1. Utvrđuje se da odredbe tač. 10. do 15. Pregleda radnih mesta Pravilnika o sistematizaciji radnih mesta u Javnom preduzeću za upravljanje poslovnim prostorom "Poslovni prostor Vračar", Beograd, broj 882/11 od 24. maja 2011. godine i broj 968/11 od 6. juna 2011. godine, u delu u kome su utvrđeni uslovi za vršenje poslova, nisu u saglasnosti sa zakonom. 2. Odbacuje se inicijativa za pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti postupka donošenja Pravilnika iz tačke 1.
Sud: | Ustavni sud | Datum: 18.12.2014 | Broj: IUo-173/2012 |
Abstrakt: |
Ustavni sud u sastavu: predsednik Vesna Ilić Prelić i sudije dr Olivera Vučić, dr Marija Draškić, Bratislav Đokić, dr Goran P. Ilić, dr Agneš Kartag Odri, mr Milan Marković, dr Bosa Nenadić, dr Dragiša B. Slijepčević, Milan Stanić, dr Dragan Stojanović, mr Tomislav Stojković, Sabahudin Tahirović i Predrag Ćetković, na osnovu člana 167. stav 1. tač. 1. i 3. Ustava Republike Srbije, na sednici održanoj 18. decembra 201 4. godine, doneo je
ODLUKU
1. Utvrđuje se da odredbe tač. 10. do 15. Pregleda radnih mesta Pravilnika o sistematizaciji radnih mesta u Javnom preduzeću za upravljanje poslovnim prostorom "Poslovni prostor Vračar", Beograd, broj 882/11 od 24. maja 2011. godine i broj 968/11 od 6. juna 2011. godine, u delu u kome su utvrđeni uslovi za vršenje poslova, nisu u saglasnosti sa zakonom.
2. Odbacuje se inicijativa za pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti postupka donošenja Pravilnika iz tačke 1.
Obrazloženje
Ustavnom sudu podneta je inicijativa za pokretanje postuka za ocenu ustavnosti i zakonitosti postupka donošenja Pravilnika o sistematizaciji radnih mesta u Javnom preduzeću za upravljanje poslovnim prostorom "Poslovni prostor Vračar" iz Beograda, broj 882/11 od 24. maja 2011. godine i broj 968/11 od 6. juna 2011. godine, kao i za ocenu zakonitosti odredaba tač. 10. do 15. Pregleda radnih mesta ovog pravilnika. U inicijativi se, pored ostalog, navodi da osporeni Pravilnik nije u saglasnosti sa odredbom člana 22. stav 4. Zakona o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa, iz razloga što nije donet u skladu sa godišnjim programom poslovanja preduzeća koji se donosi uz saglasnost osnivača. Drugim rečima, podnosilac inicijative smatra da se smanjenje broja zaposlenih odredbama osporenog Pravilnika mora sprovesti u skladu sa godišnjim programom poslovanja preduzeća kojim se vrši planiranje broja zaposlenih za svaku kalendarsku godinu. Osporavajući navedeni Pravilnik u materijalno-pravnom smislu, podnosilac inicijative je naveo da za određena radna mesta nije utvrđena vrsta stručne spreme kao uslov za njihovo obavljanje, te stoga, po mišljenju inicijatora, osporene odredbe Pravilnika nisu u saglasnosti sa odredbom člana 24. stav 2. Zakona o radu.
Donosilac akta je dostavio osporeni akt, ne izjašnjavajući se pri tom o osnovanosti navoda u podnetoj inicijativi.
U prethodnom postupku, Ustavni sud je utvrdio da je Pravilnik o sistematizaciji radnih mesta u Javnom preduzeću za upravljanje poslovnim prostorom "Poslovni prostor Vračar" iz Beograda doneo direktor ovog javnog preduzeća, 24. maja 2011. godine, na osnovu člana 24. stav 3. Zakona o radu ("Službeni glasnik RS", broj 24/05) i člana 22. Statuta Javnog preduzeća "Poslovni prostor Vračar", Beograd (prečišćen tekst – "Službeni list grada Beograda", br. 7/03 i 9/07). Osporenim Pravilnikom se, u skladu sa zakonom, statutom i Pravilnikom o unutrašnjoj organizaciji rada, bliže utvrđuje ukupan broj radnih mesta sa nazivom i opisom poslova za svako radno mesto ili grupu radnih mesta i potrebnim brojem izvršilaca, kao i uslovi potrebni za obavljanje poslova radnog mesta (član 1). Pregled radnih mesta, sa opisom i uslovima za vršenje, čini sastavni deo ovog pravilnika (član 2.). Raspoređivanje zaposlenih, u skladu sa ovim pravilnikom, izvršiće v.d. direktor Javnog preduzeća "Poslovni prostor Vračar", u roku od 7 dana, od dana stupanja na snagu (član 3.).
Zakonom o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa ("Službeni glasnik RS", br. 25/2000, 25/02, 107/05, 108/05 i 123/07), koji je važio u vreme donošenja osporenog Pravilnika, bilo je propisano: da je javno preduzeće – preduzeće koja obavlja delatnost od opšteg interesa, a koje osniva država, odnosno jedinica lokalne samouprave ili autonomna pokrajina, da se javno preduzeće osniva i posluje u skladu sa ovim zakonom i zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa, kao i da se na poslovno ime, sedište, zastupanje i statusne promene javnog preduzeća, kao i na druga pitanja koja nisu posebno uređena ovim zakonom, odnosno zakonom kojim se uređuju uslovi i način obavljanja delatnosti od opšteg interesa, shodno primenjuju odredbe zakona kojim se uređuje pravni položaj privrednih društava koje se odnose na društvo sa ograničenom odgovornošću i akcionarskog društva (član 1. st. 1. do 3.); da javno preduzeće za obavljanje komunalne delatnosti ili delatnosti od značaja za rad organa jedinice lokalne samouprave može da osnuje jedinica lokalne samouprave, aktom koji donosi skupština jedinice lokalne samouprave (član 4. stav 3.); da su organi javnog preduzeća upravni odbor, kao organ upravljanja, zatim direktor, kao organ poslovođenja i nadzorni odbor, kao organ nadzora (član 11. stav 1.); da direktor javnog preduzeća predstavlja i zastupa preduzeće, organizuje i rukovodi procesom rada i vodi poslovanje preduzeća, odgovara za zakonitost rada preduzeća, predlaže program rada i plan razvoja i preduzima mere za njihovo sprovođenje, podnosi finansijske izveštaje, izveštaje o poslovanju i godišnji obračun, izvršava odluke upravnog odbora i vrši druge poslove određene zakonom, osnivačkim aktom i statutom (član 16a); da su opšti akti javnog preduzeća statut i drugi opšti akti utvrđeni zakonom (član 17. stav 1.); da za svaku kalendarsku godinu javno preduzeće i preduzeće, odnosno zavisno društvo kapitala, čiji je osnivač javno preduzeće, donose godišnji program poslovanja (u daljem tekstu: program) i dostavljaju ga osnivaču javnog preduzeća radi davanja saglasnosti najkasnije do prvog decembra tekuće godine za narednu godinu (član 22. stav 2.); da se program smatra donetim kada na njega saglasnost da osnivač javnog preduzeća, a sadrži naročito planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama, planirani način raspodele, dobiti javnog preduzeća, elemente za celovito sagledavanje politike cena proizvoda i usluga, kao i politike zarada i zaposlenosti u tom preduzeću, odnosno zavisnom društvu kapitala, koji se utvrđuju u skladu sa politikom projektovanog rasta cena i zarada koju utvrđuje Vlada Republike Srbije za godinu za koju se program donosi, kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, promociju i reprezentaciju, kao i kriterijume za određivanje zarade predsednika upravnog odbora i određivanje naknade za rad predsednika nadzornog odbora i članova upravnog i nadzornog odbora (član 22. st. 3. i 4.).
Važećim Zakonom o javnim preduzećima ("Službeni glasnik RS", broj 119/12) propisano je: da direktor javnog preduzeća – 1) predstavlja i zastupa javno preduzeće, 2) organizuje i rukovodi procesom rada, 3) vodi poslovanje javnog preduzeća, 4) odgovara za zakonitost rada javnog preduzeća, 5) predlaže godišnji program poslovanja i preduzima mere za njegovo sprovođenje, 6) predlaže finansijske izveštaje, 7) izvršava odluke nadzornog odbora, 8) predlaže izvršne direktore, 9) vrši druge poslove određene zakonom, osnivačkim aktom i statutom javnog preduzeća (član 23); da za svaku kalendarsku godinu javno preduzeće i zavisno društvo kapitala čiji je osnivač javno preduzeće, donose godišnji program poslovanja (u daljem tekstu: program) i dostavljaju ga osnivaču radi davanja saglasnosti, najkasnije do 1. decembra tekuće godine za narednu godinu (član 50. stav 2.); da se program smatra donetim kada na njega saglasnost da osnivač, a sadrži naročito planirane izvore prihoda i pozicije rashoda po namenama, planirani način raspodele dobiti javnog preduzeća, odnosno planirani način pokrića gubitka javnog preduzeća, elemente za celovito sagledavanje politike cena proizvoda i usluga, zarada i zapošljavanja u tom preduzeću, odnosno zavisnom društvu kapitala, koji se utvrđuju u skladu sa politikom projektovanog rasta zarada u javnom sektoru, koji utvrđuje Vlada za godinu za koju se program donosi, kriterijume za korišćenje sredstava za pomoć, sportske aktivnosti, propagandu i reprezentaciju, kao i kriterijume za određivanje naknade za rad predsednika i članova nadzornog odbora (član 50. st. 3. i 5.).
Odredbama Zakona o radu ("Službeni glasnik RS", br. 24/05, 61/05 i 54/09), koje su bile na snazi u vreme donošenja osporenog Pravilnika, bilo je propisano: da se odredbe ovog zakona primenjuju i na zaposlene u državnim organima, organima teritorijalne autonomije i lokalne samouprave i javnim službama, ako zakonom nije drukčije određeno (član 2. stav 2.); da se pravilnikom o organizaciji i sistematizaciji poslova utvrđuju organizacioni delovi kod poslodavca, vrsta poslova, vrsta i stepen stručne spreme i drugi posebni uslovi za rad na tim poslovima, a pravilnik donosi direktor, odnosno preduzetnik (član 24. st. 2. i 3.).
Nakon donošenja osporenog Pravilnika, Zakon o radu je menjan i dopunjavan, s tim što Zakonom o izmenama i dopunama Zakona o radu objavljenim u "Službenom glasniku Republike Srbije", broj 32/13, nisu menjane prethodno citirane odredbe člana 2. stav 2. i člana 24. st. 2. i 3. Odredbom člana 6. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o radu ("Službeni glasnik RS", broj 75/14), koji je objavljen 21. jula 2014. godine a stupio na snagu 29. jula 2014. godine, odredbe člana 24. st. 2. i 3. osnovnog Zakona menjaju se i glase: "Pravilnikom se utvrđuju organizacioni delovi kod poslodavca, naziv i opis poslova, vrsta i stepen zahtevane stručne spreme, odnosno obrazovanja i drugi posebni uslovi za rad na tim poslovima, a može da se utvrdi i broj izvršilaca. Za rad na određenim poslovima, izuzetno, mogu da se utvrde najviše dva uzastopna stepena stručne spreme, odnosno obrazovanja u skladu sa zakonom"; posle stava 3. dodaje se novi stav 4. koji glasi: "Pravilnik donosi nadležni organ kod poslodavca, odnosno lice utvrđeno zakonom ili opštim aktom poslodavca."; u dosadašnjem stavu 4, koji postaje stav 5, reč: "pet" zamenjuje se brojem "10". Članom 110. navedenog Zakona o izmenama i dopunama Zakona o radu propisano je da je poslodavac dužan da pravilnik o unutrašnjoj organizaciji i sistematizaciji poslova uskladi sa odredbama ovog zakona u roku od 60 dana od stupanja na snagu ovog zakona.
Na osnovu izloženog, Ustavni sud konstatuje da je pravilnik o sistematizaciji radnih mesta, po svojoj prirodi, opšti akt kojim se utvrđuju organizacioni delovi u preduzeću, te sistematizuju poslovi i zadaci koji se obavljaju u preduzeću. Stoga je, po nalaženju Suda, donosilac akta bio zakonom ovlašćen da, zavisno od potrebe preduzeća, predvidi potreban broj radnih mesta, poslove koji se na tim radnim mestima obavljaju, uslove za njihovo obavljanje i potreban broj izvršilaca na svakom radnom mestu.
U pogledu navoda u inicijativi da je do smanjenja broja zaposlenih u ovom javnom preduzeću došlo mimo usvojenog godišnjeg programa poslovanja javnog preduzeća, a time suprotno odredbi člana 22. stav 4. Zakona o javnim preduzećima i obavljanju delatnosti od opšteg interesa, Ustavni sud ističe da je pitanje da li će i koja radna mesta postojati u ovom javnom preduzeću i da li je utvrđen broj radnih mesta usklađen sa politikom utvrđenom godišnjim programom poslovanja preduzeća u kontekstu citirane zakonske odredbe, stvar procene donosioca akta, koju Ustavni sud, polazeći od odredaba člana 167. Ustava Republike Srbije, nije nadležan da ceni. Imajući u vidu izneto, Ustavni sud je utvrdio da su navodi podnosioca inicijative kojima se ukazuje na nezakonitost postupka donošenja Pravilnika neprihvatljivi.
Inicijativom su u materijalno-pravnom smislu osporene odredbe tač. 10. do 15. Pregleda radnih mesta, koji čini sastavni deo Pravilnika, a kojima su utvrđeni uslovi u pogledu stručne spreme za obavljanje poslova, i to: za obavljanje poslova "stručnog saradnika za opšte poslove, sektor za opšte poslove i sekretarijat" predviđena je kao uslov viša školska sprema, za obavljanje poslova "samostalnog stručnog saradnika za građevinske poslove" predviđena je, kao uslov alternativno visoka ili viša stručna sprema; za obavljanje poslova "službenika za javne nabavke" predviđena je, kao uslov, alternativno viša ili visoka stručna sprema; za obavljanje poslova "referenta za organizovanje izvođenja radova iz sektorske delatnosti" predviđena je, kao uslov, srednja stručna sprema; za obavljanje poslova "referenta za informatičke tehnologije", predviđena je kao uslov, alternativno viša ili visoka stručna sprema i za obavljanje poslova "referenta za kontrolu korišćenja objekata i protivpožarne zaštite" predviđena je, kao uslov, alternativno visoka ili viša stručna sprema.
Ustavni sud je utvrdio da je odredbom člana 24. stav 2. Zakona o radu koja je bila na snazi u vreme donošenja osporenog Pravilnika, kao i izmenjenom odredbom navedenog člana Zakona koja je sada na snazi, predviđeno da se pravilnikom utvrđuje ne samo stepen stručne spreme za svaki od pojedinih poslova, već i vrsta zahtevane stručne spreme. Osporenim odredbama čl. 10. do 15. Pregleda radnih mesta koji je sastavni deo Pravilnika o sistematizaciji radnih mesta u Javnom preduzeću za upravljanje poslovnim prostorom "Poslovni prostor Vračar", Beograd, od 24. maja i 6. juna 2011. godine, kao zahtevani uslov za obaljanje poslova utvrđenih navedenim odredbama, propisan je samo stepen stručne spreme, a ne i vrsta stručne spreme. Donosilac osporenog akta nije obavestio Ustavni sud da je u roku od 60 dana, propisanom članom 110. Zakona o izmenama i dopunama Zakona o radu iz 2014. godine, usaglasio osporene odredbe sa članom 24. stav 2. ovog zakona. Iz navedenih razloga, Ustavni sud je ocenio da su osporene odredbe tač. 10 do 15. Pregleda radnih mesta Pravilnika o sistematizaciji radnih mesta, u delu u kome su utvrđeni uslovi za vršenje poslova, nesaglasne sa zakonom.
Imajući u vidu da je u toku prethodnog postupka pravno stanje potpuno utvrđeno i prikupljeni podaci, pružili su pouzdan osnov za odlučivanje, Ustavni sud je odlučio bez donošenja rešenja o pokretanju postupka, saglasno članu 53. stav 3. Zakona o Ustavnom sudu ("Službeni glasnik RS", br. 109/07, 99/11 i 18/13-Odluka US), kao u tački 1. izreke.
Ustavni sud je, na osnovu člana 53. stav 2. Zakona o Ustavnom sudu, u tački 2. izreke odbacio kao neprihvatljivu inicijativu za pokretanje postupka za ocenu ustavnosti i zakonitosti postupka donošenja osporenog Pravilnika.
Na osnovu izloženog i odredaba člana 42a stav 1. tačka 2), člana 45. tačka 4) i člana 46. tačka 5) Zakona o Ustavnom sudu, Ustavni sud je doneo Odluku kao u izreci.
Na osnovu člana 168. Ustava, deo odredaba tač. 10. do 15. Pregleda radnih mesta Pravilnika navedenog u tački 1. izreke, u kome su utvrđeni uslovi za vršenje poslova, prestaje da važe danom objavljivanja Odluke Ustavnog suda u "Službenom glasniku Republike Srbije".
PREDSEDNIK
USTAVNOG SUDA
Vesna Ilić Prelić