksa benzinske stanice "Bagrdan" u okviru kompleksa "Bagrdanski tesnac" ("Opštinski službeni glasnik", broj 15/2003). Ustavnost i zakonitost Odluke osporava se iz razloga što se njome, po mišljenju predlagača, menja postojeći urbanistički plan na osnovu kojeg je predlagač dobio potrebnu dokumentaciju za izgradnju benzinske pumpe, kao i iz razloga što je, u pogledu sadržaja Odluka u suprotnosti sa odredbama Prostornog plana područja infrastrukturnog koridora autoputa E.75 . deonica Beograd . Niš. Naime, predlagač navodi da je, na osnovu Urbanističke uređajne osnove tranzitno.turističkog i rekreativnog centra "Bagrdanski tesnac" i Rešenja o utvrđivanju uslova za uređenje prostora za izgradnju I faze tranzitno.turističkog i rekreativnog centra "Bagrdanski tesnac" na autoputu Beograd . Niš, dostavio Ministarstvu za urbanizam i građevine Nacrt urbanističko.tehničkih uslova za izgradnju benzinske pumpe, sa zahtevom za izdavanje urbanističke dozvole, međutim informisan je da se svi zahtevi obustavljaju do usvajanja Prostornog plana koridora autoputa E.75. Skupština opštine Jagodina je, po usvajanju Prostornog plana, nastavila postupak izmene urbanističkog plana i donela osporenu Odluku, koja je po mišljenju predlagača,u pogledu sadržaja (vrste benzinske pumpe, njene lokacije i stacionare) u suprotnosti sa Prostornim planom područja infrastrukturnog koridora E.75 deonica Beograd . Niš., U.toku postupka dostavljen je zapisnik o inspekcijskoj proveri Plana detaljne regulacije kompleksa benzinske stanice "Bagrdan" u okviru kompleksa "Bagrdanski tesnac", Republičkog urbanističkog inspektora broj 350.01.01728/2003.10 od 1. novembra 2003. godine. Zatražena je privremena mera obustave izvršenja pojedinačnih akata i radnji na osnovu osporene Odluke.
U odgovoru donosioca akta izložen je i dokumentovan postupak pripreme i donošenja osporenog Plana, koji je započet u vreme važenja Zakona o planiranju i uređenju prostora i naselja ("Službeni glasnik RS", broj 44/95), a završen u skladu sa odredbama Zakona o planiranju i izgradnji ("Službeni glasnik RS", broj 47/2003). Donosilac akta navodi da je postupak pripreme i donošenja osporenog Plana izvršen u skladu sa zakonom, a u saglasnosti sa instrukcijama Ministarstva za urbanizam i građevine. Dostavljen je odgovor na zapisnik Republičkog urbanističkog inspektora upućen Ministru urbanizma i građevina povodom nalaza i mišljenja iznetog u Zapisniku o inspekcijskoj proveri plana detaljne regulacije kompleksa benzinske stanice "Bagrdan" u okviru kompleksa "Bagrdanski tesnac".
U sprovedenom postupku, Ustavni sud je utvrdio sledeće.
Članom 113. stav 1. tačka 1. Ustava Republike Srbije, propisano je da opština, preko svojih organa u skladu sa zakonom donosi, između ostalog, i urbanistički plan.
Zakonom o planiranju i uređenju prostora i naselja ("Službeni glasnik RS", broj 44/95), urbanistička uređajna osnova nije bila predviđena kao vrsta urbanističkog plana.
Prelaznim i završnim odredbama Zakona, bilo je propisano da se prostorni i urbanistički planovi doneti do stupanja na snagu zakona, primenjuju u delovima koji nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona i planovima donetim na osnovu ovog zakona. (član 70. stav 1), kao i to da će se, do donošenja odgovarajućeg prostornog, odnosno urbanističkog plana sa elementima na osnovu kojih se može izdati urbanistička dozvola u skladu sa ovim zakonom, urbanistička dozvola za objekte na području izvan naselja, koji nisu namenjeni stanovanju ili poljoprivredi, izdavati na osnovu urbanističkog projekta koji sadrži i analizu uticaja objekata na okolinu (član 71. tačka 4). Na osnovu navedenih odredaba Zakona o planiranju i uređenju prostora i naselja, a imajući u vidu činjenicu da Urbanistička uređajna osnova tranzitno.turističkog i rekreativnog centra "Bagrdanski tesnac" iz 1988. godine, nije sadržala elemente na osnovu kojih bi se mogla izdati urbanistička dozvola, Skupština opštine Jagodina je, na sednici održanoj 18. decembra 2002. godine donela Odluku o izradi urbanističkog projekta kompleksa "Bagrdanski tesnac" na autoputu Beograd . Niš. Ovom odlukom, započet je postupak pripreme urbanističkog plana, saglasno članu 27. Zakona.
Ustavni sud je ocenio da je, urbanistički projekat kao samostalni akt, predstavljao odgovarajuću vrstu urbanističkog plana na osnovu koga se izdaje urbanistička dozvola, prema odredbama tada važećeg Zakona.
Nacrt Urbanističkog projekta utvrdio je Izvršni odbor Skupštine opštine Jagodina i objavljen je u "Opštinskom službenom glasniku", broj 4/2003 od 11. marta 2003. godine. Nacrt je dostavljen Ministarstvu urbanizma i građevina po nalogu republičkog urbanističkog inspektora, radi davanja obaveštenja o mogućnostima i ograničenjima izrade i donošenja Urbanističkog projekta. Zavod za prostorno planiranje i urbanizam, dao je saglasnost da se nastavi postupak izrade i usvajanja Urbanističkog projekta za objekte koji su predviđeni prostornim planom. Saglasno članu 33. tada važećeg Zakona, nacrt Urbanističkog projekta stavljen je na javni uvid i stručnu raspravu u trajanju od 17. aprila do 17. maja 2003. godine i objavljen u lokalnom listu "Novi Put".
U toku trajanja javnog uvida, odnosno 13. maja 2003. godine stupio je na snagu Zakon o planiranju i izgradnji, a 15. jula 2003. godine, stupio je na snagu Prostorni plan područja infrastrukturnog koridora autoputa E.75 deonica Beograd . Niš ("Službeni glasnik RS", broj 69/2003)., U.skladu sa članom 170. stav 3. Zakona o planiranju i izgradnji, postupak izrade i donošenja urbanističkog plana nastavljen je u skladu sa odredbama tog zakona.
Odredbom člana 53. stav 3. Zakona, propisano je da posle obavljenog javnog uvida, Komisija sastavlja izveštaj koji sadrži podatke o izvršenom javnom uvidu, sa svim primedbama i stavovima po svakoj primedbi. Saglasno članu 53. Zakona, Komisija za urbanističke planove koju je formirala Skupština opštine Jagodina, održala je sednice 25. jula, 30. jula i 25. avgusta 2003. godine i naložila obrađivaču da Urbanistički projekat usaglasi sa Zakonom, a sadržaj prilagodi Prostornom planu infrastrukturnog koridora 10, odnosno Autoputa E.75, budući da su navedeni propisi stupili na snagu u vreme i posle izvršenog javnog uvida (izvodi iz zapisnika broj. 350.3.4/03.04 od 8. septembra 2003. godine). Komisija za urbanističke planove je, na sadnici održanoj 11. septembra 2003. godine, razmatrala primedbe sa javnog uvida i izvršila stručnu kontrolu urbanističkog projekta (zapisnik broj 350.3.9/03.04 od 11. septembra 2003. godine). Komisija je dala odgovor na primedbe iz javne rasprave i naložila obrađivaču da postupi po uočenim stručnim primedbama i tek nakon njihovog otklanjanja, uputi Plan na dalju nadležnost.
Sud je ocenio da je Komisija postupila saglasno članu 53. Zakona o planiranju i izgradnji, budući da zapisnik Komisije sadrži sve podatke o izvršenom javnom uvidu sa svim primedbama i stavovima po svakoj primedbi. Prema odredbama Zakona o planiranju i izgradnji, skupština opštine donosi urbanistički plan na sednici, kada takođe postoji mogućnost konačnog izjašnjavanja o iznetom predlogu urbanističkog plana. Stoga forma ovog akta koji sadrži nalaz i mišljenje Komisije, a koji čini jedan od elemenata bitnih za postupak donošenja plana, po oceni Suda, nije od uticaja na zakonitost postupka donošenja Plana u celini.
Nakon sprovedenog postupka, Skupština opštine Jagodina je, na osnovu svoje Ustavom utvrđene nadležnosti, a saglasno Zakonu o planiranju i izgradnji, donela Odluku o donošenju Plana detaljne regulacije kompleksa benzinske stanice "Bagrdan" u okviru kompleksa "Bagrdanski tesnac" i objavila ga u "Opštinskom službenom glasniku". Vrsta, naziv i sadržaj plana, po oceni Suda, usklađeni su sa odredbama člana 39. Zakona o planiranju i izgradnji.