1. Утврђује се да Одлука о распуштању скупштина општина Подујево, Ђаковица, Сува Река, Дечани, Призрен, Урошевац и Клина („Службени гласник РС“, број 42/10) , у време важења, није била у сагласности са Уставом и законом. 2. Одбацује се иницијатива за покретање поступка за оцену уставности и законитости Решења о именовању општинских координатора за општине Подујево, Ђаковица, Сува Река, Дечани, Призрен, Урошева ц и Клина ( „Службени гласник РС“, бр. 44/10 и 48/10-исправка).
Суд: | Уставни суд | Датум: 03.04.2014 | Број: ИУо-1065/2010 |
Абстракт: |
Уставни суд у саставу: председник Весна Илић Прелић, и судије др Драгиша Б. Слијепчевић, др Оливера Вучић, др Марија Драшкић, Братислав Ђокић, др Горан Илић, др Агнеш Картаг Одри, Катарина Манојловић Андрић, мр Милан Марковић, др Боса Ненадић, Милан Станић, др Драган Стојановић, мр Томислав Стојковић, Сабахудин Тахировић и Предраг Ћетковић, на основу члана 167. став 1. тач. 1. и 3. Устава Републике Србије, на седници одржаној 3. априла 2014. године, донео је
ОДЛУКУ
1. Утврђује се да Одлука о распуштању скупштина општина Подујево, Ђаковица, Сува Река, Дечани, Призрен, Урошевац и Клина („Службени гласник РС“, број 42/10) , у време важења, није била у сагласности са Уставом и законом.
2. Одбацује се иницијатива за покретање поступка за оцену уставности и законитости Решења о именовању општинских координатора за општине Подујево, Ђаковица, Сува Река, Дечани, Призрен, Урошева ц и Клина ( „Службени гласник РС“, бр. 44/10 и 48/10-исправка).
Образложење
И
Уставном суду поднето је више иницијатива за покретање поступка за оцену уставности и законитости Одлуке и Решења наведених у изреци.
Подносиоци иницијатива, између осталог, истичу да Одлука наведена у тачки 1. изреке није у складу са одредбама чл 12. и 176. и члана 192. став 2. Устава Републике Србије и Закон а о локалној самоуправи, а пре свега са одредбама чл. 85, 86. и 87. наведеног закона.
У свом одговору из дописа 05 Број: 010-8334/2010-1 од 18. новембра 2010. године, Влада је истакла следеће: „Полазећи од одредаба Устава и закона, Влада је мишљења да скупштина и други органи наведених општина, из објективних разлога, нису били у могућности да, на територијама за које су општине основане, остварују своје надлежности утврђене Уставом и законом, па је из тог разлога и донела оспорену одлуку.“.
ИИ
У току претходног поступка Уставни суд је утврдио да је Влада, на седници одржаној 17. јуна 2010. године , донела Одлуку о распуштању скупштина општина Подујево, Ђаковица, Сува Река, Дечани, Призрен, Урошевац и Клина („Службени гласник РС“, број 42/10), на основу члана 43. став 1. Закона о Влади („Службени гласник РС“, бр. 55/05, 71/05 – исправка, 101/07 и 65/08), а у вези са Законом о локалној самоуправи („Службени гласник РС“, број 129/07).
Оспореном Одлуком је прописано следеће: да се распуштају скупштине општина Подујево, Ђаковица, Сува Река, Дечани, Призрен, Урошевац и Клина (члан 1.); да даном ступања на снагу ове одлуке престају са радом извршни органи општина из члана 1. ове одлуке (члан 2. став 1.); да даном ступања на снагу ове одлуке престаје дужност изабраним и постављеним лицима у органима општина из члана 1. ове одлуке (члан 2. став 2.); да ће се избори за одборнике скупштина општина из члана 1. ове одлуке расписати када се за то стекну законски услови (члан 3. став 1.); да ће се начин обављања послова из надлежности органа општина из члана 1. ове одлуке одредити посебним актом Владе (члан 3. став 2.); да ова одлука ступа на снагу наредног дана од дана објављивања у „Службеном гласнику Републике Србије“ (члан 4.).
Уставни суд је утврдио и да је Влада, на седници од 5. априла 2013. године , донела Одлуку о образовању Привременог органа у општинама на територији Аутономне покрајине Косово и Метохија („Службени гласник РС“, број 31/13), на основу члана 87. став 1. Закона о локалној самоуправи („Службени гласник РС“, број 129/07) и члана 43. став 1. Закона о Влади („Службени гласник РС“, бр. 55/05, 71/05 – исправка, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12-УС и 72/12). Наведена Одлука објављена је 5. априла 2013. године и ступила је на снагу осмог дана од дана објављивања у „Службеном гласнику Републике Србије“, број 31/13, тј. 13. априла 2013. године. На основу наведене Одлуке, образује се Привремени орган у општинама на територији Аутономне покрајине Косово и Метохија, и то: Ђаковица, Дечани, Клина, Призрен, Урошевац, Подујево, Глоговац, Качаник, Штимље и Сува Река, за обављање послова из надлежности Скупштине и извршних органа наведених општина (члан 1.). Према члану 2. наведене Одлуке, Привремени орган обавља текуће и неодложне послове из надлежности Скупштине општине и извршних органа општине утврђене законом и Статутом општине, до конституисања Скупштине општине и избора извршних органа општине након одржаних избора, у складу са законом.
Имајући у виду да је Влада Одлуку о образовању Привременог органа у општинама на територији Аутономне покрајине Косово и Метохија („Службени гласник РС“, број 31/13) донела 5. априла 2013. године, на основу законског овлашћења из члана 87. став 1. Закона о локалној самоуправи, којим је предвиђено образовање привременог органа ако се у јединици локалне самоуправе не спроведу избори за одборнике или ако се после спроведених избора не конституише скупштина општине у законом прописаним роковима, Уставни суд је констатовао да је на основу тога престало правно дејство оспорене Одлуке.
Уставни суд је утврдио и да је Решење о именовању општинских ко ординатора за општине Подујево, Ђаковица, Сува Река, Дечани, Призрен, Урошева ц и Клина 24 број 119-4685/2010 донела Влада на седници од 24. јуна 2010. године и да је исто објављено у „Службеном гласнику Републике Србије“, број 44/10, од 30. јуна 2010. године, а да је исправка тог решења објављена у „Службеном гласнику Републике Србије“, број 48/10, од 16. јула 2010. године.
ИИИ
Уставом Републике Србије утврђено је: да је државна власт ограничена правом грађана на покрајинску аутономију и локалну самоуправу (члан 12. став 1.), као и да право грађана на покрајинску аутономију и локалну самоуправу подлеже само надзору уставности и законитости (члан 12. став 2.); да Влада доноси уредбе и друге опште акте ради извршавања закона (члан 123. тачка 3.), да грађани имају право на покрајинску аутономију и локалну самоуправу, које остварују непосредно или преко својих слободно изабраних представника (члан 176. став 1.); да Влада може, под условима одређеним законом, распустити скупштину општине и да истовремено са распуштањем скупштине општине, Влада именује привремени орган који обавља послове из надлежности скупштине, водећи рачуна о политичком и националном саставу распуштене скупштине општине (члан 192. ст. 2. и 3.).
Законом о локалној самоуправи („Службени гласник РС“, број 129/07) прописано је, између осталог, следеће: да је локална самоуправа право грађана да управљају јавним пословима од непосредног, заједничког и општег интереса за локално становништво, непосредно и преко слободно изабраних представника у јединицама локалне самоуправе, као и право и способност органа локалне самоуправе да, у границама закона, уређују послове и управљају јавним пословима који су у њиховој надлежности и од интереса за локално становништво (члан 2.); да се скупштина јединице локалне самоуправе може распустити ако скупштина – 1) не заседа дуже од три месеца, 2) не изабере председника општине и општинско веће у року од месец дана од дана конституисања скупштине јединице локалне самоуправе или од дана њиховог разрешења, односно подношења оставке и 3) не донесе статут или буџет у року утврђеном законом (члан 85.); да одлуку о распуштању скупштине јединице локалне самоуправе доноси Влада, на предлог министарства надлежног за послове локалне самоуправе, односно надлежног органа територијалне аутономије (члан 86. став 1.); да председник Народне скупштине расписује изборе за одборнике у року од два месеца од ступања на снагу одлуке о распуштању скупштине јединице локалне самоуправе (члан 86. став 2.); да мандат одборника изабраних на изборима из става 2. овог члана, траје четири године (члан 86. став 3.); да до конституисања скупштине и избора извршних органа јединице локалне самоуправе, текуће и неодложне послове из надлежности скупштине и извршних органа јединице локалне самоуправе, обавља привремени орган јединице локалне самоуправе који чине председник и четири члана (члан 86. став 4.); да привремени орган јединице локалне самоуправе образује Влада (члан 86. став 5.); да Влада доноси посебно решење о именовању председника и чланова привременог органа, водећи рачуна о политичком и националном саставу распуштене скупштине јединице локалне самоуправе (члан 86. став 6.); да ако се у јединици локалне самоуправе не спроведу избори за одборнике или ако се после спроведених избора не конституише скупштина у складу са овим законом у року од два месеца од објављивања резултата избора, Влада именује привремени орган из члана 86. став 4. овог закона који обавља текуће и неодложне послове из надлежности скупштине и извршних органа јединице локалне самоуправе (члан 87. став 1.); да је председник Народне скупштине дужан да одлуку о расписивању нових избора за скупштину јединице локалне самоуправе донесе у року од месец дана, од дана кад је требало спровести изборе, односно конституисати скупштину јединице локалне самоуправе (члан 87. став 2.); да мандат одборника изабраних на изборима из става 2. овог члана, траје до истека мандата одборника скупштина јединица локалне самоуправе изабраних на редовним изборима (члан 87. став 3.).
Законом о Влади („Службени гласник РС“, бр. 55/05, 71/05, 101/07, 65/08, 16/11, 68/12 – Одлука УС, 72/12, 74/12 и 7/14 – Одлука УС) прописано је да Влада одлуком оснива јавна предузећа, установе и друге организације, предузима мере и уређује питања од општег значаја и одлучује о другим стварима за које је законом или уредбом одређено да их Влада уређује одлуком (члан 43. став 1.).
ИВ
Уставни суд констатује да су Законом о локалној самоуправи, и то одредбом члана 85. Закона таксативно утврђени разлози, односно услови под којима скупштина јединице локалне самоуправе може бити распуштена, и то у случају ако: скупштина не заседа дуже од три месеца, ако не изабере председника општине и општинско веће у року од месец дана од дана конституисања скупштине јединице локалне самоуправе или од дана њиховог разрешења, односно подношења оставке и ако не донесе статут или буџет у року утврђеном законом. Из наведене законске одредбе јасно произлази, по оцени Суда, да је Влада приликом доношења одлуке о распуштању скупштине јединице локалне самоуправе у обавези да претходно утврди постојање неког од законом наведених разлога за распуштање скупштине јединице локалне самоуправе. Наиме, уставно овлашћење Владе да распусти скупштину јединице локалне самоуправе из члана 192. Устава и законски разлози на основу којих се то уставно овлашћење може реализовати установљени су на тај начин да, суштински посматрано, морају постојати утврђени и озбиљни поремећаји у функционисању скупштине јединице локалне самоуправе који онемогућавају њено функционисање, затим посредно онемогућавају функционисање осталих локалних органа и организација, па самим тим на крају доводе у питање и остваривање права грађана на локалну самоуправу из чл. 12. и 176. Устава. Дакле, скупштина јединице локалне самоуправе може бити распуштена само ако је утврђено постојање неког од законских разлога из члана 85. Закона о локалној самоуправи.
Уставни суд налази да Влада, приликом доношења оспорене Одлуке, није утврдила постојање законских разлога из члана 85. Закона о локалној самоуправи јер је оспорену Одлуку донела на основу члана 43. став 1. Закона о Влади, а у вези са Законом о локалној самоуправи. То , по оцени Суда, оспорену Одлуку чини несагласном пре свега са одредбама члана 192. Устава и члан а 85. Закона о локалној самоуправи.
Уставни суд констатује је оспореном Одлуком прописано да ће се начин обављања послова из надлежности органа општина из члана 1. ове одлуке одредити посебним актом Владе (члан 3. став 2.). Уставни суд налази да је наведена одредба оспорене Одлуке у супротности са одредбом члана 192. став 3. Устава према којој је Влада у обавези да истовремено са распуштањем скупштине општине, именује привремени орган који обавља послове из надлежности скупштине, водећи рачуна о политичком и националном саставу распуштене скупштине општине. Дакле, Влада према Уставу нема могућност да самостално или накнадно определи начин обављања послова из надлежности скупштине општине – њих по слову Устава у тој правној ситуацији обавља привремени орган који је Влада у обавези да именује истовремено са распуштањем скупштине општине. Ова одредба оспорене Одлуке је, према налажењу Суда, у директној супротности и са одредбом члана 86. став 4. Закона о локалној самоуправи којом је прописано да до конституисања скупштине и избора извршних органа јединице локалне самоуправе, текуће и неодложне послове из надлежности скупштине и извршних органа јединице локалне самоуправе, обавља привремени орган јединице локалне самоуправе који чине председник и четири члана.
Одредбом члана 3. став 1. оспорене Одлуке прописано је да ће се избори за одборнике скупштина општина из члана 1. ове одлуке расписати када се за то стекну законски услови. Уставни суд налази да је ова одредба у супротности са одредбом члана 86. став 2. Закона о локалној самоуправи којом је предвиђено да председник Народне скупштине расписује изборе за одборнике у року од два месеца од ступања на снагу одлуке о распуштању скупштине јединице локалне самоуправе. Дакле, према наведеној законској одредби, рок у коме је председник Народне скупштине у обавези да распише изборе за одборнике новог сазива скупштине јединице локалне самоуправе, почиње да тече од ступања на снагу одлуке о распуштању скупштине јединице локалне самоуправе. Као се ради о законској материји, Влада није била овлашћена да уређује ово питање својим актом.
У односу на оспорено Решење о именовању општинских ко ординатора за општине Подујево, Ђаковица, Сува Река, Дечани, Призрен, Урошева ц и Клина ( „Службени гласник РС“, бр. 44/10 и 48/10-исправка), Уставни суд је констатовао да о во решење није општи правни акт у смислу члана 167. став 1. Устава, па је иницијативу за покретање поступка за оцену уставности и законитости оспореног Решења одбацио, сагласно члану 36. став 1. тачка 1) Закона о Уставном суду („Службени гласник РС“, бр. 109/07, 99/11 и 18/13-Одлука УС), а због ненадлежности да по њој поступа.
В
Уставни суд је, сагласно одредби члана 53. став 3. Закона о Уставном суду, одлучио без доношења решења о покретању поступка, јер је оценио да је у току претходног поступка правно стање потпуно утврђено и да су прикупљени подаци пружили поуздан основ за одлучивање .
Полазећи од изложеног Уставни суд је, на основу одредаба члана 42а став 1. тачка 2), члана 45. тач. 1) и 4) и члана 47. став 1. тачка 1) Закона о Уставном суду и члана 89. Пословника о раду Уставног суда („Службени гласник РС“, број 103/13), донео Одлуку као у изреци.
ПРЕДСЕДНИК
УСТАВНОГ СУДА
Весна Илић Прелић