Štampa Верзија за штампу

Одбацује се иницијатива за покретање поступка за оцену уставности и законитости одредбе члана 13. тачка 5. Правилника о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места у Основном суду у Зрењанину број И СУ. 9/2010-5 од 20. маја 2010. године.

Суд: Уставни суд   Датум: 12.12.2012 Број: ИУо-1222/2010
Абстракт:

Уставни суд, Велико веће, у саставу: председник Суда др Драгиша Б. Слијепчевић, председник Већа и судије Весна Илић Прелић, др Марија Драшкић, др Агнеш Картаг Одри, Предраг Ћетковић, Сабахудин Тахировић, др Драган Стојановић и мр Томислав Стојковић, чланови Већа, на основу члана 167. став 1. тачка 1. Устава Републике Србије, на седници Већа одржаној 12. децембра 2012. године, донео

РЕШЕЊЕ

Одбацује се иницијатива за покретање поступка за оцену уставности и законитости одредбе члана 13. тачка 5. Правилника о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места у Основном суду у Зрењанину број И СУ. 9/2010-5 од 20. маја 2010. године.

Образложење

Уставном суду поднета је иницијатива за покретање поступка за оцену уставности и законитости одредбе члана 13. тачка 5. Правилника о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места у Основном суду у Зрењанину број И СУ. 9/2010-5 од 20. маја 2010. године. У иницијативи се наводи да је оспорена одредба П равилника, којом су систематизовани послови "систем администратор" несагласна са Законом о државним службеницима и са чланом 195. Устава Републике Србије, из разлога што наведени послови по својој сложености, одговорности, стручности и самосталности у потпуности одговарају звању самосталног саветника, а не звању саветника како је то предвиђено оспореним П равилником.
У одговору доносиоца акта наводи се, поред осталог, да је разврставање радног места "систем администратор" извршено у складу са чланом 38. Закона о државним службеницима, односно у складу са чланом 12. Уредбе о разврставању радних места и мерилима за опис радних места државних службеника ("Службени гласник РС", бр. 117/05, 108/08, 109/09 и 95/10). Надаље се истиче да је приликом израде нац рта Правилника поштована и одредба члана 38. Уредбе која прописује да правилником не може бити одређено да на радним местима у звању вишег саветника ради више од 10% државних службеника, односно у звању самосталног саветника више од 20%. На нацрт оспореног Правилника дата је сагласност од стране министра правде, сагласно одредби члана 70. став 4. Закона о уређењу судова, при чему је Министарство правде било овлашћено и дужно да изврши контролу законитости Правилника и утврди да ли је донет у складу са одговарајућим прописима.
У спроведеном претходном поступку Уставни суд је утврдио да је оспорени Правилник о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места у Основном суду у Зрењанину донео вршилац дужности председника суда 20. маја 2010. године, а на основу члана 57. став 2. Закона о уређењу судова ("Службени гласник РС", бр. 116/08 и 104/09), чл. 1, 2, 46. и 170. Закона о државним службеницима ("Службени гласник РС", бр. 79/05, 81/05, 83/05, 64/07, 67/07, 116/08 и 104/09), чл. 1. и 4. Уредбе о разврставању радних места и мерилима за опис радних мест а државних службеника ("Службени гласник РС", бр. 117/05, 108/08 и 109/09), чл. 1. и 3. Уредбе о разврставању радних места намештеника ("Службени гласник РС", бр. 5/06 и 30/06) и Правилника о мерилима за одређивање броја судских особља у судовима ("Службени гласник РС", бр. 72/09 и 79/09). Министарство правде је , на основу члана 76. став 4. Закона о уређењу судова , да ло сагласност на оспорени Правилник 11. јуна 2010. године. Овим правилником утврђује се: унутрашње уређење Основног суда у Зрењанину, број и делокруг судских јединица изван седишта; организационе јединице које се образују у Суду и послови који се у њима обављају; руковођење судским јединицама и организ ационим јединицама у Суду, систематизација радних места у Суду, укупан број државних службеника и намештеника и број радних места; називи радних места, опис послова радних места и звање (за државне службенике), односно врсте (за намештенике) у које су радна места разврстана; потребан број државних службеника и намештени ка за свако радно место и услови за запослење на св аком радном месту у суду (члан 1.).
Оспореном одредбом члана 13. тачка 5. Правилника систематизовано је радно место "систем администратор", тако што је предвиђено да запослени на овом радном месту обавља послове информатичке припреме за аналитику рада суда, за израду статистичких извештаја у електронском и папирном облику и активно учествује у креирању аналитичких послова у суду, прати спровођење аналитичко-статистичких послова, врши имплементацију пословног, апликативног софтвера у оквиру правосудног информационог система Србије, обучава запослене за примену ових пословних апликација, израђује WЕБ презентацију и дизајн пословног материјала суда и обавља друге послове по налог у председника суда. Као услов за обављање послова наведеног радног места предвиђена је висока стручна спрема техничког смера, три године радног искуства у струци, положен државни испит и звање саветника.
Законом о уређењу судова ("Службени гласник РС", бр. 116/08, 104/09, 101/10, 31/11, 78/11 и 101/11) прописано је: да број судског особља одређује предсе дник суда актом о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места у суду, у складу са кадровским планом (члан 57. став 2.); да се на заснивање радног односа и на права, обавезе , стручно усавршавање, оцењивање и одговности судског особља примењују прописи који уређују радне односе државних службеника и намештеника, ако овим законом није другачије одређено (члан 69.).
Законом о државним службеницима ("Службени гласник РС", бр. 79/05, 81/05, 83/05, 64/07, 67/07, 116/08 и 104/09) прописано је: да се овим законом уређују права и дужности државних службеника и поједина права и дужности намештеника, а поједина права и дужности државних службеника у појединим државним органима могу се посебним законом уредити и друкчије ако то произилази из природе њихових послова (члан 1.); да је државни службеник лице чије се радно место састоји од послова из делокруга органа државне управе, судова, јавних тужилаштава, Републичког јавног правобранилаштва, служби Народне скупштине, предсеника Републике, Владе, Уставног суда и служби органа чије чланове бира Народна скупштина (у даљем тексту: државни органи) или с њима повезаних општих , правних, информатичких, материјално-финансијских, рачуноводствених и администрат ивних послова (члан 2. став 1.); да су извршилачка радна места сва радна места која нису положаји укључујући и радна места руководилаца ужих унутрашњих јединица у државном органу, да се извршилачка радна места разврставају по звањима, у зависности од сложености и одговорности послова, потребних знања и способности и услова рада, као и да су звања виши саветник, самостални саветник, саветник, млађи саветник, сарадник, млађи сарадни к, референт и млађи референт (члан 35.); да се у звању саветника раде сложени послови који су најчешће прецизно одређени и подразумевају примену утврђених метода рада, поступака или стручних техника са јасним оквиром самосталног деловања, уз п овремени надзор претпостављеног, послови захтевају способност да се проблеми решавају без појединачних упутстава претпостављеног и уз обраћање претпостављеном само кад је проблем сложен и захтева додатно знање и искуство, за рад на пословима у звању саветника државни службеник мора да има стечено високо образовање на студијама другог степена (дипломске академске студије - мастер, специјалистичке академске студије, специјалистичке струковне студије), односно на основним студијама у трајању од најмање четири године и најмање три године радног искуства у струци (члан 38.); да се радна места, потребан број државних службеника на сваком радном месту и услови за рад на сваком радном месту у државном органу одређују правилником о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места у државном органу (у даљем тексту: правилник) (члан 16).
Уредбом о разврставању радних места и мерилима за опис радних места државних службеника ("Службени гласник РС", бр. 117/05, 108/08, 109/09 и 95/10) прописано је: да се ова уредба примењује на државне службенике у министарствима, посебним организацијама, службама Владе, стручним службама управних округа, Републичком јавном правобранилаштву, судовима и јавном тужилаштву (у даљем тексту: органи) (члан 1.); да се положај и и извршилачка радна места описују у правилнику о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места у органу , као и да се за свако извршилачко радно место наводи и звање у које је оно разврстано (члан 4.); да се извршилачка радна места (у даљем тексту: радна места) разврставају тако што се на опис свих послова радног места примене мерила за процену радног места и потом одреди звање које најбоље одговара радном месту (члан 7. став 1.); да су мерила за процену радних места сложеност послова, самосталност у раду, одговорност, пословна комуникација и компетентност (члан 8.).
Полазећи од наведених одредаба закона и Уредбе, Уставни суд је утврдио да је правилник о унутрашњем уређењу и систематизацији радних места, по својој природи, општи акт којим се у једном органу, уређује његова унутрашња организација и кроз радна места, систематизују послови и задаци чије је обављање у надлежности тог органа. Стога је доносилац оспореног акта био овлашћен да, зависно од потреба суда, одреди број радних места, послове који се на тим радним местима обављају, услове за њихово обављање и потребан број извршилаца на сваком радном месту, односно укупно у суду.
Предвиђајући, посебно, послове који ће се обав љати у оквиру радног места, "систем администратор", као и разврставањем овог радног места у звање саветника на начин како је то одређено у оспореној одредби Правилника, доносилац акта је поступ ио сагласно својим законским овлашћењима, као и у складу са мер илима за процену радних места из Уредбе о разврставању радних места о мер илима за опис радних места државних службеника.
Самим тим што је оспорена одредба Правилника сагласна са законом, сагласна је и са уставним принципом хијерархије домаћих општих правних аката из члана 195. Устава Републике Србије.
Наводи подносиоца иницијативе да послови радног места "систем администратор" превазилазе оквире сложености, одговорности, стручности и самосталности саветника, односно да по својој природи одговарају пословима самосталног саветника , излазе из оквира надлежности Уставног суда од ређене чланом 167. Устава, јер су искључиво у домену аутономног одлучивања доносиоца акта приликом процене радних места и њиховог разврставања у одговарајућа звања.
Имајући у виду наведено, Уставни суд је становишта да изнетим разлозима оспоравања није поткрепљена тврда да има основа за покретање поступка за оцену уставности и законитости оспореног Правилника, па је, сагласно од редби члана 53. став 2. Закона о Уставном суду ("Службени гласник РС", бр. 109/07 и 99/11), иницијативу одбацио.
На основу изложеног, и одред аба члана 42б став 1. тачка 2) и члана 46. тачка 5) Закона о Уставном суду, Уставни суд је решио као у изреци.

ПРЕДСЕДНИК ВЕЋА
др Драгиша Б. Слијепчевић