Štampa Верзија за штампу

Министар финансија може да Наредбу којом у списак индиректних корисника буџетских средстава локалне власти уврсти јавна предузећа, дирекције и фондови основани од стране локалних власти који се финансирају из јавних прихода чија је намена утврђена посебним законом

Суд: Уставни суд Републике Србије *   Датум: 15.09.2005 Број: 1.У.194/05
Абстракт:

Јавно предузеће „Дирекција за изградњу града Ниша“ из Ниша, поднело је Уставном суду предлог за оцењивање уставности и законитости Наредбе наведене у изреци, у делу у коме су у ред индиректних корисника буцетских средстава уврштена и „јавна предузећа у области уређивања грађевинског земљишта“. По мишљењу предлагача, наведена предузећа „ни по једном основу не спадају у ред правосудних организација, установа, нити организација обавезног социјалног осигурања“ које Закон о буџетском систему сврстава у ред индиректних корисника буџетских средстава. Предлагач сматра да му је Наредбом фактички одузета пословна способност коју је стекао уписом у регистар привредних субјеката, наводећи да је до доношења Наредбе обављао делатност у складу са Законом о предузећима.У одговору Министарства финансија Републике Србије се наводи да су јавна предузећа за уређивање и коришћење грађевинског земљишта обухваћена Списком буџетских корисника, јер врше послове уређивања и коришћења грађевинског земљишта, наплате накнаде за коришћење и уређивање грађевинског земљишта, а финансирају се искључиво или скоро искључиво из буџета локалне самоуправе.У поступку пред Уставним судом утврђено је да је министар финансија Републике Србије донео оспорену Наредбу којом је у списак индиректних корисника буџетских средстава локалне власти, уврштено и Јавно предузеће „Дирекција за изградњу града Ниша“. Статутом Дирекције утврђено је да је Дирекција основана од стране Скупштине града Ниша, са циљем обављања јавних делатности у области уређења грађевинског земљишта, као и да се средства за њен рад обезбеђују из буџета, самодоприноса и других средства која, према одредбама Закона о јавним приходима и јавним расходима („Службени гласник РС“, бр. 76/91, 41/92, 18/93, 22/93, 37/93, 67/93, 45/94, 42/98, 54/99, 22/2001, 33/2004 и 135/2004), имају карактер јавних прихода и воде се на посебном рачуну Скупштине града.Уставом Републике Србије, утврђено је да Република Србија, између осталог, уређује и обезбеђује финансијски систем (члан 72. став 1. тачка 4).Одредбом члана 2. тачка 7. Закона о буџетском систему („Службени гласник РС“, бр. 9/2002, 87/2002, 61/2005 и 66/2005), утврђено је да су индиректни корисници буџетских средстава правосудни органи, месне заједнице, јавна предузећа, дирекције и фондови основани од стране локалних власти који се финансирају из јавних прихода чија је намена утврђена посебним законом, установе основане од стране Републике, односно локалне власти, над којима оснивач, преко директних корисника буџетских средстава, врши законом утврђена права у погледу управљања и финансирања, као и буџетски фондови. Чланом 73е став 1. Закона прописано је да министар утврђује списак директних и индиректних корисника буџетских средстава Републике, односно локалне власти и организација обавезног социјалног осигурања, који су укључени у систем консолидованог рачуна трезора.Имајући у виду да је „Дирекција за изградњу града Ниша“ основана од стране Скупштине града Ниша, као јавно предузеће са циљем обављања јавне делатности, те да се средства за рад овог предузећа обезбеђују из јавних прихода, Уставни суд је оценио да је Наредба у оспореном делу у сагласности са одредбом члана 2. тачка 7. Закона о буџетском систему, којом је, између осталог, прописано да у индиректне кориснике буџетских средстава спадају и јавна предузећа, дирекције и фондови основани од стране локалних власти који се финансирају из јавних прихода чија је намена утврђена посебним законом.С обзиром на то да је одредбама члана 119. ст. 1. и 3. Устава прописано да закон, статут аутономне покрајине, други пропис или општи акт мора бити сагласан с Уставом, као и да сваки други пропис и општи акт мора бити сагласан са законом и осталим републичким прописима, Уставни суд је оценио да је, Наредба у оспореном делу у сагласности и с Уставом Републике Србије.