O imunitetu narodnih poslanika može odlučivati samo Narodna skupština Republike Srbije, a ne i njeno radno telo . Administrativni odbor.
| Sud: | Ustavni sud Republike Srbije * | Datum: 22.04.2004 | Broj: U.312/94 |
| Abstrakt: | |||
Članom 166. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije ("Službeni glasnik RS", br. 69/94) je predviđeno . da narodni poslanik, u skladu sa Ustavom, uživa imunitet od dana verifikacije do dana prestanka mandata (stav 1); da zahtev za odobrenje određivanja pritvora za narodnog poslanika i zahtev za odobrenje pokretanja krivičnog postupka ili drugog postupka u kome se može izreći kazna zatvora, nadležni organ podnosi predsedniku Narodne skupštine, koji ga upućuje Administrativnom odboru.
Odbor je dužan da svoj izveštaj, sa predlogom, podnese Narodnoj skupštini (stav 2); da, ako Narodna skupština nije u redovnom zasedanju, o zahtevu odlučuje administrativni odbor koji o lome obaveštava Narodnu skupštinu (osporeni stav 3); da se o održavanju sednice Administrativnog odbora na kojoj se razmatra pitanje imuniteta, Narodni poslanik posebno obaveštava (stav 4); da na predlog narodnog poslanika kome je uskraćen imunitet odlukom Administrativnog odbora, Narodna skupština može opozvati dato odobrenje do završetka prvostepenog postupka (osporeni stav 5).
Prema članu 77. st. 3. i 4. Ustava, narodni poslanik ne može biti pritvoren bez odobrenja Narodne skupštine, osim ako je zatečen u vršenju krivičnog dela za koje je propisana kazna zatvora u trajanju dužem od pet godina, a protiv narodnog poslanika koji se pozove na imunitet ne može se bez odobrenja Narodne skupštine pokrenuti krivični postupak u kome se može izreći kazna zatvora.
Iz navedenih ustavnih odredaba proizilazi da se imunitetska zaštita narodnog poslanika ostvaruje posredstvom odobrenja za određivanje pritvora narodnom poslaniku, kao i odobrenja za pokretanje krivičnog postupka ili drugog postupka u kome se može izreći kazna zatvora.
Po oceni Ustavnog suda, ostvarivanje Ustavom utvrđene nadležnosti Narodne skupštine da odlučuje o primeni imunitetskih prava narodnih poslanika ne može se dovoditi u zavisnost od oblika rada Narodne skupštine u tom smislu da Narodna skupština odlučuje o imunitetu narodnih poslanika ako je u toku redovno zasedanje, a ako Narodna skupština nije u redovnom zasedanju da o primeni imunitetskog prava odlučuje Administrativni odbor, kao radno telo Narodne skupštine.
Ustav je u članu 77. st. 3. i 4. izričito utvrdio pravo Narodne skupštine da odlučuje o imunitetu narodnih poslanika ne dovodeći to ovlašćenje u vezu sa karakterom i prirodom zasedanja.
Ustavni sud ocenjuje da se propisivanje, da o imunitetu narodnih poslanika odlučuje radno telo Narodne skupštine . Administrativni odbor, ne tiče samo uređivanja unutrašnje organizacije i načina rada Narodne skupštine i njenih radnih tela, iz člana 82. Ustava, već zadire u jednu od osnovnih ustavnih garancija slobodnog, nesmetanog i nezavisnog vršenja poslaničke funkcije, o čemu odlučuje Narodna skupština.

