Štampa Верзија за штампу

Обуставља се поступак за оцену уставности и законитости одредаба члана 2. став 2, члана 6. став 1. тачка 1) чл. 12. до 14, чл. 48а, 48б, 48в и члана 9. Уредбе о решавању стамбених потреба изабраних, постављених и запослених лица код корисника средстава у државној својини ("Службени гласник РС", бр. 41/02, 76/02, 125/03, 88/04, 68/06, 10/07, 107/07 и 68/09).

Суд: Уставни суд   Датум: 10.03.2011 Број: ИУп-21/2009
Абстракт:

Уставни суд у саставу: председник др Драгиша Слијепчевић и судије др Оливера Вучић, Братислав Ђокић, Весна Илић Прелић, др Горан Илић, др Агнеш Картаг Одри, Катарина Манојловић Андрић, мр Милан Марковић, др Боса Ненадић, Милан Станић, др Драган Стојановић, мр Томислав Стојковић, Сабахудин Тахировић и Предраг Ћетковић, на основу члана 167. став 1. тач. 1. и 3. Устава Републике Србије, на седници одржаној 10. марта 2011. године, донео је

РЕШЕЊЕ

Обуставља се поступак за оцену уставности и законитости одредаба члана 2. став 2, члана 6. став 1. тачка 1) чл. 12. до 14, чл. 48а, 48б, 48в и члана 9. Уредбе о решавању стамбених потреба изабраних, постављених и запослених лица код корисника средстава у државној својини ("Службени гласник РС", бр. 41/02, 76/02, 125/03, 88/04, 68/06, 10/07, 107/07 и 68/09).

Образложење

Уставном суду поднето је више иницијатива за оцену уставности и законитости одредаба члана 2. став 2. и чл. 12. до 14. Уредбе о решавању стамбених потреба изабраних, постављених и запослених лица код корисника средстава у државној својини („Службени гласник РС“, бр. 41/02, 76/02, 125/03, 88/04, 68/06, 10/07 и 107/07), одредаба члана 6. став 1. тачка 1) и чл. 48а, 48б и 48в Уредбе о изменама и допунама Уредбе о решавању стамбених потреба изабраних, постављених и запослених лица код корисника средстава у државној својини („Службени гласник РС“, број 10/07) и члана 9. Уредбе о изменама и допунама наведене Уредбе („Службени гласник РС“, број 68/09).

Одредба члана 2. став 2. Уредбе којом је утврђено да се запосленом лицу решава стамбена потреба у месту запослења, односно у месту које гравитира месту запослења из кога се може редовним средствима јавног саобраћаја свакодневно уредно долазити на посао и одлазити са посла оспорава се са становишта одредаба чл. 21. и 39. Устава Републике Србије. Ово из разлога што су запослени у приградским и мањим градским срединама доведени у неравноправан положај у односу на остале запослене, јер због велике удаљености места рада не могу да се пријаве за доделу стана. Одредба члана 6. став 1. тачка 1) Уредбе којом је прописано да се стамбене потребе запослених лица могу решавати давањем станова у закуп на одређено време са могућношћу куповине, по мишљењу једног од подносиоца иницијативе, супротна је одредбама члана 86. став 3. Устава, члана 6. Закона о средствима у својини Републике Србије и члана 14. Закона о промету непокретности, из разлога што се само законом може регулисати куповина станова у државној својини од стране закупца на одређено време који је запослен у државном органу. Одредбе члана 12. до 14. Уредбе којима су прописани критеријуми за утврђивање реда првенства и којима је вреднован критеријум „значај радног места“, по мишљењу иницијатора, доводе у неравноправан положај запослене на мање значајним радним местима у односу на остале запослене, јер по овом основу остварују знатно мањи број бодова, чиме су лишени права на решавање своје стамбене потребе. Одредбе чл. 48а, 48б и 48в Уредбе, којима су утврђени услови под којима закупац може купити стан, односно услови под којима продавац може једнострано раскинути уговор о продаји стана, супротне су одредбама чл. 9. и 19. Закона о средствима у својини Републике Србије, као и са одредбама Устава о забрани дискриминације, с обзиром на то да се предвиђањем могућности откупа државних станова по ценама које су знатно испод тржишних, изабрана, постављена и запослена лица доведе у привилегован положај у односу на остале грађане. Осим тога, оспорене одредбе Уредбе су несагласне и са одредбама члана 86. ст. 1. и 3. Устава према којима се средства из јавне својине у које спада државна својина могу отуђити само под условима који су прописани законом. Одредба члана 9. Уредбе о изменама Уредбе којом је прописано да ће се поступци за решавање стамбене потребе у којима до дана ступања на снагу ове уредбе није закључен уговор о закупу стана, односно уговор о куповини стана, наставити по одредбама ове уредбе, оспорава се са становишта члана 197. Устава према коме закони и сви други општи акти не могу имати повратно дејство, те да изузетно, само поједине одредбе закона могу имати повратно дејство, ако то налаже општи интерес утврђен приликом доношења закона.

У спроведеном поступку Уставни суд је утврдио да је оспорену Уредбу о решавању стамбених потреба изабраних, постављених и запослених лица код корисника средстава у државној својини („Службени гласник РС“, бр. 41/02, 76/02, 125/03, 88/04, 68/06, 10/07, 107/07 и 68/09) донела Влада, на основу чл. 9. и 29. Закона о средствима у својини Републике Србије („Службени гласник РС“, бр. 53/95, 3/96, 54/96, 32/97 и 101/05).

Оспореном одредбом члана 2. став 2. Уредбе („Службени гласник РС“, бр. 41/02, 76/02, 125/03, 88/04, 68/06, 10/07 и 107/07) било је прописано да се запосленом решава стамбена потреба у месту запослења, односно у месту које гравитира месту запослења из кога се може редовним средствима јавног саобраћаја свакодневно уредно долазити на посао и одлазити са посла.

Оспореном одредбом члана 6. став 1. тачка 1) Уредбе („Службени гласник РС“, бр. 41/02, 76/02, 125/03, 88/04 и 68/06) било је прописана могућност решавања стамбене потребе запослених лица давањем станова у закуп на одређено време са могућношћу куповине. Чланом 1. Уредбе о изменама наведене Уредбе („Службени гласник РС“, број 68/09) у члану 6. став 1. Уредбе („Службени гласник РС“, бр. 41/02, 76/02, 125/03, 88/04, 68/06, 10/07 и 107/07) брисане су речи: „са могућношћу куповине“.

Одредбама члана 12. Уредбе било је прописано да се првенство у решавању стамбене потребе остварује са највећим бројем бодова на листи реда првенства, а ако два или више запослених лица имају исти број бодова, предност у решавању стамбене потребе има запослено лице које има већи број бодова по једном од основа по редоследу утврђеном овом уредбом, затим запослено лице које пренесе стан или породичну стамбену зграду у својини Републике Србије или је уступи на коришћење.

Одредбама члана 13. Уредбе било је прописано да се за утврђивање реда првенства одређују као основи: значај радног места с обзиром на сложеност послова и задатака, услови рада и стручна спрема, стамбена угроженост, радни стаж, резултати рада и квалитет обављеног посла, здравствено стање, инвалидност, телесно оштећење и број чланова породичног домаћинства, а конкретизација основа, односно одређивање степена њиховог утицаја на редослед у решавању стамбене потребе врши се утврђивањем броја бодова по сваком од тих основа.

Одредбама члана 14. Уредбе било је прописано да се значај радног места вреднује до 250 бодова, а утврђује се на основу акта о избору, постављењу и распоређивању запослених лица у државном органу и организацији.

Одредбама чл. 48а, 48б и 48в Уредбе били су прописани услови под којима закупац стана на одређено време може купити стан, садржина уговора о купопродаји, лица овлашћења за закључивање уговора о купопродаји, као и услови под којима продавац може једнострано раскинути уговор о купопродаји. Чланом 8. Уредбе о изменама Уредбе („Службени гласник РС“, број 68/09) брисане су одредбе чл. 48а, 48б и 48в.

Одредбом члана 9. Уредбе о изменама Уредбе („Службени гласник РС“, број 68/09) било је прописано да ће се поступци за решавање стамбене потребе у којима до дана ступања на снагу ове уредбе није закључен уговор о закупу стана, односно уговор о куповини стана наставити по одредбама ове уредбе.

Уставни суд је, такође, утврдио да је оспорена Уредба престала да важи на основу члана 54. Уредбе о решавању стамбених потреба изабраних, постављених и запослених лица код корисника средстава у државној својини ("Службени гласник РС", број 102/10).

С обзиром на то да је у току поступка пред Уставним судом престала да важи оспорена Уредба, Уставни суд је оценио да су се у овој уставноправној ствари стекли услови за обуставу поступка, сагласно одредби члана 57. тачка 2) Закона о Уставном суду ("Службени гласник РС", број 109/07), јер су у току поступка престале процесне претпоставке за вођење поступка.

На основу изложеног и одредаба члана 46. тачка 7) Закона о Уставном суду ("Службени гласник РС", број 109/07), Уставни суд је донео Решење као у изреци.

ПРЕДСЕДНИК

УСТАВНОГ СУДА

др Драгиша Слијепчевић