Odbacuje se inicjativa za pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti odredaba člana 4. tačka 9. i člana 5. stav 1. Statuta Veterinarske komore Srbije, Beograd, koji je donela Skupština Veterinarske komore Srbije, 11. novembra 2006. godine.
Sud: | Ustavni sud | Datum: 05.12.2012 | Broj: IUo-1468/2010 |
Abstrakt: |
Ustavni sud, Veliko veće, u sastavu: predsednik Suda dr Dragiša B. Slijepčević, predsednik Veća i sudije dr Bosa Nenadić, Katarina Manojlović Andrić, dr Olivera Vučić, Predrag Ćetković, Milan Stanić, Bratislav Đokić i mr Tomislav Stojković, članovi Veća, na osnovu člana 167. stav 1. tač. 1. i 3. Ustava Republike Srbije, na sednici Veća održanoj 5. decembra 2012. godine, doneo je
REŠENjE
Odbacuje se inicjativa za pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti odredaba člana 4. tačka 9. i člana 5. stav 1. Statuta Veterinarske komore Srbije, Beograd, koji je donela Skupština Veterinarske komore Srbije, 11. novembra 2006. godine.
Obrazloženje
Ustavnom sudu je podneta inicjativa za pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti odredaba člana 4. tačka 9. i člana 5. stav 1. Statuta Veterinarske komore Srbije, Beograd, koji je donela Skupština veterinarske komore Srbije 11. novembra 2006. godine. Podnosilac inicijative smatra da Veterinarska komora , u smislu odredaba Zakona o visokom obrazovanju , nema pravo da se bavi poslovima utvrđenim u odredbi člana 4. tačka 9. Statuta, odnosno izradom kriterijuma i sprovođenjem provere sručnih rezultata u obavljanju veterinarske delatnosti, te ukazuje na tumačenje Ministarstva prosvete broj 110-00-323/2009-04 od 7. decembra 2009. godine, u kome se navodi da se uslovi za obavljanje određenih poslova utvrđuju propisima iz odgovarajuće oblasti, odnosno aktima poslodavc a, a ne propisima iz obrazovanja. Kako Komora nije poslodavac diplomiranim veterinarima, odnosno doktorima veterinarske medicine, inicijator je mišljenja da nema pra vo da svojim aktom uređuje navedena pitanja, pa je navedena odredba Statuta nesaglasna sa odredbama čl. 18. i 55. Ustava. U odnosu na odredbu člana 5. stav 1. Statuta, inicijator smatra da je nesaglasna sa članom 55. Ustava, kojom se jemči sloboda političkog, sindikalnog i svakog drugog udruživanja i pravo da se ostane izvan svakog udruženja.
U sprovedenom prethodnom podtupku, Ustavni sud je utvrdio da je Statut Veterinarske komore Srbije, Beograd donela Skupština Veterinarske komore Srbije, 11. novembra 2006. godine i da je Ministarstvo poljoprivrede, šumastva i vodoprivrede rešenjem broj 023-02-00058/2006-09 od 15. januara 2007. godine dalo saglasnost na Statut. Osporenim odredbama Statuta predviđeno je : da Veterinarska komora, pored ostalog, izrađuje kriterijume i sprovodi proveru stručnih rezultata u obavljanju poslova veterinarske delatnosti (član 4. tačka 9.); da je članstvo u Komori obavezno za sve diplomiane veterinare, odnosno doktore veterinarske medicine sa prebivalištem na teritoriji Republike Srbije, da bi se ostvarilo članstvo u Komori potrebno je - podneti zahtev za članstvo u Komori, posedovati diplomu o završenim studijama veterinarske medicine, sa teritorije Republike Srbije ili da se poseduje nostrifikovana diploma završenih studija veterinarske medicine, stečena izvan Republike Srbije, da ima stalno mesto boravka na području Republike Srbije, da podnosioci zahteva odlukom suda ili nekog drugog nadležnog organa nije izrečena pravosnažna mera zabrane obavljanja veterinarske delatnosti , da se upoznaju i prihvata statutarne obav eze i plati članarina (član 5.).
Od redbama člana 37. Zakona o veterinarstvu ("Službeni glasnik RS", br. 91/05 i 30/10) propisano je: da se radi zaštite i unapređenja stručnosti, očuvanja profesionalne etike, podizanja nivoa zdravstvene zaštite životinja, kao i zaštite profesionalnih interesa doktora veterinarske medicine, odnosno diplomiranih veterinara , kao i radi ostvarivanja drugih ciljeva, osniva Veterinarska komora, kao profesionalna organizacija, sa pravima i obavezama utvrđenim ovim zakonom i statutom Komore, da Komora ima svojstvo pravnog lica, da je članstvo u Komori obavezno za lica iz stava 1. ovog člana. Članom 38. Zakona utvrđeni su poslovi koje obavlja Komora, a pored ostalog, izdaje, produžava, privremeno ili trajno oduzima licence veterinarima i o tome vodi evidenciju, izrađuje kriterijume i sprovodi postupak obnavljanja licence i obavlja i druge poslove predviđene statutom Komore (član 38. stav 1. tač. 3), 5) i 12)).
Razmatrajući osporenu odredbu člana 4. tačka 9. Statuta, kojom je predviđeno da Veterinarska komora, pored ostalog, izrađuje kriterijume i sprovodi proveru stručnih rezultata u obavljanju poslova veterinarske delatnosti, u smislu navoda i razloga podnosioca inicijative, Ustavni sud je našao da su razlozi podnosioca inicijative nejasni i međusobno protivurečni, jer inicijator smatra da je navedena odredba Statuta u suprotnosti sa Zakonom o visokom obrazovanju, a poziva se na tumačenje Ministarstva prosvete, u kome se , naprotiv, ističe da se uslovi za obavljanje određenih poslova utvrđuju propisima iz odgovarajuće oblasti, a ne propisima iz obrazovanja. S druge strane, Sud smatra da je obavljanje navedenih poslova Komore u skladu sa ciljevima iz člana 37. Zakona o veterinarstvu, radi kojih je osnovana Veterinarska komora, kao što su, naročito , zaštita i unapređenje stručnosti, očuvanje profesionalne etike i podizanje nivoa zdravstvene zaštite životinja, kao i sa odredbama člana 38. Zakona, kojima su utvrđeni poslovi koje obavlja Veterinarska komora , s tim da je odredbom stava 1. tačke 12) navedenog člana Zakona, Komora ovlašćena da statutom predvidi i druge poslove. U odnosu na osporenu odredbu člana 5. stav 1. Statuta Veterinarske komore , Ustavni sud je imao u vidu, da je pojam udruženja definisan u članu 2. Zakona o udruženjima („Službeni glasnik RS“, br. 51/09 i 99/11 ), kao dobrovoljna i nevladina nedobitna organizacija zasnovana na slobodi udruživanja više fizičkih ili pravnih lica, osnovana radi ostvarivanja i unapređenja određenog opšteg ili zajedničkog cilja ili interesa koji nisu zabranjeni Ustavom ili zakonom. S druge strane, odredbama člana 37. Zakona o veterinarstvu, Veterinarska komora je definisana kao profesionalna organizacija, sa pravima i obavezama utvrđenim ovim zakonom i statutom Komore, pa je Ustavni sud zaključio da veterinarske komore ne predstavljaju udruženja iz člana 55. Ustava, već oblik organizacija javnog prava, te da se obaveznim udruživanjem doktora veterinarske medicine , odnosno diplomiranih veterinara u ove organizacije , pored ostalog, i radi zaštite profesionalnih interesa njenih članova, ne ograničava pravo na slob odu udruživanja u smislu člana 55. stav 1. Ustava Republike Srbije. U tom smislu, Ustavni sud je konstatovao da i u praksi Evropskog suda za ljudska prava, član 11. Evropske konvencije za zaštitu ljudskih prava i osnovnih sloboda koji jemči slobodu udruživanja ne obuhvata tzv. udruženja javnog prava (lekarske, advokatske, privredne i sl. komore), u koja se obavezno udružuju pripadnici određenih zanimanja, odnosno profesija, koja su osnovana nekim javnopravnim aktom, imaju javna ovlašćenja, a osnovni cilj im nije promovisanje privatnih interesa članova (predmet ''Le Compte, Van Leuven i de Meyere protiv Belgije'' (23. juni 1981, Serija A broj 43, st. 64. i 65.) . Isti stav je U stavni sud zauzeo u predmetu IU-94/2006, u kome je 22. decembra 2010. godine doneo Rešenje o neprihvatanju inicijativa za pokretanje postupka za utvrđivanje neustavnosti odredaba čl. 8. i 9. Zakona o privrednim komorama („Službeni glasnik RS“, br. 65/01 i 36/09). Stoga je Ustavni sud našao da iznetim razlozima u inicijativi nije potkrepljena tvrdnja da ima osnova za pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti odredaba člana 4. tačka 9. i člana 5. stav 1. Statuta Veterinarske komore Srbije, pa je, saglasno članu 53. stav 2. Zakona o Ustavnom sudu („Službeni glasnik RS“, br. 109/07 i 99/11), rešio da podnetu inicijativu odbaci.
Na osnovu izloženog i odredaba člana 42b stav 1. tačka 2) i člana 46. tačka 5) Zakona o Ustavnom sudu, Ustavni sud je doneo Rešenje kao u izreci.
PREDSEDNIK VEĆA
dr Dragiša B. Slijepčević