Štampa Верзија за штампу

конвенцију о закону која се примењује на саобраћајне незгоде од 4.05.1971.године одређује закон који се примењује на грађанску вануговорну одговорност која проистекне из саобраћајне незгоде, без обзира на врсту суда који је надлежан да решава. законодавство које се примењује јесте домаће законодавство државе на чијој се територији штета догодила

Суд: Врховни суд Србије*   Датум: 21.05.2003 Број: прев.412/02
Абстракт:

из списа предмета произилази да је 18.05.1994.године дошло до саобраћајне незгоде у насељеном месту к. да је незгода изазвана искључивом кривицом возача мађарског путничког возила, да је возач овог возила оглашен кривим за саобраћајну незгоду решењем судије за прекршаје у с., да је поправка аутобуса оштећеног у саобраћајној незгоди износила 198.048, 00 динара на дан 3.01.2000.године, да изгубљена добит за време немогућности коришћења аутобуса износи 169.600, 00 динара, по ценама утврђеним на дан 8.12.2000.године, да је осигураник мађарског возила, које је имало зелени картон, дао туженом покриће за штету 22.11.1996.године. код овако утврђених чињеница нижестепени судови су закључили, и поред истакнутог приговора лимита осигурања, да је тужбени захтев основан у целости
основано спорно питање које се поставило у овој парници је који се пропис примењује на односе странака, па у вези са тим од каквог је значаја чињеница што је лимит осигурања по нашим прописима, у моменту када се удес догодио - 18.05.1994.године, био одређен на износ од 10.000, 00 динара (пресуда о измени одлуке о одређивању најнижих износа на које се мора уговорити осигурање аутоодговорности за штете причињене трећим лицима - "службени лист срј", бр.14/94)
да би се расправиле све спорне чињенице меду странкама неопходно је имати у виду одредбе конвенције о закону који се примењује на саобраћајне незгоде од 4.05.1971.године (конвенција је у односу на југославију ступила на снагу 16.12.1975.године). конвенција је важила и у моменту настанка спорног удеса. такође се морају имати у виду и одредбе интербиро споразума чије одредбе су биле на снази у време штетног догађаја.01. један и други пропис представљају саставни део унутрашњег поретка наше државе
поменутом конвенцијом је у члану 1.прописано да ова конвенција одређује закон који се примењује на грађанску вануговорну одговорност која проистекне из саобраћајне незгоде, без обзира на врсту суда који је надлежан да решава.чланом 3. је прописано да законодавство које се примењује јесте домаће законодавство државе на чијој се територији догодила незгода
значи, спорни однос меду странкама, настао поводом саобраћајне незгоде која се догодила 18.05.1994.године, треба расправити према прописима који су важили на дан штетног догађаја на територији срј. то даље значи да је од значаја прописом одређена висина лимита осигурања
одлуком о измени одлуке о одређивању најнижих осигураних износа на које се мора уговорити осигурање аутоодговорности за штете причињене трећим лицима ("службени лист срј", бр.14/94 - 4.02.1994.године) прописано је да су најнижи износи на које се мора уговорити осигурање 20.000 динара, за аутобусе и теретна возила и 10.000 динара за остала моторна возила
нижестепени судови су утврдили висину штете на дан вештачења. међутим, нису утврђивали чињеницу да ли је висина штете, на дан кад је настала, била покривена лимитом осигурања. како је та чињеница битна за утврђивање и досуђивање висине штете, те како је лимит осигурања у време настанка штете износио противвредност 10.000 нових динара, те како није од битног утицаја висина покрића која је туженом дозначена од стране мађарског осигуравајућег завода за ову штету, већ је битна висина покрића која је одређена законима земље у којој се штета догодила због примене одредаба конвенције из 1971.године и одредаба интербиро споразума, те како ове одлучне чињенице нису правилно утврђене, а због погрешно примљеног материјалног права, то су нижестепене одлуке укинуте и предмет враћен првостепеном суду на поновно суђење
у поновном поступку првостепени суд ће утврдити чињеницу да ли је у моменту настанка штете иста била покривена лимитом који је важио у моменту настанка штете, покривао насталу штету како стварну, тако и изгубљену добит, па ће, применом наведених прописа, поново одлучити о праву тужиоца на накнаду штете. ако штета није покривена лимитом осигурања, првостепени суд ће утврдити процентуалну покривеност штете лимитом осигурања. према степену покривености штете лимитом одредиће се висина штете коју тужиоцу треба досудити у моменту пресуђења
2