Форма акта детаљне регулације комплекса, који садржи налаз и мишљење Комисије, а који чини један од елемената битних за поступак доношења плана, није од утицаја на законитост поступка доношења Плана у целини
Суд: | Уставни суд Републике Србије * | Датум: 29.04.2004 | Број: 1.У.389/03 |
Абстракт: |
Уставном суду Републике Србије поднет је предлог за оцену уставности и законитости Одлуке о доношењу плана детаљне регулације комплекса бензинске станице "Багрдан" у оквиру комплекса "Багрдански теснац" ("Општински службени гласник", број 15/2003). Уставност и законитост Одлуке оспорава се из разлога што се њоме, по мишљењу предлагача, мења постојећи урбанистички план на основу којег је предлагач добио потребну документацију за изградњу бензинске пумпе, као и из разлога што је, у погледу садржаја Одлука у супротности са одредбама Просторног плана подручја инфраструктурног коридора аутопута Е.75 . деоница Београд . Ниш. Наиме, предлагач наводи да је, на основу Урбанистичке уређајне основе транзитно.туристичког и рекреативног центра "Багрдански теснац" и Решења о утврђивању услова за уређење простора за изградњу И фазе транзитно.туристичког и рекреативног центра "Багрдански теснац" на аутопуту Београд . Ниш, доставио Министарству за урбанизам и грађевине Нацрт урбанистичко. техничких услова за изградњу бензинске пумпе, са захтевом за издавање урбанистичке дозволе, међутим информисан је да се сви захтеви обустављају до усвајања Просторног плана коридора аутопута Е.75. Скупштина општине Јагодина је, по усвајању Просторног плана, наставила поступак измене урбанистичког плана и донела оспорену Одлуку, која је по мишљењу предлагача,у погледу садржаја (врсте бензинске пумпе, њене локације и стационаре) у супротности са Просторним планом подручја инфраструктурног коридора Е.75 деоница Београд . Ниш., У.току поступка достављен је записник о инспекцијској провери Плана детаљне регулације комплекса бензинске станице "Багрдан" у оквиру комплекса "Багрдански теснац", Републичког урбанистичког инспектора број 350.01.01728/2003.10 од 1. новембра 2003. године. Затражена је привремена мера обуставе извршења појединачних аката и радњи на основу оспорене Одлуке.
У одговору доносиоца акта изложен је и документован поступак припреме и доношења оспореног Плана, који је започет у време важења Закона о планирању и уређењу простора и насеља ("Службени гласник РС", број 44/95), а завршен у складу са одредбама Закона о планирању и изградњи ("Службени гласник РС", број 47/2003). Доносилац акта наводи да је поступак припреме и доношења оспореног Плана извршен у складу са законом, а у сагласности са инструкцијама Министарства за урбанизам и грађевине. Достављен је одговор на записник Републичког урбанистичког инспектора упућен Министру урбанизма и грађевина поводом налаза и мишљења изнетог у Записнику о инспекцијској провери плана детаљне регулације комплекса бензинске станице "Багрдан" у оквиру комплекса "Багрдански теснац".
У спроведеном поступку, Уставни суд је утврдио следеће.
Чланом 113. став 1. тачка 1. Устава Републике Србије, прописано је да општина, преко својих органа у складу са законом доноси, између осталог, и урбанистички план.
Законом о планирању и уређењу простора и насеља ("Службени гласник РС", број 44/95), урбанистичка уређајна основа није била предвиђена као врста урбанистичког плана. Прелазним и завршним одредбама Закона, било је прописано да се просторни и урбанистички планови донети до ступања на снагу закона, примењују у деловима који нису у супротности са одредбама овог закона и плановима донетим на основу овог закона. (члан 70. став 1), као и то да ће се, до доношења одговарајућег просторног, односно урбанистичког плана са елементима на основу којих се може издати урбанистичка дозвола у складу са овим законом, урбанистичка дозвола за објекте на подручју изван насеља, који нису намењени становању или пољопривреди, издавати на основу урбанистичког пројекта који садржи и анализу утицаја објеката на околину (члан 71. тачка 4). На основу наведених одредаба Закона о планирању и уређењу простора и насеља, а имајући у виду чињеницу да Урбанистичка уређајна основа транзитно.туристичког и рекреативног центра "Багрдански теснац" из 1988. године, није садржала елементе на основу којих би се могла издати урбанистичка дозвола, Скупштина општине Јагодина је, на седници одржаној 18. децембра 2002. године донела Одлуку о изради урбанистичког пројекта комплекса "Багрдански теснац" на аутопуту Београд . Ниш. Овом одлуком, започет је поступак припреме урбанистичког плана, сагласно члану 27. Закона.
Уставни суд је оценио да је, урбанистички пројекат као самостални акт, представљао одговарајућу врсту урбанистичког плана на основу кога се издаје урбанистичка дозвола, према одредбама тада важећег Закона.
Нацрт Урбанистичког пројекта утврдио је Извршни одбор Скупштине општине Јагодина и објављен је у "Општинском службеном гласнику", број 4/2003 од 11. марта 2003. године. Нацрт је достављен Министарству урбанизма и грађевина по налогу републичког урбанистичког инспектора, ради давања обавештења о могућностима и ограничењима израде и доношења Урбанистичког пројекта. Завод за просторно планирање и урбанизам, дао је сагласност да се настави поступак израде и усвајања Урбанистичког пројекта за објекте који су предвиђени просторним планом. Сагласно члану 33. тада важећег Закона, нацрт Урбанистичког пројекта стављен је на јавни увид и стручну расправу у трајању од 17. априла до 17. маја 2003. године и објављен у локалном листу "Нови Пут".
У току трајања јавног увида, односно 13. маја 2003. године ступио је на снагу Закон о планирању и изградњи, а 15. јула 2003. године, ступио је на снагу Просторни план подручја инфраструктурног коридора аутопута Е.75 деоница Београд . Ниш ("Службени гласник РС", број 69/2003)., У.складу са чланом 170. став 3. Закона о планирању и изградњи, поступак израде и доношења урбанистичког плана настављен је у складу са одредбама тог закона.
Одредбом члана 53. став 3. Закона, прописано је да после обављеног јавног увида, Комисија саставља извештај који садржи податке о извршеном јавном увиду, са свим примедбама и ставовима по свакој примедби. Сагласно члану 53. Закона, Комисија за урбанистичке планове коју је формирала Скупштина општине Јагодина, одржала је седнице 25. јула, 30. јула и 25. августа 2003. године и наложила обрађивачу да Урбанистички пројекат усагласи са Законом, а садржај прилагоди Просторном плану инфраструктурног коридора 10, односно Аутопута Е.75, будући да су наведени прописи ступили на снагу у време и после извршеног јавног увида (изводи из записника број. 350.3.4/03.04 од 8. септембра 2003. године). Комисија за урбанистичке планове је, на садници одржаној 11. септембра 2003. године, разматрала примедбе са јавног увида и извршила стручну контролу урбанистичког пројекта (записник број 350.3.9/03.04 од 11. септембра 2003. године). Комисија је дала одговор на примедбе из јавне расправе и наложила обрађивачу да поступи по уоченим стручним примедбама и тек након њиховог отклањања, упути План на даљу надлежност.
Суд је оценио да је Комисија поступила сагласно члану 53. Закона о планирању и изградњи, будући да записник Комисије садржи све податке о извршеном јавном увиду са свим примедбама и ставовима по свакој примедби. Према одредбама Закона о планирању и изградњи, скупштина општине доноси урбанистички план на седници, када такође постоји могућност коначног изјашњавања о изнетом предлогу урбанистичког плана. Стога форма овог акта који садржи налаз и мишљење Комисије, а који чини један од елемената битних за поступак доношења плана, по оцени Суда, није од утицаја на законитост поступка доношења Плана у целини.
Након спроведеног поступка, Скупштина општине Јагодина је, на основу своје Уставом утврђене надлежности, а сагласно Закону о планирању и изградњи, донела Одлуку о доношењу Плана детаљне регулације комплекса бензинске станице "Багрдан" у оквиру комплекса "Багрдански теснац" и објавила га у "Општинском службеном гласнику". Врста, назив и садржај плана, по оцени Суда, усклађени су са одредбама члана 39. Закона о планирању и изградњи.
У погледу навода предлагача који се односе на права стечена подношењем захтева за издавање урбанистичке дозволе, Суд је оценио да нацрт урбанистичких услова, чију је израду затражио предлагач, без урбанистичке дозволе и урбанистичке сагласности дате од стране надлежног органа, не представља стечену обавезу у смислу закона. Суд је такође оценио да Решење о утврђивању услова за изградњу И фазе транзитно.туристичког и рекреативног центра "Багрдански теснац" . на аутопуту Београд.Ниш, као спроведбени акт Извршног савета Скупштине општине Светозарево из 1988. године, није реализовано, односно да на основу њега није издата грађевинска дозвола нити је извршена изградња објекта, па стога више нема правну снагу.
Уставни суд сагласно члану 125. Устава Републике Србије, није надлежан да цени садржај урбанистичко техничких решења усвојених у планском акту, а с тим у вези ни међусобну усклађеност садржаја урбанистичко техничких решења усвојених у планским актима различите правне снаге.
Уставном суду Републике Србије поднет је предлог за оцену уставности и законитости Одлуке о доношењу плана детаљне регулације комплекса бензинске станице "Багрдан" у оквиру комплекса "Багрдански теснац" ("Општински службени гласник", број 15/2003). Уставност и законитост Одлуке оспорава се из разлога што се њоме, по мишљењу предлагача, мења постојећи урбанистички план на основу којег је предлагач добио потребну документацију за изградњу бензинске пумпе, као и из разлога што је, у погледу садржаја Одлука у супротности са одредбама Просторног плана подручја инфраструктурног коридора аутопута Е.75 . деоница Београд . Ниш. Наиме, предлагач наводи да је, на основу Урбанистичке уређајне основе транзитно.туристичког и рекреативног центра "Багрдански теснац" и Решења о утврђивању услова за уређење простора за изградњу И фазе транзитно.туристичког и рекреативног центра "Багрдански теснац" на аутопуту Београд . Ниш, доставио Министарству за урбанизам и грађевине Нацрт урбанистичко.техничких услова за изградњу бензинске пумпе, са захтевом за издавање урбанистичке дозволе, међутим информисан је да се сви захтеви обустављају до усвајања Просторног плана коридора аутопута Е.75. Скупштина општине Јагодина је, по усвајању Просторног плана, наставила поступак измене урбанистичког плана и донела оспорену Одлуку, која је по мишљењу предлагача,у погледу садржаја (врсте бензинске пумпе, њене локације и стационаре) у супротности са Просторним планом подручја инфраструктурног коридора Е.75 деоница Београд . Ниш., У.току поступка достављен је записник о инспекцијској провери Плана детаљне регулације комплекса бензинске станице "Багрдан" у оквиру комплекса "Багрдански теснац", Републичког урбанистичког инспектора број 350.01.01728/2003.10 од 1. новембра 2003. године. Затражена је привремена мера обуставе извршења појединачних аката и радњи на основу оспорене Одлуке.
У одговору доносиоца акта изложен је и документован поступак припреме и доношења оспореног Плана, који је започет у време важења Закона о планирању и уређењу простора и насеља ("Службени гласник РС", број 44/95), а завршен у складу са одредбама Закона о планирању и изградњи ("Службени гласник РС", број 47/2003). Доносилац акта наводи да је поступак припреме и доношења оспореног Плана извршен у складу са законом, а у сагласности са инструкцијама Министарства за урбанизам и грађевине. Достављен је одговор на записник Републичког урбанистичког инспектора упућен Министру урбанизма и грађевина поводом налаза и мишљења изнетог у Записнику о инспекцијској провери плана детаљне регулације комплекса бензинске станице "Багрдан" у оквиру комплекса "Багрдански теснац".
У спроведеном поступку, Уставни суд је утврдио следеће.
Чланом 113. став 1. тачка 1. Устава Републике Србије, прописано је да општина, преко својих органа у складу са законом доноси, између осталог, и урбанистички план.
Законом о планирању и уређењу простора и насеља ("Службени гласник РС", број 44/95), урбанистичка уређајна основа није била предвиђена као врста урбанистичког плана.
Прелазним и завршним одредбама Закона, било је прописано да се просторни и урбанистички планови донети до ступања на снагу закона, примењују у деловима који нису у супротности са одредбама овог закона и плановима донетим на основу овог закона. (члан 70. став 1), као и то да ће се, до доношења одговарајућег просторног, односно урбанистичког плана са елементима на основу којих се може издати урбанистичка дозвола у складу са овим законом, урбанистичка дозвола за објекте на подручју изван насеља, који нису намењени становању или пољопривреди, издавати на основу урбанистичког пројекта који садржи и анализу утицаја објеката на околину (члан 71. тачка 4). На основу наведених одредаба Закона о планирању и уређењу простора и насеља, а имајући у виду чињеницу да Урбанистичка уређајна основа транзитно.туристичког и рекреативног центра "Багрдански теснац" из 1988. године, није садржала елементе на основу којих би се могла издати урбанистичка дозвола, Скупштина општине Јагодина је, на седници одржаној 18. децембра 2002. године донела Одлуку о изради урбанистичког пројекта комплекса "Багрдански теснац" на аутопуту Београд . Ниш. Овом одлуком, започет је поступак припреме урбанистичког плана, сагласно члану 27. Закона.
Уставни суд је оценио да је, урбанистички пројекат као самостални акт, представљао одговарајућу врсту урбанистичког плана на основу кога се издаје урбанистичка дозвола, према одредбама тада важећег Закона.
Нацрт Урбанистичког пројекта утврдио је Извршни одбор Скупштине општине Јагодина и објављен је у "Општинском службеном гласнику", број 4/2003 од 11. марта 2003. године. Нацрт је достављен Министарству урбанизма и грађевина по налогу републичког урбанистичког инспектора, ради давања обавештења о могућностима и ограничењима израде и доношења Урбанистичког пројекта. Завод за просторно планирање и урбанизам, дао је сагласност да се настави поступак израде и усвајања Урбанистичког пројекта за објекте који су предвиђени просторним планом. Сагласно члану 33. тада важећег Закона, нацрт Урбанистичког пројекта стављен је на јавни увид и стручну расправу у трајању од 17. априла до 17. маја 2003. године и објављен у локалном листу "Нови Пут".
У току трајања јавног увида, односно 13. маја 2003. године ступио је на снагу Закон о планирању и изградњи, а 15. јула 2003. године, ступио је на снагу Просторни план подручја инфраструктурног коридора аутопута Е.75 деоница Београд . Ниш ("Службени гласник РС", број 69/2003)., У.складу са чланом 170. став 3. Закона о планирању и изградњи, поступак израде и доношења урбанистичког плана настављен је у складу са одредбама тог закона.
Одредбом члана 53. став 3. Закона, прописано је да после обављеног јавног увида, Комисија саставља извештај који садржи податке о извршеном јавном увиду, са свим примедбама и ставовима по свакој примедби. Сагласно члану 53. Закона, Комисија за урбанистичке планове коју је формирала Скупштина општине Јагодина, одржала је седнице 25. јула, 30. јула и 25. августа 2003. године и наложила обрађивачу да Урбанистички пројекат усагласи са Законом, а садржај прилагоди Просторном плану инфраструктурног коридора 10, односно Аутопута Е.75, будући да су наведени прописи ступили на снагу у време и после извршеног јавног увида (изводи из записника број. 350.3.4/03.04 од 8. септембра 2003. године). Комисија за урбанистичке планове је, на садници одржаној 11. септембра 2003. године, разматрала примедбе са јавног увида и извршила стручну контролу урбанистичког пројекта (записник број 350.3.9/03.04 од 11. септембра 2003. године). Комисија је дала одговор на примедбе из јавне расправе и наложила обрађивачу да поступи по уоченим стручним примедбама и тек након њиховог отклањања, упути План на даљу надлежност.
Суд је оценио да је Комисија поступила сагласно члану 53. Закона о планирању и изградњи, будући да записник Комисије садржи све податке о извршеном јавном увиду са свим примедбама и ставовима по свакој примедби. Према одредбама Закона о планирању и изградњи, скупштина општине доноси урбанистички план на седници, када такође постоји могућност коначног изјашњавања о изнетом предлогу урбанистичког плана. Стога форма овог акта који садржи налаз и мишљење Комисије, а који чини један од елемената битних за поступак доношења плана, по оцени Суда, није од утицаја на законитост поступка доношења Плана у целини.
Након спроведеног поступка, Скупштина општине Јагодина је, на основу своје Уставом утврђене надлежности, а сагласно Закону о планирању и изградњи, донела Одлуку о доношењу Плана детаљне регулације комплекса бензинске станице "Багрдан" у оквиру комплекса "Багрдански теснац" и објавила га у "Општинском службеном гласнику". Врста, назив и садржај плана, по оцени Суда, усклађени су са одредбама члана 39. Закона о планирању и изградњи.